تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۵۴۷۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون توانبخشی بهزیستی استان خوزستان:
80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است
80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است به عبارت دیگر 4 نفر از هر 5 نفر نابینا می توانست از نعمت بینایی برخوردار باشد
خوزنیوز: معاون توانبخشی بهزیستی استان خوزستان با تبریک 23 مهرماه برابر با 15 اکتبر به عنوان روز جهانی نابینایان یا عصای سفید گفت: در این روز مهم، قانون عصای سفید به تصویب رسیده و در آن تمامی حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از یک جامعه متمدن انعکاس یافته است.

به گزارش خوزنیوز؛ غلامعلی جعفری درحاشیه مراسم سالگرد روز جهانی عصای سفید که با همکاری بهزیستی ،انجمن نابینایان استان ،انجمن درختکاری و خیرین در تالار مهتاب اهواز برگزار شد؛ اظهار کرد: عصای سفید سمبل ایمنی در تردد و زندگی اجتماعی و نماد استقلال فردی نابینایان است.

وی یادآور شد: جدا از نامگذاری 15 اکتبر به عنوان روز جهانی عصای سفید، روز 10 اکتبر نیز به عنوان روز جهانی بینایی با هدف پیشگیری از نابینایی و آگاهسازی عموم مردم در سطح جهان نامگذاری شده است.

جعفری بیان داشت: از بین 87180 معلول تحت پوشش بهزیستی خوزستان، تعداد 10397 نفر دارای معلولیت بینایی هستند.

وی اظهار داشت: از این تعداد، 1290 نفر معلولیت بینایی خفیف، 3569 نفر معلولیت بینایی متوسط، 4012 نفر معلولیت بینایی شدید و 1531 نفر معلولیت بینایی خیلی شدید دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان با اشاره به اینکه 90 درصد نابینایان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند گفت: 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است به عبارت دیگر 4 نفر از هر 5 نفر نابینا می توانست از نعمت بینایی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: آنچه که در پیشگیری از نقص بینایی، بیشترین تاثیر را دارد، ارائه خدمات مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج به خانواده و مراجعات پزشکی برای بررسی سلامت بینایی به ویژه برای گروه های پرخطر همانند سالمندان و کودکان است.

وی اظهار کرد: در سال 95 بالغ بر 1 میلیارد ریال وسیله کمک بینایی نظیر لوح و قلم، اسپیکر، ذره بین، کاغذ بریل، درشت نما، عصای سفید، ساعت بریل، ویس رکورد، قلم قرآنی، نرم افزارها و سخت افزارهای مربوط به نابینایان به این عزیزان تحویل داده شد.

جعفری افزود: در حال حاضر سه مرکز خانواده و کودک در شهرستان های اهواز، شوش، ایذه با ظرفیت هر مرکز 50 نفر به کودکان کم بینا و نابینای زیر 6 سال با در نظر گرفتن مقاطع سنی، مهارت های ارتباط با محیط و دیگران، جهت یابی و حرکت و تقویت حواس، مهارت های فکری و مهارت های زندگی را می آموزند.

وی با اشاره به اینکه آموزش خانواده و کودک باید همزمان صورت گیرد گفت: خانواده ها به ویژه والدین کودک باید نحوه تعلیم و تربیت و چگونگی برخورد با کودک، بازی ها و سرگرمی های ویژه آنان را فراگیرند.

جعفری در پایان خاطر نشان کرد: در سال 95 تعداد 249 نفر دانشجو با معلولیت بینایی تحت پوشش پرداخت شهریه بهزیستی خوزستان بودند.
:
:
:
آخرین اخبار