تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۵۴۸۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عمران و آبادانی خوزستان با افتتاح سه هزار و 428 پروژه عمرانی نیمه تمام
سه هزار و 428 پروژه عمرانی مصوب در استان خوزستان شامل طرحهای مستمر و تعمیراتی و جدید به صورت نیمه تمام وجود دارند که درصورت تکمیل عمران و آبادانی در این استان حاصل خواهد شد
سه هزار و 428 پروژه عمرانی مصوب در استان خوزستان شامل طرحهای مستمر و تعمیراتی و جدید به صورت نیمه تمام وجود دارند که درصورت تکمیل عمران و آبادانی در این استان حاصل خواهد شد.

از این تعداد پروژه افزون بر دو هزار از نوع تکمیلی است که اعتباری حدود بیست و یک هزار میلیارد ریال برای بهره برداری آنها نیاز است که تاکنون حدود یک سوم از این مبلغ تخصیص پیدا کرده است.

طبق آمار ارائه شده، 12درصد اعتبارات عمرانی کشور در یک دهه گذشته برای استان خوزستان تخصیص داده شده اما همواره در تخصیص کامل این اعتبار مشکلاتی وجود داشته است که همین امر سبب عدم تکمیل پروژه ها در موعد مقرر شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان درخصوص پروژه های نیمه تمام عمرانی شاخص در استان خوزستان اظهار کرد: طرح انتقال آب و ترمیم شبکه ها و آبرسانی به 54 شهر استان از مهمترین پروژه های استان است که توسط شرکت آبفای خوزستان درحال انجام است که در صورت بهره برداری کامل مشکلات عدیده تامین آب مردم استان به طور کامل از بین می رود.

فرامند هاشمی زاده افزود: تکمیل خط انتقال تصفیه خانه غرب و شرق اهواز از دیگر پروژه های درحال انجام است و پروژه خطوط جمع آوری فاضلاب از رودخانه کارون نیز در آستانه انتخاب پیمانکار قرار دارد.

وی ساخت تقاطع غیرهمسطح شهید بندر را از دیگر پروژه های عمرانی شاخص استان دانست و یادآور شد: تعریض پل صنایع فولاد، ایجاد دیوار و بهسازی جاده ساحلی نیز در دست اقدام است.
هاشمی زاده به پروژه تعریض پل ولایت اهواز اشاره کرد و گفت: این تقاطع مسیر باهنر اهواز را به جاده ماهشهر متصل می کند.

وی گفت: احداث یک محور در جاده ساحلی اهواز به سمت ملاثانی به طول 70 کیلومتر توسط شهرداری اهواز، شیبان، ویس و ملاثانی با اعتبارات تخصیص داده شده از سوی سامانه دارایی و اعتبارات عمرانی استان خوزستان انجام می شود.

وی با بیان اینکه جاده های استان خوزستان در حمل مسافر و بار بسیار پرتردد هستند، اظهار کرد: ساخت اتوبان از شلمچه به کشور عراق از دیگر پروژه های عمرانی است که در سطح داخلی این جاده شلمچه را به شهرستان های خرمشهر، آبادان، هندیجان، دیلم و گناوه متصل می کند .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان یادآور شد: ساخت جاده ماهشهر به هندیجان به عنوان بخشی از این اتوبان، درحال انجام است و قطعاتی از آن به بهره برداری رسیده و مابقی آن در حال تکمیل شدن است.

وی به پروژه ساخت جاده اهواز به شیراز اشاره کرد و افزود: این جاده از شهرستان های رامهرمز، بهبهان و گچساران می گذرد که درحال حاضر مسیر اهواز به رامهرمز تکمیل شده و ساخت مسیر مهم رامهرمز به بهبهان در سه قطعه درحال انجام است که تلاش می شود دو قطعه از این مسیر تا پایان سال به بهره براری برسد.

هاشمی زاده از ساخت جاده چذابه- اهواز و اهواز- ایذه- لردگان خبر داد و یادآور شد: قطعات مختلف در مسیر چذابه، سوسنگرد، بستان و اهواز در دست ساخت است و در تلاش هستیم تا بخش عمده مسیر مهم سوسنگرد به بستان تا اربعین امسال به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه با تکمیل این پروژه ها شاهد تحول در خطوط راه استان خواهیم بود، ادامه داد: برای توسعه محور اهواز به اندیمشک نیز سه گزینه از طریق اهواز- ملاثانی – شوشتر، اهواز- دزفول- اندیمشک و یا جاده فعلی اندیمشک مطرح است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه محور اهواز- ایذه- لردگان به علت حجم بالای تردد از مسیرهای مهم است، گفت: درحال طراحی این محور و تعیین سرمایه گذار هستیم.

بگفته وی 65 کیلومتر از این مسیر 300 کیلومتری دارای تونل است.

هاشمی زاده به پروژه های عمرانی در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به منظور برچیده شده مدارس کانکسی در سطح استان در هر شهرستان بالغ بر ده پروژه ساخت و نوسازی مدارس صورت گرفته است.

افزایش اعتبارات عمرانی خوزستان در سال جاری

وی درخصوص اعتبارات عمرانی استان اظهار کرد: اعتبارت عمرانی استان خوزستان در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

وی گفت: اعتبارات عمرانی خوزستان در سال 95 حدود هفده هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در سال 96 به بیست و یک هزار میلیارد ریال رسید که تاکنون بالغ بر یک سوم نقدینگی آن به صورت اسناد خزانه و پول نقد تأمین شده است که باتوجه به مشکلات نقدینگی کشور بی سابقه بوده است.

هاشمی زاده در ادامه به پنج پروژه دارای اولویت دولت یازدهم برای خوزستان اشاره کرد و گفت: مصوبه دولت در اختصاص اعتبار برای پنج پروژه شاخص عمرانی در خوزستان بی سابقه بوده است که از جمله این طرح ها می توان به پروژه احیای اراضی 550هزار هکتاری اشاره کرد که ضمن افزایش تولید، اشتغالزایی را هم به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: درحال حاضر فاز نخست آن درحال تکمیل است.

بهره مندی 86شهر و هزار و 600 روستا از طرح آبرسانی غدیر

وی طرح های انتقال آب به شهرستان های خوزستان و بهسازی زیرساخت های فاضلاب را از دیگر پروژه های دارای اولویت عنوان کرد و افزود: سه خط انتقال آب جنوب و جنوب غربی، جنوب شرقی و شرق و شمال استان در دستور کار است که عمده شهرها و روستاهای استان را تحت پوشش قرار می دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: طرح انتقال آب غدیر که از سد دز نشأت می گیرد، به 86 شهر و هزار و 600 روستا آبرسانی خواهد کرد.

تبدیل 19هزار هکتار کانون ریزگرد به جنگل دست کاشت

وی حل ریزگردها را از دیگر پروژه های دارای اولویت استان دانست و بیان کرد: برای مهار ریزگردها اعتباری توسط دولت تعیین شده و وزارت جهادکشاورزی به عنوان دستگاه اجرائی این طرح انتخاب شده است که در دو بخش انتقال آب به عرصه ها و اقدامات تکنولوژیک فعالیت می کند.

هاشمی زاده تبدیل 19هزار هکتار از کانون های ریزگرد استان به جنگل به صورت دست کاشت را در بهبود شرایط محیط زیست، آب و هوا و کاهش ریزگردها موثر دانست.

وی حفاظت از رودخانه کارون را به عنوان دیگر پروژه دارای اولویت از سوی دولت معرفی کرد و یادآور شد: این پروژه دارای سه بخش شامل جلوگیری از ورود پساب و زهاب به رودخانه، تثبیت دیواره ساحلی برای جلوگیری از فرسایش آنها در محدوده شهر و لایروبی رودخانه در مقاطع شهرها است که البته باید به صورت اصولی تر صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان توسعه شبکه برق، خطوط انتقال، خطوط مافوق توزیع و احداث ایستگاه ها را یکی دیگر از این پروژه ها عنوان کرد و گفت: دیگر پروژه مهم تعریف شده از سوی دولت تکمیل قطار شهری اهواز است.

تخصیص 40درصدی بودجه عمرانی استان در سال96

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان درخصوص اعتبار پروژه های عمرانی استان خوزستان با تفکیک پروژه های عمرانی به ملی و استانی اظهار کرد: اگر صد در صد اعتبارات نیمه تمام امسال تخصیص یابد می توانیم دوهزار پروژه نیمه تمام را تا پایان سال به اتمام برسانیم.

سید منصور مرعشی اعتبار عمرانی استان در سال 96 را حدود بیست و یک هزار میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: تأمین این بودجه از منابع مختلف است که در شورای برنامه ریزی استان تعیین تکلیف شده است.

بگفته وی تاکنون حدود 40درصد اعتبارات عمرانی استان تخصیص پیدا کرده است.

وی یادآور شد: برخی اعتبارات در قانون بودجه تحت عنوان جدول ده - یک به استان ها ابلاغ می شود که بخشی از آن اعتبارات استانی است و در سال 96 حدود سه هزارو 320 میلیارد ریال در این بخش اعلام شده است.

وی گفت: هزار و 500 میلیارد ریال نیز از محل اعتبار ارتقاء شاخص های توسعه اعلام شده است.

مرعشی تصریح کرد: 27 درصد از سهم 9 درصد ارزش افزوده هم به توسعه فعالیت های ورزشی اختصاص یافته که بخشی از آن در اختیار اداره کل ورزش و جوانان و بخشی دیگر در اختیار اداره کل نوسازی مدارس برای ورزش های دانش آموزی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: همچنین طبق قانون پنج تا هشت درصد اعتبارات استانی باید بابت بهسازی روستاها هزینه شود.

بهره مندی 27شهرستان استان از سهم سه درصدی درآمدهای نفت

مرعشی به سهم سه درصد درآمد نفت استان اشاره کرد و گفت: 9هزار و 160 میلیارد ریال به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ابلاغ شده که طبق قانون از 27 شهرستان استان تنها به بیست شهرستان نفت خیز اختصاص می باید و بخشی دیگر از این اعتبار در مناطق کم برخوردار هزینه می شود از همین رو تلاش شده تا این اعتبار بین تمام شهرستان ها تقسیم شود.

وی افزود: چهار هزار و 200میلیارد ریال هم از محل اعتبار قانون استفاده متوازن از امکانات کشور ابلاغ شده که باید در شهرستان هایی که شاخص آموزشی، راه و شهرسازی، آب شرب و بهداشت آنها کمتر از میانگین کشوری است هزینه شود.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان گفت: همچنین320 میلیارد ریال جهت بازسازی خسارت حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی در سال های گذشته ابلاغ شده است.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان به اعتبار 250 میلیارد ریالی بابت توسعه و عمران شهر خرمشهر اشاره کرد و افزود:عمده این اعتبار در اختیار شهرداری خرمشهر قرار گرفته است.

ارائه بسته خارج از رکود با هدف رونق اقتصادی

وی گفت: شورای برنامه ریزی استان سه هزار میلیارد ریال از اعتبارات استانی را تحت عنوان بسته خارج از رکود تصویب کرده است تا با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و کمک های فنی و اعتباری رونقی در اقتصاد خوزستان ایجاد شود.

مرعشی به مصوبه هیئت وزیران اشاره کرد و افزود:طبق این مصوبه یک سوم از سهم سه درصد درآمد نفت به بهسازی و اصلاح شبکه های آب شهری اختصاص پیدا کرده که اقدامات اولیه انجام شده است.

وی اضافه کرد: شبکه های آب بیشتر شهرهای استان فرسوده است از همین رو آبی که با هزینه بالا تصفیه می شود به علت شکستگی و پوسیدگی لوله ها دچار آلودگی و یا هدر رفت می شود.

مشارکت بنیاد برکت در تکمیل طرح های عمرانی

وی با بیان اینکه بخشی از پروژه های در سطح استان به صورت مشارکتی انجام می شوند، یادآور شد: تعدادی از پروژه های استان در زمینه بهسازی روستاها، نوسازی مدارس، بهبود کیفیت آب شرب و... با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) تحت عنوان بنیاد برکت در حال انجام است که ظرفیت خوبی برای بهره گیری از اعتبارات ملی می باشد.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان افزود:تمرکز بنیاد برکت بر اجرای پروژه های عمرانی در مناطق محروم و کم برخوردار است.

برچیده شدن 300 کلاس کانکسی تا دوسال آینده

وی به انعقاد تفاهم نامه با وزرات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: طبق این تفاهم نامه 300 کلاس کانکسی حذف و کلاس های دائمی جایگزین آنها خواهد شد که اگر تخصیص اعتبارات به صورت کامل صورت گیرد این پروژه ظرف دو سال به پایان می رسد.

تکمیل برخی پروژه های عمرانی در قالب مسئولیت اجتماعی وزارت نفت

مرعشی درخصوص مسئولیت های اجتماعی وزرات نفت هم اظهار کرد: وزارت نفت فعالیت های گسترده ای در استان خوزستان دارد که پیامدهایی همچون آلودگی هوا را در پی داشته است.

وی گفت: تا دهه های پیش، وزارت نفت در شهرهای محل استخراج باعث پیشرفت و آبادانی بود اما درحال حاضر این رویه تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه این نقش وزارت نفت کمرنگ شده است، افزود: مذاکرات متعددی با وزیر نفت صورت گرفته تا این وزارتخانه هزینه اجرایی برخی پروژه های عمرانی را تقبل کند.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه 200 میلیارد ریال نیز تحت عنوان ماده 23 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و جرائم راهنمایی و رانندگی به استان خوزستان اختصاص یافته است اظهار کرد: این مبلغ از وصول قبض های جریمه حاصل شده که برای اصلاح جاده ها و بحث رفت و آمد در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار می گیرد.

وی یادآور شد: همچنین براساس دستورالعمل های اعلام شده باید پروژه هایی که توجیه اقتصادی دارند به بخش خصوصی واگذار شوند از همین رو حدود 90 پروژه به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

استان خوزستان یکی از استانهای مهم اقتصادی کشور است که بیش از دو سوم نفت کشور در آن تولید می شود و مهمترین منطقه پتروشیمی خاورمیانه به حساب می آید.

استان خوزستان از جنوب به آبهای آزاد جهان راه دارد و در غرب بیش از 500 کیلومتر با عراق دارای مرز مشترک است و دارای دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه با کشور عراق است.

این استان از اقوام مختلف عرب، بختیاری، شوشتری، دزفولی و... شکل گرفته و دارای تنوع آب و هوائی گرم در مرکز، جنوب و غرب و معتدل در شمال و شرق است.

استان خوزستانی یکی از قطبهای کشاورزی و دومین استان از لحاظ تولید کشاورزی و باغی کشور به حساب می آید و اولین استان از لحاظ خسارت جبهه و جنگ می باشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار