تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۱۵۴۸۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست امور شوراهای وزارت:
منابع دولتی به تنهایی کفاف رفع مشکلات آموزش و پرورش را نمی‌دهد
به اندازه این انتظارات منابع کافی برای رفع تنگناها و ارتقا کیفیت آموزش و پرورش وجود ندارد و منابع دولتی به تنهایی دیگر کفاف حل مشکلات آموزش و پرورش را نمی‌دهد
سرپرست امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش با کثرت مطالبات و انتظارات مواجه شده است، گفت: به اندازه این انتظارات منابع کافی برای رفع تنگناها و ارتقا کیفیت آموزش و پرورش وجود ندارد و منابع دولتی به تنهایی دیگر کفاف حل مشکلات آموزش و پرورش را نمی‌دهد.

رسول پاپایی در گردهمایی استانی بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که امروز چهارشنبه، 26 مهرماه در اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه به کرات بحث توسعه مطرح شد و به درستی عنوان شد که آموزش و پرورش، محور توسعه است. اگر آموزش و پرورش را محور توسعه در نظر بگیریم، در واقع می‌گوییم منابع انسانی محور توسعه است.

وی افزود: اگر بپذیریم که توسعه یک ایده‌آل است و همه ما به دنبال آن هستیم با توجه به اینکه ابزار توسعه نیروی انسانی است، در نهایت به این نقطه مشترک می‌رسیم که آموزش و پرورش محور توسعه است. با توجه به این مساله باید تلاش کنیم این سازمان جایگاه ویژه خود را در جامعه کسب کند.

سرپرست امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به گلایه یکی از اعضای منتخب شورای انجمن اولیا و مربیان استان از عدم حضور بسیاری از مسوولان استان در این گردهمایی، گفت: این که منتخبان خانواده ها انتظار داشته باشند مسئولان برای کمک به آموزش و پرورش در کنارشان باشند، انتظار و توقع ارزشمند و به حقی است.

پاپایی تصریح کرد: مطالعه کشور توسعه‌یافته نشان می‌دهد هیچ یک از این کشورها تا زمانی که به آموزش و پرورش به‌ویژه آموزش و پرورش ابتدایی بها نداده‌اند، در مسیر رشد و توسعه قرار نگرفته‌اند. در توسعه‌ای که همه ما باور داریم محور آن آموزش و پرورش است و معلم، مدرسه، پدر و مادر و دانش‌آموز، ابزار آن هستند، نیروی انسانی و معلم نقش اول را دارند.

وی ادامه داد: اگر ما به دنبال توسعه هستیم تنها یک راه وجود دارد، آن هم توجه به آموزش و پرورش و نیروی انسانی است. همه ما در جلسات متعددی از اهمیت توجه به آموزش و پرورش صحبت می‌کنیم اما درباره آموزش و پرورش یک واقعیت وجود دارد و آن این است که ما در آموزش و پرورش با کثرت مطالبات مواجه شده‌ایم. درباره نوع تربیت دانش‌آموز، نقش او در مدرسه، مهارت‌آموزی دانش‌آموزان، محتوای کتاب درسی، آینده دانش‌آموزان و ... با یک مطالبه گسترده مواجه هستیم.

سرپرست امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش افزود: به عنوان مثال مهارت‌آموزی به جای حافظه‌محوری، امروز تنها انتظار اولیای یک بخش یا منطقه خاص محسوب نمی شود بلکه عموم اولیا و حتی جامعه انتظار دارند فرزندشان در کنار درس، یک حرفه نیز بیاموزد. این انتظارات به انتظارات ملی تبدیل شده‌اند اما به اندازه این انتظارات منابع کافی دولتی برای تقویت آموزش و پرورش وجود ندارد و باید از طریق مشارکت بخش غیردولتی و ظرفیت قانون شوراها، به این انتظارات پاسخ داد.

پاپایی گفت: این یک واقعیت است و همه ما باید بپذیریم که منابع دولتی به تنهایی دیگر کفاف هزینه‌های آموزش و پرورش را نمی‌دهد. راه حل این مشکل نیز استفاده از مشارکت و ظرفیت‌های بخش‌های دیگر است. در این باره نیز کثرت دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه می‌گوید قانون مشخص و آموزش و پرورش رایگان است. گروهی می‌گویند آموزش و پرورش رایگان باکیفیت با بودجه دولتی ممکن نیست و راه‌حل این است که بخش خصوصی وارد این حوزه شود. گروه دیگری نیز به خوبی می‌گویند آموزش و پرورش حاکمیتی است.

وی تصریح کرد: چیزی که برای آموزش و پرورش منطقی به نظر می‌رسد، این است که از تکالیفی که قانون برای دستگاه‌ها تعیین کرده است، استفاده کند. هیچ دستگاهی در ارتباط با آموزش و پرورش بدون وظیفه نیست. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پرورش نیز همین را می‌گوید. ایشان از آموزش و پرورش به عنوان کانون خلق دنیای آینده یاد کرده و تأکید کرده‌اند که هرگونه هزینه کردن در آموزش و پرورش در واقع سرمایه‌گذاری است.

سرپرست امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش گفت: باید زمینه مناسب برای حضور خانواده‌ها در مدارس فراهم شود. انجمن‌های اولیا و مربیان با بکارگیری پتانسیل‌های زیادی که در این زمینه دارند، می توانند موفق‌تر عمل کنند اگر اولیا به ظرفیت‌های خوب انجمن‌ها واقف و مدیران مدارس مشارکت را تنها در کمک مالی تعبیر و تفسیر نکنند.

پاپایی ادامه داد: تنزل سهم مشارکت انجمن اولیا به گره‌گشایی از مسائلی مانند قبض آب و برق، حضور خانواده‌ها را در انجمن‌های اولیا مدارس کمرنگ می‌کند، در حالی که در کشورهایی که مشارکت اصلی پذیرفته‌شده محسوب می‌شود، اگر از مدیر مدرسه بپرسند راه‌های مشارکت خانواده‌ها در مدرسه به چه شکل است، روش‌های مختلف و شیوه های گوناگون را پیشنهاد می‌دهد و بنابراین نباید انجمن و مشارکت آن را محدود به مسائل مالی کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار