تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۱۵۴۷۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمبود آب تالاب بامدژ اهواز در فصلی که پرندگان مهاجر می‌آیند
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به کمبود آب در تالاب بامدژ از ورود نخستین گروه پرندگان مهاجر به این تالاب خبر داد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به کمبود آب در تالاب بامدژ از ورود نخستین گروه پرندگان مهاجر به این تالاب خبر داد.
 
علی بنی‌عگبه اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد ورود نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب بامدژ بودیم. همچنین ظرف هفته‌های آینده با افزایش ورودی آب به تالاب و کاهش دما، گروه دیگری از پرندگان آبزی و کنارآبزی به این تالاب مهاجرت خواهند کرد.
 
وی تصریح کرد: تالاب بامدژ از یکی از سرشاخه‌های کارون تغذیه می‌شود اما معمولا در فصل تابستان به علت افزایش دما و برداشت آب در بالادست، آورد و ورودی آب به این تالاب کاهش می‌یابد.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با بیان اینکه در حال حاضر سطح آب تالاب بامدژ پایین رفته و کاهش یافته است، بر لزوم کنترل برداشت آب در بالادست تأکید و عنوان کرد: با توجه به اینکه در فصل مهاجرت پرندگان قرار داریم، باید حق‌آبه تالاب بامدژ به طور کامل تأمین شود. البته متأسفانه در کل استان خوزستان با مشکلاتی در مدیریت منابع آبی مواجه هستیم که به تبع آن مسائل و مشکلاتی را در تالاب‌ها ایجاد می‌کند.
 
بنی‌عگبه ادامه داد: تالاب بامدژ تاکنون حق‌آبه مصوبی نداشته است؛ اما برنامه‌ریزی شده تا مطالعات لازم برای آن صورت بگیرد. البته حق‌آبه‌هایی که در جلسات برای تالاب بامدژ تعیین می‌شود نیز به علل مختلف نظیر خشکسالی و برداشت‌ها آب در بالادست برای مصارف کشاورزی تأمین نمی‌شود و این باعث می‌شود که گاه با خشکی تالاب مواجه شویم. امید است سازمان آب و برق خوزستان با جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب در بالادست مانع ایجاد این مشکلات شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار