تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۵۴۸۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ربات پرنده شستشوی مقره‌های برق آمد/عکس
شست‌وشوی آزمایشی مقره خطوط انتقال برق به وسیله ربات‌های پرنده برای نخستین بار انجام شد.
ربات پرنده شستشوی مقره‌های برق آمد/عکس
  آزمایش عملیاتی ربات‌های پرنده شست‌وشوی مقره خطوط فشار قوی بر روی خط گرم (برق‌دار) به منظور توانمندسازی و تقویت فناوری در جهت حل مشکلات صنعت برق با حضور تعدادی از مدیران ارشد وزارت نیرو، شرکت توانیر، شرکتهای برق منطقه‌ای و چند گروه از دانشگاه‌های منتخب کشور انجام شد.

وزارت نیرو با هماهنگی دفتر تحقیقات و استانداردهای برق منطقه‌ای تهران و شرکت توانیر، آزمایش شست‌وشوی مقره خطوط فشار قوی به وسیله ربات‌های پرنده و با دعوت از چند تیم از دانشگاه‌های کشور در محل دکل شماره 25 خط 63 کیلوولت ازگل -الغدیر (GL602) انجام داد.
بنابراین گزارش، در جهت تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی با محوریت اقتصاد دانش بنیان و با هدف توانمندسازی دانشگاهها و تقویت فناوری رباتیک در حل مشکلات صنعت برق، برق منطقه‌ای تهران با همکاری (کمیته رباتیک صنعت برق، وزارت نیرو و شرکت توانیر) به منظور تشریح اولویت تحقیقاتی «بررسی و امکان‌سنجی ربات پرنده شست‌وشوی مقره» فراخوانی انجام داده و از تیم‌های توانمند در حوزه فناوری رباتیک به منظور شست‌وشوی خطوط فشار قوی انتقال و فوق توزیع دعوت کرد.

بیشتر بخوانید: انجام بزرگترین عملیات شستشو و اورهال شبکه توزیع کشور

مدیر دفتر تحقیقات و استانداردهای برق منطقه‌ای تهران با اشاره به حادثه خاموشی و قطع برق استان خوزستان و شهر اهواز در اثر ریزگردها و مشکلات ناشی از شست‌وشوی خطوط فشار قوی، عنوان کرد: رفع آلودگی از روی اجزای خطوط شامل مقره‌های فشار قوی نیاز به رعایت نکات ایمنی، دقت بالا و کیفیت مناسب، در ارتفاع زیاد دکل‌های فشار قوی دارد. 
محمدرضا کلباسی با برشمردن و تشریح خطرات و احتمال وقوع حوادث ناگوار و همینطور واقع شدن خطوط فشار قوی در مسیرهای صعب‌العبور کوهستانی و یا جنگلی، افزود: اهمیت این موضوع در صرفه‌جویی زمان و هزینه و افزایش پایداری قابلیت اطمینان و آمادگی شبکه قابل توجه است.
گفتنی است آزمایش عملیاتی رباتهای پرنده شست‌وشوی مقره خطوط فشار قوی در محل دکل شماره 25 خط 63 کیلوولت ازگل - الغدیر در پارک جنگلی شیان با ارتفاع پروازی 50 متر از پایه زمین دکل به صورت خط گرم (برق‌دار) انجام شد. 


مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
0
0
ای کاش میشد ولی متاسفاته این ربات قادر به شستشوی الودگی مقره های خوزستان و اهواز نیست. الودگی روی مقره های خوزستان چیزی در حد سفال سخت و چسبیده است و حتی فشار واترجت های اتشفشانی و ماشینهای شستشو قادر به رفع ان نیست چه رسد به این اسباب بازی.
:
:
:
آخرین اخبار