تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۱۵۵۱۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تحصیل 2 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در خوزستان
در سال تحصیلی جدید 2 هزار و 14 نفر دانش آموز اتباع خارجی در مدارس خوزستان ثبت نام و مشغول به تحصیل هستند
مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خوزستان گفت: در سال تحصیلی جدید 2 هزار و 14 نفر دانش آموز اتباع خارجی در مدارس خوزستان ثبت نام و مشغول به تحصیل هستند.

حمید سیلاوی بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته 2 هزار و 140 دانش آموز تبعه خارجی در خوزستان ثبت نام کردند و امسال با توجه به اینکه هنوز جابجایی در مدارس در حال انجام است امکان ثبت نام جدید از این دانش آموزان همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آخر آبان آمار نهایی ارایه می شود گفت: از این تعداد دانش آموز بیش از یک هزار و 270 نفر عراقی و 715 نفر هم اتباع افغان هستند و 29 نفر هم سایر ملیت ها مثل بنگلادشی و پاکستانی هستند.

سیلاوی اظهار کرد: امکان ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی که دارای کارت اقامت هستند و یا گذرنامه با حق اقامت از سوی نیروی انتظامی را دارند وجود دارد.

وی افزود: دانش آموزان اتباع خارجی که به صورت ایرانگردی وارد خوزستان شده اند و یا مشغول به فعالیت در واحدهای تولیدی هستند حق ثبت نام را ندارند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خوزستان بیان کرد: افرادی که برای سرمایه گذاری در خوزستان مشغول به فعالیت هستند با صدور ویزای اشتغال می توانند دانش آموزان خود را ثبت نام کنند.

سیلاوی با بیان اینکه دانش آموزان خارجی در سه مقطع ابتدایی، متوسه اول و دوم تحصیل می کنند گفت: بیشترین تعداد ثبت نامی را در شهرستان اهواز داریم و در 27 شهرستان استان هم دانش آموزان مشغول به تحصیل هستند اما در برخی از بخش ها مثل شاوور و اروند و بندر امام هم دانش آموز تبعه خارجی وجود دارد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خوزستان بیان کرد: خوزستان منطقه ممنوعه برای تردد و اقامت اتباع افغانستانی است و تنها حق سکونت در گتوند و اهواز را دارند و باقی شهرها حق ثبت نام و اقامت را ندارند.

وی با بیان اینکه تمامی امکاناتی که لازمه تحصیل این دانش آموزان است فراهم است گفت: در گتوند مدرسه مجزا که فقط خاص دانش آموزان اتباع خارجی است در مقطع ابتدایی و راهنمایی وجود دارد ضمن اینکه برحی از دانش آموزان هم همراه با دانش آموزان ایرانی درمدارس مختلف مشغول به تحصیل هستند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خوزستان افزود: 2 مدرسه پنج کلاسه توسط این اداره در گتوند احداث شده و مقرر شده که در سال تحصیلی جدید کار ساخت سه مدرسه در مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در صورت تامین اعتبار شروع شود.

وی گفت: کار ساخت یک مدرسه 12کلاسه نیز با اعتبار 9 میلیارد ریال برای دانش آموزان اتباع خارجی در خوزستان آغاز می شود.

سیلاوی ادامه داد: دنبال این هستیم که مدارسی که بیشترین تعداد اتباع خارجی را دارد از هر جهت مجهز کنیم و توافقنامه ای با کمیساریا در امور پناهندگان منعقد شده که تمامی وسایل مورد نیاز برای مدارسی که دانش آموز اتباع خارجی مشغول به تحصیل است را تامین کنند.

وی گفت: بیش از یکصد دستگاه کولر پارسال و امسال خریداری و به مدارسی که دانش آموزان اتباع خارجی در آن مشغول به تحصیل هستند تحویل داده شد همچنین 500 نیمکت و 50 دستگاه آبسردکن و 50 دستگاه آب تصفیه کن نیز تهیه و به این مدارس تحویل داده شد.

وی بیان کرد: با مدارس به تفاهم رسیدیم که اگر دانش آموز اتباع خارجی با استعداد را جذب کنند برخی امکانات را به این مدارس تحویل دهیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خوزستان گفت: امسال برای نخستین بار با 2مدرسه در مناطق برخوردار اهواز توافق شد و چند نفر از دانش آموزان با استعداد تبعه خارجی در این مدارس ثبت نام شدند و امکاناتی به این مدارس داده شد.

وی با بیان اینکه وضعیت تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی متوسط رو به بالا است و تلاش داریم که افراد بازمانده از تحصیل در اتباع خارجی مجاز نداشته باشیم افزود: سرکشی در مناطقی که بیشترین سکونتگاه اتباع خارجی را دارند برای یافتن افراد بازمانده از تحصیل انجام شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خوزستان اظهار کرد: برخی خانواده ها مشکل مالی داشتند که با هماهنگی کمیساریا 2 هزار لباس فرم برای دانش آموزان و مقداری نوشت افزار برای آنان تهیه شد.

وی گفت: اتباع خارجی غیر مجاز در خوزستان به صورت شناور از هشت هزار نفر تا 21 هزار نفر بستگی به موقعیت فصلی و با توجه به نوع کاری در خوزستان در حال تردد هستند ولی می توان برآورد کرد که دانش آموزان اتباع غیر مجاز حدود 2 هزار نفر باشند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خوزستان گفت: هر تبعه خارجی مجاز و یا اینکه احتمال مجاز بودن آنها وجود داشته باشد امکان ثبت نام دانش آموزان آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه دانش آموزان اتباع خارجی در خوزستان 999 نفر دختر و یک هزار و 114 نفر پسر هستند بیان کرد: یک هزار و 204 نفر در مقطع ابتدایی، 567 نفر متوسطه اول و 342 نفر در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.

آمادگی آموزش و پرورش خوزستان برای ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی مجاز

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان نیز بیان کرد:این آموزش و پرورش آمادگی ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی مجاز دارای مدارک هویتی معتبر مندرج در شیوه نامه را دارد.

اردشیر شجاعی افزود:بر اساس شیوه نامه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی، آموزش وپرورش فقط می تواند دانش آموزان دارای مدارک هویتی صادره از طرف اداره گذرنامه و اداره کل امور اتباع مهاجران خارجی را ثبت نام کند.

وی گفت: این مدارک شامل گذرنامه که دارای اقامت 6 ماهه باشد به همراه معرفی نامه از اداره گذرنامه، کارت هویت ویژه دانش آموزان اتباع خارجی (صادره از اداره کل امور اتباع خارجی )و سایر مدارک که در شیوه نامه ای که به مدارس ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: دانش آموزان اتباع خارجی از خدمات آموزشی و پرورشی برابر با دانش آموزان ایرانی در مدارس برخوردار هستند.

شجاعی گفت: بیشترین مشکلات ثبت نام، مربوط به دانش آموزان اتباع خارجی غیر مجاز است که بر اساس شیوه نامه امکان ثبت نام آنان وجود ندارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان افزود:بیشترین میزان اتباع خارجی از کشور عراق و افغانستان است.

در استان خوزستان 14 هزار تبعه خارجی مجاز سکونت دارند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار