تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۵۴۷۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عرضه برنج تولید دزفول به عنوان یک برند داخلی به بازار
:با برگزاری جشن برنج همزمان با آغاز برداشت محصول شلتوک در این شهرستان ، برنج تولید چغامیش به عنوان یک برند باکیفیت داخلی به بازار مصرف کشور معرفی می شود
معاون استاندار و فرماندار ویژه دزفول گفت:با برگزاری جشن برنج همزمان با آغاز برداشت محصول شلتوک در این شهرستان ، برنج تولید چغامیش به عنوان یک برند باکیفیت داخلی به بازار مصرف کشور معرفی می شود.

حبیب اله آصفی روز سه شنبه در نشست هماهنگی برگزاری جشن برنج در این شهرستان افزود:از آنجا که بخش چغامیش دزفول قطب تولید برنج این شهرستان می باشد برای نخستین بار جشن برداشت برنج در این شهرستان برگزار می شود.

وی افزود:حدود پنج هزار هکتار برنج در بخش چغامیش دزفول کشت می شود که این محصول به نام سایر شهرها در بازار کشور عرضه می شود لذا برای معرفی این محصول با کیفیت به بازار مصرف کشور برای نخستین بار جشنواره برنج در بخش چغامیش دزفول برگزار می شود .

آصفی با بیان اینکه این جشنواره هفتم آبانماه در بخش چغامیش و در جوار مزارع شالی برگزار می شود ادامه داد:پس از جشنواره برنج ، تلاش می شود تا برای معرفی سایر محصولات تولید منطقه از جمله کلخونگ سردشت و بادام شهیون جشنواره های جداگانه ای برگزار خواهد شد تا این محصولات در سطح ملی معرفی شوند.

آصفی افزود:امسال برای نخستین بار محصول برنج تولید چغامیش دزفول در بسته بندی با نشان چغامیش به بازار مصرف کشور عرضه می شود.

احمد زارعی مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت:در حال حاضر سالمترین برنج ایرانی در کشور برنج خوزستان و دزفول است که بعلت استفاده کم کود و سم از کیفیت بالایی برخوردار است .

وی افزود:محصولات کشاورزی دزفول مانند برنج و لیموترش در سطح کشور طرفداران بسیاری دارند بطوری که لیموترش دزفول در پائین ترین قیمت هر کیلوگرم 120 هزار ریال در بازار بفروش رفت .

وی اظهار کرد:جادارد محصول سالم برنج دزفول با وجود اینکه ظاهر خوبی ندارد به علت کیفیت بالایی که دارد جایگزین برنج های خارجی در سفره های ایرانی شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول بیان داشت:هشت دستگاه برنج کوبی با ظرفیت بالای 500 تن در روز در برداشت برنج این شهرستان به کار گرفته خواهند شد و طبق برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم زیرساخت های لازم برای افزایش تولید برنج و صنایع فناوری را در این شهرستان افزایش دهیم تا برند برنج چغامیش دزفول در کشور مطرح شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول نیز در این نشست گفت: تاریخچه کشت برنج طبق آنچه در منطقه بین دزفول و شوش توسط کارشناسان میراث فرهنگی کشف شده به دوره اشکانی وساسانی بر می گردد.

حجت اله آریایی افزود:در آثار بر جای مانده از این دوره ها سبوس برنج به عنوان یک ماده استحکام بخش در سفال استفاده شده که این نشان می دهد محصول برنج از حدود یک هزارو 700 سال پیش در منطقه کشت می شده است والبته ممکن است سابقه کشت برنج به قبل از این تاریخ نیز برگردد.

تجلیل از پنج کشاورز خوش حساب در پرداخت آب بهای کشاورزی و تولیدکنندگان نمونه برنج از دیگر بخش های جشنواره برنج چغامیش دزفول است.

پارسال سه هزار و 666 هکتار از اراضی کشاورزی در دزفول به کشت برنج اختصاص یافت که از هر هکتار برنج رقم عنبر و محلی حدود 4.5 تن محصول برداشت شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار