تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۱۵۴۹۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علل و عوارض کم خوابی چیست
یک پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) عوامل و عوارض کم خوابی و بد خوابی را که از شایعترین اختلالات خواب به شمار می رود تشریح کرد.

دکتر سید احسان محمدیانی نژاد اظهار کرد:زمانی که فرد در شروع به خواب رفتن یا در تداوم و یا در خواب ماندن دچار اشکال می شود به کم خوابی مبتلاست.

وی افزود: فرد به طور طبیعی باید در مدت زمان 10 دقیقه به خواب برود ولی اگر بیشتر طول بکشد یعنی فرد در شروع به خواب رفتن دچار مشکل است و مصداقی از کم خوابی محسوب می شود.

محمدیانی نژاد ادامه داد: اگر فردی دچار بیداری زودرس صبحگاهی است و در به خواب رفتن مجدد دچار مشکل باشد مصداقی از کم خوابی و مشکل در تداوم خواب است و البته گاهی فرد در هر 2 حالت دچار مشکل است.

این نورولوژیست در خصوص عوامل موثر بر کم خوابی و بدخوابی گفت: اختلالات خلقی شامل افسردگی، اضطراب، نگرانی و اشتغال ذهنی از جمله این عوامل به شمار می روند؛ البته اختلالات خلقی در بیماران مبتلا به اختلالات خواب علت و معلول هستند.

وی بیان کرد: اشکال در شروع به خواب رفتن یا تاخیر در شروع خواب معمولا به دلیل اضطراب، اشتغال ذهنی و نگرانی ایجاد می شود ولی اشکال در تداوم خواب یا بیدار شدن زودرس صبحگاهی بیشتر در بیماران مبتلا به افسردگی دیده می شود.

محمدیانی نژاد اضافه کرد: بیمارانی که ترکیب افسردگی و اضطراب را دارند در شروع خواب و تداوم در خواب دچار اختلال هستند.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: مصرف زیاد قهوه و چای، برخی داروها مانند ضد فشار خون، درمان طپش قلب مانند ایندرال، ضد افسردگی و سرماخوردگی، درمان آلرژی و جلوگیری از بارداری از جمله دیگر عوامل موثر هستند.

وی افزود: بیماری های همراه با درد، پرکاری تیروئید، نارسایی کلیه، آسم، سرماخوردگی، آلرژی، ریفلاکس معده، روماتیسم و همچنین بیماری سندرم پای بی قرار از جمله بیماری های موثر در کم خوابی محسوب می شوند.

محمدیانی نژاد گفت: بیماری سندرم پای بی قرار که بین پنج تا 10 درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند به گونه ای است که بیمار در ابتدای به خواب رفتن احساس بی قراری و ناخوشایندی در پاها می کند که با حرکت دادن و ماساژ دادن پاها کمتر می شود.

این نورولوژیست ادامه داد: این افراد در شروع به خواب رفتن دچار مشکل هستند و عوامل ژنتیکی و کمبود آهن، کم کاری تیروئید و مصرف برخی داروها در بروز این بیماری نقش دارند.

وی بیان کرد: وقفه تنفسی نیز از دیگر عوامل موثر در کم خوابی و بدخوابی است به صورتی که افراد چاق با گردن کوتاه در میانه خواب دچار وقفه تنفسی در هنگام بازدم می شوند و در نتیجه کیفیت خواب آنها به شدت مختل می شود.

محمدیانی نژاد در خصوص عوارض کم خوابی بر بدن گفت: افراد مبتلا به کم خوابی و بدخوابی در طول روز دچار خستگی مزمن، خواب آلودگی مفرط، اختلال در تمرکز، کم حوصلگی، افسردگی، سردرد و کاهش قابل ملاحظه کیفیت زندگی می شوند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی و دیابت در افراد دچار اختلال خواب به طرز قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

** راه های پیشگیری و درمان کم خوابی

وی اظهار کرد: رعایت اصول بهداشت خواب، انجام ورزش منظم روزانه به میزان حداقل 30 دقیقه در روز، پرهیز از پرخوری، اقدام به افزایش وعده های غذایی با حجم کمتر، اجتناب از مصرف قهوه و چای به میزان بیش از حد معمول، پرهیز از مصرف سیگار و الکل و فعالیت های فکری زیاد در آخر شب و دوری از کار طولانی مدت با تلفن همراه و رایانه در آخر شب از جمله این راه ها است.

محمدیانی نژاد گفت: افرادی که زیاد با تلفن همراه و رایانه کار می کنند دچار تحریک نوری می شوند که تحریک و بیدار بودن مغز را به دنبال دارد.

این نورولوژیست بیان کرد: مدیریت کنترل هیجانات و استرس ها و کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی از جمله دیگر راهکارها در جلوگیری از اختلالات خواب است.

وی افزود: اگر فردی دچار پرخوری شبانه است بهتر است از چرت زدن های شبانه در طول روز اجتناب کند که سالمندان بیشتر باید به این موضوع توجه کنند.

محمدیانی نژاد اظهار کرد: اجتناب از مصرف داروهای آرامبخش بیش از حد مجاز از دیگر راهکارها است، چون اگر این داروها بیشتر از 2 هفته مصرف شوند فرد دچار اعتیاد می شود در نتیجه باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

این نورولوژیست گفت: نیاز به خواب در افراد مختلف متفاوت است؛ میزان خوابی که باعث احساس تازگی و سرزندگی شود کفایت می کند و به طور عموم خواب رفتن کمتر از چهارساعت در شبانه روز کم خوابی است.

وی ادامه داد: اگر فردی بیش از چهار ساعت بخوابد و همان خواب منجر به رفع خستگی و احساس تازگی نشود ممکن است کم خوابی تلقی شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار