تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۱۵۵۰۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس دانشگاه رامین خوزستان:
استاندار به موضوع مهاجرت نیروهای دانشگاهی ورود کند
رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در این دانشگاه در چند سال گذشته٬‌ گفت: تربیت دانشجو باید با رویکرد کارآفرینی باشد و طوری تربیت شوند که پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند چند بعدی باشند و در بخش خصوصی ایجاد ثروت کنند.

دکتر سیدعطاءالله سیادت ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید٬ اظهار کرد: دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین اولین مرکز آموزش عالی در جنوب غرب کشور بود که در سال 1334 آغاز به فعالیت کرد و در این سال‌ها دچار فراز و نشیب‌های زیادی شده است. در دهه ۳۰ و ۴۰ به عنوان قطب آموزش کشاورزی کشور بود و رقابت خوبی با دانشکده‌های کشاورزی تهران (کرج) داشته است.
 
وی افزود: پس از انقلاب٬ شرایط خاص خوزستان و استقرار نیروهای نظامی٬ سبب شد دانشگاه رامین از لحاظ فیزیکی٬‌ آموزشی و پژوهشی دچار یک وقفه شود و آسیب جدی ببیند تا اینکه پس از بازگشایی٬‌ به عنوان آموزشکده کشاورزی استان آغاز به فعالیت مجدد کرد. دانشگاه رامین استعداد رشد خوبی دارد، به همین دلیل از سال ۶۵ دوباره فعالیت‌های آن اوج می‌گیرد٬ در سال ۶۸ به مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی رامین تبدیل می‌شود و در سال ۸۳ به عنوان یک دانشگاه مستقل از دانشگاه شهید چمران جدا می‌شود.
 
رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تصریح کرد: در دولت یازدهم که مسوولیت مدیریتی این دانشگاه را بر عهده گرفتم٬‌ با مشکلات زیادی مواجه بودیم. زیرساخت‌ها قدیمی و آسیب‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شده بود و باید یکسری کارهای عمرانی انجام می‌شد. همچنین از نظر مالی دچار مشکل بودیم٬ آموزش نیز عقب مانده و پژوهش تقریبا خوابیده بود. در تمام این زمینه‌ها کارگروه‌هایی تشکیل شد تا مشکلات را بررسی کنند.
 
سیادت ادامه داد: دانشگاه رامین اکنون دارای سه دانشکده کشاورزی٬ ‌مهندسی زراعی و عمران روستایی و علوم دامی و صنایع غذایی است و به دنبال تاسیس دانشکده منابع طبیعی نیز هستیم. ۱۴ گروه آموزشی در دانشگاه فعال است و در مجموع در 50 کدرشته در سه مقطع دانشجو پذیرش می‌شود که در مقطع کارشناسی ارشد در ۲۹ کدرشته و در مقطع دکتری در هشت کدرشته دانشجو می‌پذیریم. در سال‌های اخیر سه رشته دکتری٬ شش رشته کارشناسی ارشد و یک رشته کارشناسی در دانشگاه تاسیس شد.
 
رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تصریح کرد: امسال 512 نفر دانشجو در سه مقطع معرفی شد که تا به حال 371 نفر٬ یعنی 73 درصد آن‌ها ثبت‌نام کردند و پیش‌بینی می‌کنیم پس از تکمیل ظرفیت به 400 نفر برسند.
 
وی افزود: در شرایط فعلی حدود دو هزار و ۲۰۰ دانشجو در ترم جاری اقدام به ثبت‌نام کردند که از این تعداد، ۱۱۸ دانشجوی دکتری٬ حدود ۵۰۰ نفر ارشد و حدود هزار و ۶۰۰ نفر کارشناسی هستند. در حال حاضر، تعداد اعضای هیات علمی ۹۰ نفر و نسبت استاد به دانشجو یک به ۲۴ است که برای یک دانشگاه کشاورزی تقریبا رو به بالا است. در رشته‌های کشاورزی استاندارد این نسبت یک به ۲۰ است و در تلاش هستیم امسال این نسبت را به یک به ۲۲ و سال آینده آن را به یک به ۲۰ یا کمتر برسانیم.

رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان عنوان کرد: در سال 93 بودجه تزریقی تعمیر و تجهیز و فعالیت‌های عمرانی دانشگاه حدود دو میلیارد تومان بود که توانستیم در سال ۹۴ آن را به ۴.۳ و در سال ۹۵ به ۵.۸ میلیارد تومان برسانیم اما امسال اعتبارات عمرانی رشد نکرد و حدود ۵.۵ میلیارد تومان، اعتبارات تعمیر و تجهیز دانشگاه بود. از تملک دارایی نیز پنج میلیارد تومان اختصاص یافت و اکنون در مجموع اعتبارات عمرانی دانشگاه حدود ۱۰.۵ میلیارد تومان است.
 
سیادت ادامه داد: در سال ۹۳ از دوران مدیریت قبلی چند پروژه نیمه‌تمام برای ما باقی مانده بودند که در همین سال دانشکده کشاورزی و در سال ۹۴ سلف سرویس ساختمان مرکزی افتتاح شدند. دانشکده علوم دامی نیز مهرماه امسال به بهره‌برداری رسید اما هنوز افتتاح رسمی نشده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بتوانیم دانشکده مهندسی زراعی را نیز به بهره‌برداری برسانیم.
 
وی افزود: استخر دانشگاه نیز از محل بودجه نفت بود اما اعتباری به آن داده نشد و توانستیم از درآمدهای اختصاصی دانشگاه، بدون آنکه بخش دولتی اعتباری قایل شود، هزینه کنیم و پیشرفت خوبی داشته باشد که امیدواریم تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.
 
رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، حجم کار تعمیرات را بسیار بالا دانست و عنوان کرد: امروز مشکل آب شرب و خام، همچنین گازکشی دانشگاه حل شده و تقریبا 85 درصد ساختمان های دانشگاه گازکشی شده است. همچنین سال گذشته مشکل آسفالت دانشگاه وجود داشت که با حمایت اداره مسکن و شهرسازی و استانداری، این مشکل نیز حل شد. شرکت نفت نیز قول داد یک میلیارد تومان برای آزمایشگاه مرکزی تامین اعتبار کند.
 
سیادت ادامه داد: همچنین آمفی‌تئاتر جدیدی برای معاونت دانشجویی در حال تکمیل است که دانشجویان برنامه‌های خاص خودشان را در این آمفی‌تئاتر برگزار کنند. مرکز رشدی را نیز برای افتتاح آماده کردیم و چند آزمایشگاه صحرایی برای دانشجویان رشته زراعت و اصلاح نباتات نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین آزمایشگاه گیاهان دارویی در حال افتتاح است.
 
وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه رامین
 
وی در خصوص خوابگاه‌های دانشگاه با بیان اینکه چهار خوابگاه دخترانه در حال حاضر در اختیار دانشگاه است٬ گفت: سال گذشته در خوابگاه کوثر یک، تعمیرات اساسی انجام شد و از رتبه چهار به رتبه دو رسید. برای تعمیر سه بلوک این خوابگاه حدود 12 میلیارد ریال هزینه شد. خوابگاه‌های شهید رجایی و باهنر نیز مورد بازسازی قرار گرفتند و به رتبه دو رسیدند اما در حال حاضر خوابگاه کوثر2 وضعیت خوبی ندارد و امیدواریم صندوق رفاه، امسال اعتباراتی به آن اختصاص دهد.
 
رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان افزود: خوابگاه‌های پسرانه تقریبا نوسازتر هستند اما در خصوص سرویس‌های بهداشتی، بیشترین مشکل را دارند که اواخر ترم دوم امسال متوجه آن شدیم و اعتبارات مورد نیاز هنوز ابلاغ نشده و به دلیل حجم زیاد کار برای خوابگاه‌های دخترانه، برنامه‌ریزی‌ها برای این خوابگاه‌ها به تازگی آغاز شده است.
 
وی گفت: در سال 93 کمک به پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد 800 هزار تومان بود که آن را به 1.5 میلیون تومان و دکتری 1.5 میلیون تومان بود که آن را به چهار میلیون تومان رساندیم و امسال پیشنهاد دادیم که این مبلغ برای کاشناسی ارشد به دو میلیون و برای دکتری به پنج میلیون تومان برای سال 97 برسد.
 
رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان بیان کرد: رتبه‌های پذیرش شده در دانشگاه رامین در مقایسه با دانشگاه‌های درجه یک در بدو ورود پایین‌تر هستند اما این دانشجویان با رتبه‌های خوبی در مقاطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های بزرگ پذیرفته می‌شوند. همچنین در دوره ارشد، دانشجویانی که در این دانشگاه پذیرش می‌شوند اغلب از دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد هستند که برای دوره دکتری در دانشگاه‌های خوب کشور پذیرفته می‌شوند.
 
سیادت گفت: این امر نشان‌دهنده این است که اعضای هیات علمی ما از یک پتانسیل و رشد کیفی خوبی برخوردارند و این توانایی را دارند که دانشجویی با رتبه پایین را به رتبه­ بالا ارتقا دهند. همچنین ساختار محیط دانشگاه به شکل شبانه‌روزی طراحی شده و دانشجو در تمام طول شبانه‌روز در دانشگاه حضور دارد که این امر نیز در ارتقا دانشجویان بی‌تاثیر نبوده است.
 
تجمیع دانشگاه‌ها یکی از اولویت‌های وزارت علوم باشد
 
وی در خصوص چالش‌های دانشگاه‌ها تصریح کرد: در پایان دولت اصلاحات تعداد دانشگاه‌های دولتی کشور از ۶۰ تجاوز نمی‌کرد اما در دولت‌های نهم و دهم یک رشد کمی ۲۵۰ درصدی اتفاق افتاد و تعداد این دانشگاه‌ها به ۱۶۰ رسید که همه آن‌ها از بودجه دولت استفاده می‌کنند. به نظر من یکی از چالش‌های وزارت علوم همین موضوع است که علاوه بر آن دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد و غیرانتفاعی نیز گسترش بی‌رویه‌ای پیدا کردند، بنابراین تجمیع دانشگاه‌ها یکی از اولویت‌ها است.
 
رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان ادامه داد: اکنون در حوزه کشاورزی ۵۵ واحد دانشگاهی دولتی داریم که بسیار زیاد است و در این زمینه باید تجمیع صورت گیرد. این ترکیب‌ها می‌توانند منطقه‌ای یا استانی باشند. کار دیگری که باید انجام شود تجمیع رشته‌های کشاورزی است، چراکه ما در بخش کشاروزی به این تعداد کدرشته در سه مقطع نیاز نداریم.
 
سیادت افزود: تربیت دانشجو نیز باید با رویکرد کارآفرینی باشد. باید دانشجویان را طوری تربیت کنیم که پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند چند بعدی باشند و در بخش خصوصی ایجاد ثروت کنند. این مشکلات خاص کشور ما نیست اما تفاوت سایر کشورها با ما این است که آن‌ها به موقع تصمیم می‌گیرند؛ رشته‌ها را ادغام یا رشته‌های بین‌رشته‌ای و رشته‌های چند وجهی ایجاد می‌کنند که برای فارغ‌التحصیل کشاورزی٬ چند موقعیت کاری وجود داشته باشد. در این زمینه هیات علمی نیز باید رویکرد کارآفرینی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: از چالش‌های دیگر آموزش عالی٬ این است که اکثر وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها برای خود مرکز آموزش و پژوهش ایجاد کرده‌اند که یک معضل است و آموزش و پژوهش باید به متولی اصلی خود یعنی وزارت علوم سپرده شود. سازمان‌های دولتی برای آموزش و پژوهش بودجه هنگفتی دریافت می‌کنند که این اعتبارات باید به وزارت علوم برگردد.
 
راهکاری برای جلوگیری از خروج نیروهای درجه یک از استان
 
رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان خروج نیرو‌های درجه یک از استان و عدم جذب نیرو‌های هم‌تراز را معضل دیگری دانست و عنوان کرد: باید در این زمینه کار کرد؛ باید این بحث در استان مطرح شود که چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد.
 
سیادت افزود: از راهکارهای این معضل این است که بستر لازم برای زندگی این افراد در استان فراهم شود. مشکلی که مهاجرت نیروها را تشدید می‌کند تفاوت اندک حقوق بین مرکز کشور و استان است. در حدود ۳۰ سال پیش این تفاوت برای استادیار دانشگاه شهید چمران با دانشگاه تهران ۵۹ درصد بیشتر بوده که امروز به ۱۸ درصد رسیده است. دانشگاهیان به تنهایی نمی‌‌توانند این مشکل را حل کنند و نیاز است که استاندار و نمایندگان محترم مجلس به آن وارد شوند.
 
دو برابر شدن سرانه مقالات دانشگاه نسبت به 4 سال گذشته
 
همچنین منصور غنیان، مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در این نشست با مقایسه فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در چند سال گذشته٬ اظهار کرد: در سال 92 سرانه مقالات دانشگاه 1.1 بود که در سال 93 به 1.5 و در سال 95 به 2.1 رسیده و طی چهار سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

وی افزود: همچنین طرح‌های تحقیقاتی داخلی در سال 92، 26 طرح بوده که امروز به 53 عنوان رسیده است. طرح‌های تحقیقاتی با دستگاه‌های اجرایی بیرونی نیز در سال 92، پنج عنوان بوده که اکنون به 21 عنوان رسیده است.
 
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با بیان اینکه تا سال 92 معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه یکی بود که در سال 93 تفکیک شد، تصریح کرد: به تبع این کار اقداماتی از جمله برقراری پژوهانه برای اعضای هیات علمی انجام شد که امسال این اعتبار حدود 40 درصد افزایش یافته و امتیاز یک واحد پژوهشی از 250 هزار تومان به 350 هزار تومان افزایش یافته است؛ در حالی که در سال 92 هیچ پژوهانه‌ای به اعضای هیات علمی اختصاص نمی‌یافت.
 
غنیان تصریح کرد: در سال 95 دانشگاه یک کار ابتکاری انجام داد و حدود 600 میلیون تومان را به پژوهش‌های کاربردی با محوریت مشکلات استان اختصاص داد؛ به این شکل که به سازمان‌های اجرایی مختلف در سطح استان فراخوان دادیم تا اولویت‌های خود را در اختیار دانشگاه قرار دهند و این کار به یک سری انعقاد قراردادهای تحقیقات کاربردی منجر شد. در مجموع حدود 60 عنوان اولویت بود که اکنون 27 عنوان از این تعداد قرارداد شده‌اند. این کاری بود که در دانشگاه‌های استان سابقه نداشت که دانشگاهی بودجه پژوهشی خود را به مشکلات استان اختصاص دهد.
 
وی افزود: دانشگاه برای بهبود فعالیت‌های آموزشی، خدماتی و پژوهشی خود٬ چهار پروژه مطالعاتی و تحقیقات بنیادی و توسعه‌ای در حوزه‌هایی از جمله تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین و استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در دانشگاه به قرارداد رسانده است. ما در سال‌های اخیر تفاهم‌نامه‌هایی را با سازمان‌های اجرایی از جمله آب و برق خوزستان، پژوهشکده گیاهان گرمسیری و شهرداری اهواز منعقد کرده‌ایم.
 
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در خصوص همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه در حوزه پژوهشی٬ گفت: یک بازدید دو طرفه از دانشگاه گنت بلژیک انجام که منجر به یک تفاهم‌نامه همکاری شد و اعلام آمادگی کردند که میزبان دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه ما برای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت باشند.
 
غنیان ادامه داد: اکنون در حال رایزنی برای دو دوره کوتاه‌مدت مشترک با همکاری دانشگاه گنت هستیم. همچنین با دانشگاه بصره و دانشگاه القاسم عراق تفاهم‌نامه همکاری امضا کردیم و خوشبختانه وزارت علوم کشور عراق، دانشگاه رامین را به عنوان یکی از دانشگاه‌های معتبر و مورد قبول پذیرفته است.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر چند پروژه کلان را در سطح استان دنبال می‌کنیم. از جمله پروژه‌ای با سازمان آب و برق خوزستان در زمینه مطالعه تدوین سند انتقال مدیریت و آبیاری و تشکل‌های آب که به اتمام رسیده است و امسال در پنج نقطه استان به صورت پایلوت اجرا خواهد شد. همچنین اخیرا قراردادی با سازمان برنامه و بودجه استان نهایی شده که در زمینه تدوین سند معیشت پایدار روستایی و عشایری استان در حال انجام است.
 
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان گفت: مجوز پژوهشکده نوع دوم بهره‌وری در کشاورزی اخذ شده است که در زمینه‌های مختلف حوزه‌های فعالیت دانشگاه می‌تواند موثر باشد؛ ما چنین پژوهشکده‌ای در حوزه کشاورزی در کشور نداریم. همچنین در سال گذشته دفتر شکوفایی و خلاقیت دانشگاه را زیر نظر پارک علم و فناوری افتتاح کردیم و درصدد هستیم که آن را به مرکز نوآوری کشاورزی تبدیل کنیم.
 
غنیان ادامه داد: ساختمان جدید آزمایشگاه مرکزی نیز افتتاح شده و در دو سال اخیر تجهیز خوبی در آن انجام گرفته است و اکنون مراحل پایانی اخذ مجوز ایزو را می‌گذراند و فکر می‌کنم تا پیش از پایان این نیم‌سال تحصیلی، این مجوز نیز اخذ شود. آزمایشگاه‌های صحرایی نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند و چندین دفتر را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های وابسته به دانشگاه آماده کرده‌ایم که تا دو هفته دیگر افتتاح خواهند شد. اکنون دو شرکت وابسته به دانشگاه ثبت شده‌اند و در حال پیگیری اخذ مجوز دانش‌بنیانی آن‌ها هستیم.
 
وی با اشاره به برگزاری همایش‌های مختلف در سال گذشته٬ گفت: در سال گذشته همایش‌های تراریخته در خدمت امنیت غذایی و توسعه پایدار، کشاورزی در پرتو قرآن و همایش گاومیش در سطح ملی، برگزار شدند و اسفندماه امسال نیز همایش ملی نهادینه‌سازی کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی برگزار خواهد شد.
 
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تصریح کرد: از نقاط ضعف دانشگاه این بود که مجلات علمی پژوهشی نداشت اما اکنون دو مجله با عناوین «پژوهش در مدیریت توسعه کشاورزی» و «علوم دام» راه‌اندازی شده‌اند که تاکنون دو شماره مجله اول به چاپ رسیده و شماره اول مجله دیگر آماده چاپ است. همچنین مجوز یک مجله الکترونیکی - علمی - ترویجی در حوزه کارآفرینی در کشاورزی را اخذ کردیم و زمستان 96 اولین شماره آن نیز انتشار خواهد یافت.
 
دانشگاه رامین در مسیر کارآفرین شدن
 
غنیان با اشاره به راه‌اندازی دفتر کارآفرینی دانشگاه شهید چمران در سال 82، گفت: هسته اولیه این دفتر در دانشگاه رامین بود و از همان زمان سعی کردیم همزمان با دانشگاه شهید چمران، برنامه‌های مختلفی مرتبط با حوزه کارآفرینی و اشتغال برگزار کنیم. در سال‌های اخیر نیز کارگاه‌های متعددی را در زمینه‌های مرتبط با دانشگاه‌های نسل سوم برای دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان برگزار کردیم.

وی با اشاره به الزامات و تغییرات و پیش‌نیازهایی که یک دانشگاه کشاورزی را می‌تواند به سوی کارآفرین شدن حرکت دهد، ادامه داد: یک قرارداد با یک تیم تحقیقاتی در این زمینه منعقد کرده‌ایم. رایزنی‌هایی نیز با وزارت علوم انجام شده تا بتواند به مختصات و ویژگی‌های یک دانشگاه کشاورزی توجه کند. اکنون اگر ما در راستای نسل سوم شدن از سایر دانشگاه‌ها جلوتر نباشیم، عقب‌تر نیز نیستیم و کارهای خوبی در حوزه کارآفرینی و ایده‌پردازی انجام شده و درحال انجام است.
 
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین افزود: محیط این دانشگاه با توجه به فاصله آن از شهر به این کار کمک می‌کند و دانشجویان تمایل بیشتری به این فعالیت‌ها دارند. در سال گذشته برای اولین بار٬ دانشگاه اقدام به اجاره بخشی از زمین­­های کشاورزی خود به دانشجویان نمود که با استقبال روبه‌رو شد و درصدد هستیم این امر را توسعه دهیم.
 
غنیان عنوان کرد: بسیاری از دانشجویان دانشگاه از جاهای دیگر می‌آیند و آخر هفته‌ها بازمی‌گردند و ما این زمان را برای برگزاری برنامه‌هایی که می‌تواند در راستای ایده‌پردازی و کارآفرینی موثر باشد، از دست می‌دهیم اما امسال سعی کردیم این برنامه‌ها را افزایش دهیم و یکی از دغدغه‌های مدیریت دانشگاه نیز حرکت به سمت نسل سوم شدن است.
 
جای خالی سند آمایش علم و پژوهش و فناوری در استان
 
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با حرکت دانشگاه‌ها به سمت نسل دوم شدن و رویکرد پژوهشی، خلایی در حوزه آموزش اتفاق افتاد، گفت: خوشبختانه در دانشگاه ما علی‌رغم اینکه دانشجویان ورودی از لحاظ رتبه در مقایسه با سایر دانشگاه‌های استان چندان بالا نیستند اما همواره در پذیرش مقاطع بالاتر، یکی از بالاترین رتبه‌ها را در سطح کشور داریم که نشان‌دهنده این است که حوزه آموزش ما نیز در کنار حوزه پژوهش، کارایی خوبی دارد.
 
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با بیان اینکه جای سند آمایش علم و پژوهش و فناوری در استان خالی است٬ عنوان کرد: ما برای اسناد بالادستی کشور برش‌های استانی نداریم. برنامه‌های توسعه‌های متوازن منطقه‌ای موضوع دیگری است که به آن توجه نشده است؛ به طور مثال بزرگترین پروژه کشاورزی کشور طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است که متاسفانه دانشگاه رامین کوچکترین ارتباطی با آن ندارد و ممکن است پس از بهره‌برداری مشکلات جدیدی ایجاد کند.
 
غنیان ادامه داد: استان باید یک بازنگری در اولویت‌های اقتصادی و توسعه‌ای خود انجام دهد؛ به طور مثال ظرفیت‌های جدید استان مانند گردشگری مغفول مانده است. همچنین حاشیه‌نشینی و مهاجرت روستاها مساله‌ای است که باید به آن توجه شود. استان این توانایی را دارد که خودش یک برنامه جامع توسعه پایدار منطقه‌ای را در همه بخش‌ها از جمله آموزش عالی تدوین کند.
 
رسانه‌ها دین خود را در حوزه آموزش ادا نکرده‌اند
 
مدیر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تصریح کرد: اگر تحلیل محتوایی از برنامه‌‌های صدا و سیما و سایر رسانه‌های استان داشته باشیم٬ می‌بینیم بخش آموزش و پژوهش در استان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. فکر می‌کنم رسانه‌های جمعی دین خود را به ویژه در حوزه آموزش و کشاورزی به مردم خوزستان ادا نکرده‌اند و این خلایی است که باید به آن توجه شود.
 
همچنین احمد کوچک‌زاده٬ معاون فرهنگی اجتماعی دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در این نشست، اظهار کرد: بخش فرهنگی و اجتماعی این معاونت از مهرماه سال گذشته تا امسال در حدود 115 برنامه فرهنگی، علمی و اجتماعی برگزار کرده است که 22 هزار و 500 دانشجو در این برنامه‌ها شرکت داشتند و حدود 230 میلیون تومان نیز برای این برنامه‌ها هزینه شده است.
 
کرسی‌های آزاداندیشی در اولویت برنامه‌های فرهنگی
 
وی افزود: موضوعی که در راستای فرمایشات رهبر انقلاب در اولویت قرار دارد، کرسی‌های آزاداندیشی هستند. در دانشگاه رامین، سه تشکل اسلامی بسیج، تشکل اسلامی آزاداندیشی و هیات محبان اهل‌بیت فعالیت می‌کنند که دو مورد اول فعالیت سیاسی دارند و در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی برنامه اجرا کرده‌اند. در سال گذشته سه کرسی آزاداندیشی، تریبون‌های آزاد متعدد و مناظره‌هایی برگزار شد که این برنامه‌ها موجب شور و شوق خاصی میان دانشجویان شد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با اشاره به فعالیت 10 انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه٬ گفت: هر کدام از این انجمن‌ها توسط یکی از اساتید هدایت می‌شوند. در بحث نشریات نیز کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی بر پنج نشریه فعال دانشگاه با عناوین دانش کشاورزی، نشاط، هویت، بسیج دانشجویی، شاهد و ایثارگر و انتظار نظارت می‌کند.
 
کوچک‌زاده ادامه داد: در حال حاضر 12 کانون هنری در دانشگاه وجود دارد که از این تعداد هشت کانون قرآن و عترت، حس هفتم، هلال احمر، ایران‌شناسی، فوق‌برنامه، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کشاورزی دانش‌بنیان فعال هستند؛ در سال گذشته کانون قرآن و عترت موفق شد در بخش تفسیر، مقام کشوری کسب کند.
 
برنامه‌هایی برای افزایش نشاط در فضای دانشگاه
 
وی با بیان اینکه یکی از راه‌های ایجاد نشاط در فضای دانشگاه برگزاری جشن‌ها و آیین‌های مذهبی است، گفت: هر ساله برای دانشجویان نوورود علاوه بر ستاد استقبال، دو اردوی فرهنگی تفریحی به طور مجزا برای دختران و پسران برگزار می‌شود و در اردوی امسال نیز حدود 200 دانشجو شرکت کردند. همچنین هر ساله تعدادی از دانشجویان به اردوی مشهد اعزام می‌شوند که امسال حدود 100 دانشجو به این اردو اعزام شدند.
 
معاون فرهنگی اجتماعی دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با اشاره به اینکه هر سال یادمان شهدای گمنام در دانشگاه برگزار می‌شود، گفت: اردیبهشت امسال نیز معاون فرهنگی وقت وزارت علوم به این منظور در دانشگاه حضور پیدا کرد. امسال یک طرح پژوهشی در خصوص عفاف و حجاب در دانشگاه اجرا شد که نتایج آن آماده شده است و مشابه این طرح برای دانشجویان پسر نیز در حال برنامه‌ریزی است.
 
کوچک‌زاده ادامه داد: امسال برای سومین بار نمایشگاه عفاف و حجاب برگزار شد که 200 چادر مجانی به دانشجویانی اهدا شد که تنها اظهار کردند پوشش چادر را خواهند پذیرفت. تیرماه امسال نیز با همکاری فرمانداری، یک گردهمایی عفاف و حجاب و صیانت از حریم خانواده برگزار شد که تمام ادارات باوی در آن شرکت داشتند.
 
وی افزود: از دیگر راه‌هایی که بتوان ایجاد نشاط کرد و موجب این شود که دانشجویان بیشتر در دانشگاه بمانند و ترددهای غیرضروری نداشته باشند، برگزاری جشنواره‌های ورزشی است. ما همواره دو جشنواره ورزشی در دو نیم‌سال تحصیلی برگزار می‌کنیم. در کنار این امر برنامه‌های متفاوتی مانند کوهنوردی، دشت‌نوردی و ... نیز برگزار می‌شود.
 
ارتقای دو پله‌ای رتبه خوابگاه‌های دانشگاه رامین
 
معاون فرهنگی اجتماعی دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با اشاره به فعالیت‌های بخش دانشجویی این معاونت٬ گفت: اولویت کار، ارتقا کیفیت خوابگاهی بود که در راستای شاخص‌های اقتصاد مقاومتی، مصالحی با بهترین کیفیت‌ را برای ارتقای سطح خوابگاه‌ها استفاده کردیم. امسال در خوابگاه کوثر یک کف راهروها سرامیک، پنجره‌ها دو جداره و 50 کولر برای تمام اتاق‌ها خریداری شد. همچنین برای سیستم گرمایشی اتاق‌ها رادیاتور نصب شده و برای تامین آب گرم، دو تانکر تهیه شد.
 
کوچک‌زاده در خصوص خوابگاه‌های شهید رجایی و باهنر٬ عنوان کرد: این خوابگاه‌ها در ابتدا در رتبه 3 قرار داشتند که مورد تعمیر و تجهیز قرار گرفتند و 83 کولر اسپلیت برای تمام اتاق‌ها خریداری و تقریبا 800 میلیون تومان هزینه تعمیر این دو خوابگاه شد. اکنون برای ارتقای خوابگاه کوثر 2، به 700 میلیون تومان برای تعمیر و 500 میلیون تومان برای تجهیز نیاز است.
 
وی با اشاره به خوابگاه‌های پسرانه دانشگاه نیز گفت: دو خوابگاه پسرانه در اختیار دانشگاه است که دارای رتبه سوم هستند. این خوابگاه‌ها دچار مشکل در سیستم فاضلاب هستند که تاکنون حدود 300 میلیون تومان برای آن خرج شده و هنوز جای کار دارد.
 
معاون فرهنگی اجتماعی دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان خاطرنشان‌کرد: در دو سال گذشته حدود 1.3 میلیارد تومان برای تجهیز آشپزخانه صنعتی سلف سرویس مرکزی هزینه و سال گذشته نیز 800 میلیون تومان دیگر هزینه شد و اکنون تمام وعده‌های ناهار و شام حداقل دو منویی است. از سال گذشته یک کارشناس تغذیه و یک کارشناس بهداشت نیز در راستای ارتقای کیفیت کار، به کار گرفته شدند.
 
کوچک‌زاده گفت: ویژگی دانشگاه رامین این است که نه آنقدر فاصله زیادی با اهواز دارد که دانشجویان نخواهند از اهواز بیایند و نه آنقدر نزدیک است که هر روز بتوانند از تاکسی استفاده کنند؛ بنابراین مجبوریم برای دانشجویان سرویس قرار دهیم که به این منظور چهار اتوبوس به کار گرفته شدند که در مجموع روزی 32 بار تردد می‌کنند.
 
وی با اشاره به دفتر مشاوره دانشگاه گفت: این دفتر طرح پایش سلامت را هر سال برای دانشجویان جدید انجام می‌دهد. همچنین طرح آموزش مربیگری پیشگیری از ایذر برای ۹ دانشجو انجام شده که این دانشجویان در خوابگاه‌ها حضور پیدا کرده و با دانشجویان دیگر در این زمینه صحبت می‌کنند.
 
معاون فرهنگی اجتماعی دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان خاطرنشان‌کرد: رویکرد آینده فرهنگی دانشگاه نیز همان رویکرد وزارتخانه٬ یعنی پرورش و ترویج روحیه انقلابی و دینی دانشجویان است.
 
از ۳۷۵ دانشجوی پذیرش شده ۳۷۴ نفر دختر بودند!
 
همچنین عباس عبدشاهی٬ معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین در این نشست، اظهار کرد: دانشگاه رامین در پذیرش دانشجو از لحاظ جنسیت هیچ محدودیتی قائل نشده به همین دلیل در سال ۹۳ از بین ۳۷۵ دانشجوی پذیرش شده٬ ۳۷۴ دانشجو دختر بودند و یک دانشجو پسر بود. البته این امر در حال اصلاح است و اکنون نسبت دانشجویان دختر به پسر در حدود ۷۰ به ۳۰ است.

وی افزود: رتبه‌های کنکور سراسری دانشجویانی که وارد می‌شوند به طور معمول بالای ۱۰ هزار است اما قبولی آن‌ها در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های دیگر در وضعیت خوبی است و تربیت دانشجویان به خوبی انجام می‌شود. امسال در راستای توجه به آموزش (دانشگاه‌های نسل اول)٬ در روز معلم از سه استاد نمونه دانشگاه تقدیر شد. اکنون نیز در حال آماده‌سازی دستورالعمل تعیین استاد نمونه آموزشی هستیم که از سال آینده بر اساس یک سری شاخص‌ها، اساتید نمونه آموزشی انتخاب شوند.
 
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در خصوص رفاه اعضای هیات علمی، عنوان کرد: طرح ضیافت اساتید هفت سال است که در دانشگاه اجرا می‌شود و در این طرح هر تعدادی از اساتید می‌توانند به همراه خانواده به مشهد مقدس اعزام شوند و در کلاس‌ها شرکت کنند.
 
عبدشاهی با اشاره به بحث ارتقای اعضای هیات علمی٬ گفت: در خوزستان تنها دانشگاه‌های رامین و شهید چمران دارای هیات ممیزه هستند. ما هرم اعضای هیات علمی را اصلاح کردیم؛ به گونه‌ای که در سال ۹۲ تنها ۱۵ درصد از اعضا دانشیار بودند که این نسبت اکنون به ۳۸ درصد رسیده است. همچنین دانشگاه رامین دارای هشت استاد تمام و 24 دانشیار و تنها ۲ مربی است که شاخص خوبی برای دانشگاه است؛ در این دانشگاه مدیران گروه‌ها و روسای دانشکده‌ها٬‌ منتخب اعضای هیات علمی هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار