تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۵۵۰۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۸۱۸ خانوار اهوازی در پهنه‌های پر خطر قرار دارند / انتقال ساکنان منطقه کوی رمضان به شیرین‌شهر و رامین
استاندار خوزستان با اشاره به حادثه ریزش کوه در منطقه کوی رمضان و لزوم جابه‌جایی ساکنان این منطقه گفت: اکنون ۸۴ خانوار ساکن کوی رمضان در اولویت جابه‌جایی هستند و در مجموع ۸۱۸ خانوار این منطقه در پهنه‌های پر خطر قرار دارند.

۸۱۸ خانوار اهوازی در پهنه‌های پر خطر قرار دارند / انتقال ساکنان منطقه کوی رمضان به شیرین‌شهر و رامین

غلامرضا شریعتی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با موضوع وضعیت منازل مسکونی منبع آب اهواز که امروز (۳۰ مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، ضمن تسلیت به خانواده‌های منصوریان و کاظمی که در پی حادثه امروز ریزش کوه دو کودک را از دست دادند، اظهار کرد: یک بعد این حادثه عاطفی است که با وقوع این حادثه همه متاثر هستند. بعد دیگر این است که افرادی در این منطقه که اصول شهری در آن رعایت نشده سکنا گزیده‌اند و این کار خارج از ضوابط انجام شده است.

وی افزود: خانه‌هایی که در این منطقه تاکنون تخریب شده بودند باید فورا جایگزین می‌شدند تا از ساخت مجدد خانه‌ها در این منطقه جلوگیری شود. اکنون ۸۴ خانوار ساکن کوی رمضان در اولویت جابه‌جایی هستند و در مجموع ۸۱۸ خانوار در پهنه‌های پر خطر قرار دارند.

استاندار خوزستان با اشاره به شهرهای شیرین‌شهر و رامین که گزینه‌های مورد نظر برای جابه‌جایی خانوارها هستند، عنوان کرد: مشکل آورده این خانوارها پس از جابه‌جایی را می‌توان به گونه‌ای حل کرد. باید همین امروز تصمیم عاجلی گرفته شود و برای این‌ کار اقدام شود.

شریعتی ادامه داد: مردم منطقه نیز باید محدودیت های ما را درک کنند و چنین نیست که ما چیزی در اختیارمان باشد و دریغ کنیم. همچنین صلاح نیست که مردم منطقه خود را به خطر بیندازند و جابه‌جا نشوند. خواهشمندم مردم این منطقه همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم در حد توان خود کمک کنیم تا این مساله به خیر حل شود و بیش از این آسیبی به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه درمان مصدومان این حادثه کاملا به صورت رایگان انجام می‌شود، تصریح کرد: من از این منطقه بازدیدهایی داشتم و مسئولان کشوری را نیز به آنجا بردم اما عدم وجود تمهیدات لازم باعث شده بود این کار به تاخیر بیفتد.

احتمال انتقال ساکنان منطقه در معرض خطر "کوی رمضان" به شیرین‌شهر و رامین

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در رابطه با منازل در معرض خطر در منطقه کوی رمضان اهواز باید تصمیم عاجلی گرفته شود و در صورت نیاز ساکنان این منازل به شهرهای شیرین‌شهر و رامین منتقل شوند.

کیامرث حاجی‌زاده در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با موضوع وضعیت منازل مسکونی منبع آب اهواز با اشاره به حادثه ریزش کوه در منطقه کوی رمضان، اظهار کرد: از این منطقه بازدید کردیم و خطر رفع شده و مصدومان در حال درمان هستند.
 
وی افزود: این حادثه چهار مصدوم و دو فوتی داشت که یک نفر در مسیر جان خود را از دست داد و جسد دیگری از زیر آوار بیرون کشیده ‌شد.
 
مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان  با بیان اینکه منطقه منبع آب یک منطقه حادثه خیز بالقوه است که این خطرات بارها بالفعل ‌شده‌اند، گفت: باید در گذشته فکر عاجلی برای این منطقه می‌شد؛ اکنون اینکه مردم این منطقه بدون مجوز در پای کوه خانه ساختند در یک طرف و مسئولیت انسانی ما در قبال این موضوع در طرف دیگر است.
 
حاجی‌زاده ادامه داد: انتظار می‌رود که همین امروز در این رابطه تصمیم عاجلی گرفته شود و در صورت نیاز این افراد را به شهرهای شیرین‌شهر و رامین منتقل کنیم. باید مصوبات این جلسات اجرایی شوند وگرنه حوادثی مانند امروز دوباره رخ خواهد داد.
 
وی با بیان اینکه حوزه امداد و نجات با کمبود تجهیزات آواربرداری مواجه است، گفت: مقرر شده است که از محل اعتبارات ارزش افزوده استانداری اعتباری به این منظور اختصاص یابد.

هشدار شهردار اهواز نسبت به احتمال تکرار حادثه در "کوی رمضان" هنگام بارندگی

شهردار اهواز با بیان اینکه مجموعه راه و شهرسازی باید "کوی رمضان" را به عنوان منطقه پرخطر در دستور کار خود قرار دهد" گفت: منطقه کوی رمضان در هنگام بارندگی نیز پر خطر خواهد بود و امکان وقوع مجدد حوادث اینچنین وجود خوهد داشت.
 
منصور کتانباف‌ در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با موضوع وضعیت منازل مسکونی منبع آب اهواز با اشاره به حادثه ریزش کوه در منطقه کوی رمضان و با تسلیت این حادثه، اظهار کرد: امروز پس از اطلاع‌رسانی در خصوص حادثه، همکاران من در منطقه ۷ شهری اهواز، ماموران سازمان آتش‌نشانی و معاون خدمات شهری در منطقه حادثه حضور یافته و اقدامات لازم را انجام دادند. فرمانده میدان نیز شهردار این منطقه بود که لحظه به لحظه در ارتباط بودیم.
 
وی با اشاره به سابقه این حوادث افزود: درگذشته در این منطقه ۲۲ باب منزل مسکونی تخریب و جابه‌جا شدند اما متاسفانه تعدادی واحد جدید نیز در منطقه ساخته شد در حالی که در پنج سال گذشته مقرر شده بود این منطقه به فضای سبز تبدیل شود.
 
شهردار اهواز با بیان اینکه ساعت ۶ صبح فردا در این منطقه جلسه‌ای تشکیل خواهد شد، عنوان کرد: مجموعه راه و شهرسازی باید این منطقه را به عنوان منطقه پرخطر در دستور کار خود قرار دهد زیرا این منطقه در هنگام بارندگی نیز پر خطر خواهد بود و امکان وقوع مجدد حوادث اینچنینی وجود خوهد داشت.
 
همچنین ارسلان شهنی شهردار منطقه 7 اهواز در این جلسه اظهار کرد: در سال ۸۵ پس از حادثه‌ای مشابه، طرحی به نام طرح مینا برای تملک، تخریب و تبدیل ۲۷۰ باب منزل مسکونی در این منطقه به فضای سبز آغاز شد و متولی این طرح فرمانداری اهواز بود.
 
وی افزود: در این راستا ۲۰۰ باب منزل تملک و تخریب شد ولی تعدادی به دلیل اتمام بودجه یا از بین رفتن اراده باقی ماند.
 
شهردار منطقه ۷ اهواز ادامه داد: در سال ۹۳ صورتجلسه شد که ۵۵ باب منزل مسکونی در خیابان ۴ خالدی تملک و تخریب شوند و شرکت عمران و مسکن سازان خوزستان موظف شد از پروژه ۱۸۲ واحدی در منطقه سپیدار برای مردم منطقه به این منظور تامین مسکن کند اما این کار انجام نشد.
 
شهنی تصریح کرد: در زمان من مکاتباتی با فرماندار و استاندار انجام شد و با پیگیری‌های انجام شده دو مرتبه استاندار، سه مرتبه معاونان عمرانی استاندار و یکبار وزیر راه به صورت شبانه از این منطقه بازدید کرد.
 
وی عدم وجود متولی برای تملک واحدها را مانع اجرای پروژه‌ها دانست و گفت: اکنون ۸۴ باب منزل مسکونی در خیابان‌های ۴ خالدی، یکم طباطبایی و بختیاری در اولویت اول و در معرض خطر ریزش خیلی فوری کوه هستند که خیابان یک طباطبایی از همه آنها پرخطرتر است.

شناسایی ۱۱.۵ هکتار پهنه‌های پرخطر در کوی رمضان و منبع آب

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی خورستان گفت: در منطقه کوی رمضان و منبع آب ۲۷۱ واحد در معرض ریزش سنگ، ۲۸۰ واحد در معرض ریزش کوه و ۳۳ واحد در منطقه برق فشار قوی قرار دارند.
 
عباس پورسلان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با موضوع وضعیت منازل مسکونی منبع آب اهواز با اشاره به حادثه ریزش کوه در منطقه کوی رمضان، اظهار کرد: در منطقه کوی رمضان و منبع آب ۱۱.۵ هکتار پهنه‌های پرخطر شناسایی شده که ۴ هزار و ۹۰ نفر در قالب ۸۱۸ خانوار در این مناطق سکونت دارند.
 
وی افزود: از این تعداد ۲۷۱ واحد در معرض ریزش سنگ، ۲۸۰ واحد در معرض ریزش کوه و ۳۳ واحد در منطقه برق فشار قوی قرار دارند.
 
پورسلان گفت: اشکال عمده‌ای که وجود دارد این است که منطقه‌ای باید برای انتقال خانوارها آماده شود و جابه‌جایی منجر به بازگشت دوباره آن‌ها نشود. به نظر می‌رسد مشکل اساسی آزادسازی منازل و تملک و تصرف غیرقانونی پس از آن است.
 
سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی خورستان ادامه داد: این ۸۱۸ واحد کاملا منطبق بر مصادیق جابه‌جایی هستند و مشکل این منطقه با وام بهسازی علاج بخشی نخواهد شد. در همین جهت مرداد ماه امسال در نامه ای به استاندار خوزستان درخواست کردیم که وزیر راه وام و تسهیلات ویژه‌ای برای جابه‌جایی یک هزار واحد به ما اختصاص دهد.
 
پورسلان ادامه داد: طبق آخرین مکاتباتی که در مهرماه امسال انجام شد، وزارت راه در پاسخ به استاندار نامه زده که از تسهیلات انبوه‌سازی استفاده کنید که هنوز هیچ شرح خدماتی در کشور برای این وام وجود ندارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار