تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۱۵۴۹۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس شورای بخش غیزانیه:
سهم مردم غیزانیه از نفت، نابودی کشاورزی و بیماری های تنفسی است
رئیس شورای بخش غیزانیه گفت: روستاهای منطقه سودان از توابع بخش غیزانیه 70کیلومتری جاده اهواز ماهشهر ، در میان ستون های آتش و دود چاه های اصلی نفت اهواز روستاهایی وجود دارند، که سهم آنها از این ثروت ملی تنها نابودی کشاورزی و بیماری های تنفسی است.

علی عموری، امروز، با ابراز تاسف از وضعیت روستاهای تابع بخش غیزانیه اظهار کرد: از جاده اصلی، مسیر لوله های نفت را که دنبال کنیم، با روستاهایی روبه و می شویم، که از مزارع و کشتزارهای قدیمی تنها بیابان‌های خشک و حوضچه های خالی از آب باقی مانده است.

وی افزود: که این روستاها را تعدادی از شرکت ها، تاسیسات ومارون های نفتی وکارخانه های آسفالت ونمکزدایی وپتروشیمی، با امکانات کاملی همچون آب ، برق ، درمانگاه وامبولانس و جاده آسفالته ونیروی خدماتی  محاصره کرده اند.

رئیس شورای بخش غیزانیه ادامه داد: اما اهالی و ساکنان روستاهای سودان از توابع بخش غیزانیه هیچ بهره ای از این امکانات نمی برند و گویا استفاده از این امکانات برای اهالی روستاها حرام است.

عموری گفت: چنانچه برای ساکنان منطقه حادثه ای رخ دهد، تنها راه عبور از جاده های ناهموار و رسیدن به بیمارستان های شهر اهواز در زمستان تنها باتراکتور امکان پذیر است.

وی توضیح داد: از صد و پنجاه گذشته که اهالی این روستا ها به این منطقه وارد شده اند، از طریق کشت دیم و دامپروری امرار معاش می کردند، اما با روئیدن چاه های نفت و کانال کشی های وسیع ، زمین آنها رو به نابودی رفته و تنها چیزی که نصیب مردان روستا شده است، قول هایی عملی نشده برای برای استخدام در این شرکت ها است.

عموری با بیان اینکه اگرآب نباشد کشاورزی نیز وجود ندارد،  و زمین خشک و بی آب علف دامپروری را دچار مشکل می کند، بیان کرد: از هر یک هزار رأس دام  در روستا تنها 100 رأس می ماند که آن‌ها نیز با آب تانکر و اندک علوفه باقی مانده سرپا هستند.

وی با اشاره به صحبتی که با مامورین حراست یکی از شرکت های  داشت عنوان کرد: این مامور حراست نیز از مشکلات تنفسی شدید، هزینه های درمانی و سلامتی فرزندانش نگران بود.

 عموری با تاکید بر اینکه بالاترین مقطع تحصیلی در روستا کلاس ششم ابتدایی است، تشریح کرد:  معلم ها هر روز صبح مسیر ناهموار شهر تا روستا را طی می‌کنند تا کودکان از آموزش بازنمانند، که البته این رفت و آمدها در زمستان بسیار سخت تر و مشکل تر می شود.

وی با ارائه آماری از جمعیت روستا یاد آور شد: تعداد اهالی  روستاهای غیزانیه حدود 27 هزار نفر است، بیش از80روستا وبیش از7 هزار دانش اموز در این روستاها هستند  که با توجه به شرایط غیر قابل سکونت، اهالی دائم در حال مهاجرت به شهر هستند.

عموری در ادامه اضافه کرد: کسانی که تنها تخصصشان دامداری و کشاورزی است، به شهر که می روند یا کارگر ساختمان می‌شوند، یا راننده تاکسی یابیکار و سرنوشت بسیاری از آنها که به زندگی شاد و خانه‌های وسیع روستایی عادت دارند در شهر جز ناامیدی و افسردگی نیست.

وی تاکید کرد: اندک خدماتی که در منطقه دیده می شود، از سوی خیرین و جهادگران اجرا شده و خدمات دولت بیشتر شامل افتتاح پروژه‌های نا‌‌تمام ، دستور رسیدگی و نامه‌هایی است که سالهاست در ادارات خاک می‌خورد.

عموری با بیان اینکه علاوه بر مشکلات موجود در روستا ها نگرانی اصلی همه  مردم این مناطق کمبود آب است، گفت:  آبی که در زمستان از طریق باران تامین می‌شود، و در تابستان با دو تانکر که با پیگیری بخشدار تهیه شده و آب روستاها را تامین می کند.

رئیس شورای بخش غیزانیه در پایان درخواست کرد: رسانه های استان در مناطق و روستا ها ی حاضر شوند و ازنزدیک شاهد مشکلات روستاهای منطقه غیزانیه و زندگی سخت و طاقت فرسای مردم مظلوم این ناحیه نفت‌خیز وانعکاس آن به مسئولان باشند.

روستاهای منطقه سودان 70کیلومتری جاده اهواز ماهشهر ، در میان ستون های آتش و دود چاه های اصلی نفت اهواز روستاهایی وجود دارند، که سهم آنها از این ثروت ملی تنها نابودی کشاورزی و بیماری های تنفسی است.

روستاهای روزنه،سودان ابوکبیریه، حاره سید یوسف، شمه، شریفیه، غدیر حبسه، قریه المنثر صگر، طنبور،جلوه جامع،طوایل ارویشد،ابویرو،شمه،عویفی، مسلمیه، بیت مندیل، خط،مشرفه، بگعان، ام الطرفه و ... از جمله روستاهای تاع بخش غیزانیه هستند، که  همچنان منتظر توجه و رسیدگی واقعی مسئولان هستند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار