تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۵۵۰۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در محوطه تاریک «اشکفت‌سلمان» چه می‌گذرد؟
اشکفت سلمان که یک بنای تاریخی در آستانه ثبت جهانی است از وضعیت نامطلوبی برخوردار است. رفت و آمدها در این محوطه کنترل نمی‌شود و به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده است
در محوطه تاریک «اشکفت‌سلمان» چه می‌گذرد؟دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایذه گفت: اشکفت‌سلمان محوطه‌ای باستانی است که از دوره عیلامیان بنا شده و 2700 سال قدمت دارد. مهم‌ترین اسناد تاریخی مربوط به نقش زنان و جایگاه خانواده در حکومت و سیاست در این سنگ‎نگاره دیده می‌شود.
 
فرامرز خوشاب اظهار کرد: اشکفت سلمان که یک بنای تاریخی در آستانه ثبت جهانی است از وضعیت نامطلوبی برخوردار است. رفت و آمدها در این محوطه کنترل نمی‌شود و به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده است.
 
خوشاب در خصوص وضعیت روشنایی محوطه اشکفت سلمان اظهار کرد: این محوطه از روشنایی نامطلوبی برخوردار است و در واقع می‌توان گفت روشنایی به حدی است که در شب نمی‌توان از نقوش برجسته این سنگ‎نگاره دیدن کرد.
 
وی در خصوص وضعیت دوربین‌های حفاظتی این محوطه یادآوری کرد: بیشتر از یک سال است دوربین‌های امنیتی به حال خود رها شده‌اند و دوربین‏ها قادر به ضبط و ثبت اتفاقات افتاده در محوطه نیستند و به کلی ارتباط دوربین‌ها با سرور امنیتی قطع شده است. همین امر زمینه‌ساز پیدایش هر اتفاقی است.
 
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایذه در مورد افزایش نیروهای یگان حفاظت اظهار داشت: نیروهای یگان حفاظت و ابزار آن‎ها جهت دفاع در این منطقه بسیار کم است. تا زمانی که افزایش نیروهای یگان حفاظت و ابزار آن‎ها کامل نشود وضعیت حفاظت از محوطه باستانی به همین صورت است.
 
خوشاب تاکید کرد: به مسوولان میراث فرهنگی هشدار می‌دهیم که اگر دیر بجنبند و طبق سیستم گذشته خود عمل کنند اشکفت سلمان دچار بحران خواهد شد. کما این که به دلیل نبود خدمات رفاهی تعداد مراجعه‌کننده نسبت به گذشته کم شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار