تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۱۵۵۲۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تحمل محدودیت‌های یک زندگی راحت یا گذران عمر زیر سایه خطر
"شیرین شهر" می‌تواند محلی ایده‌آل برای زندگی باشد اگر مسئولان مشکلات را حل کنند و ساخت این شهرک هر چه زودتر پس از ۱۳ سال به اتمام برسد
چندی پیش رانش کوه در منطقه منبع‌آب اهواز حادثه‌ساز شد و در پی سقوط تخته سنگی بزرگ بر منازل غیرمجاز مجاور کوه سبب تخریب 2 باب از این منازل، مصدومیت 4 نفر و فوت 2 کودک شد.

گستره ابعاد این حادثه، تشکیل جلسه ستاد بحران به دستور استاندار خوزستان با هدف تعیین و تکلیف منازل پرخطر و غیرایمن اهواز را به دنبال داشت. در این جلسه از جابه‌جایی ساکنان منازل پرخطر به شهرهای اطراف اهواز سخن به میان آمد.

اعضای شورای شهر اهواز با هدف بررسی زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات از یکی از این شهرها تحت عنوان "شیرین شهر" واقع در 30کیلومتری اهواز بازدید کردند و با ساکنان این شهر به گفت‌وگو پرداختند.

عملیات عمرانی و اجرایی شیرین شهر بیش از 80درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ناصر شاکری معاون فنی و اجرایی شرکت عمران، زمان اجرای عملیات احداث  شیرین شهر را از سال 83 عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه با کسری بودجه مواجه هستیم ولی در حال حاضر این شهر از نظر عمرانی و کارهای اجرایی با بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.

وی بودجه سالیانه این شرکت را 20میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بودجه‌ شرکت که از تهران واریز می‌شود به دلیل وضعیت فعلی مسکن در سطح کشور، محدود است.

معاون فنی و اجرایی شرکت عمران در قسمتی از سخنانش به عدم دریافت 4 ماه حقوق پرسنل این شرکت نیز اشاره‌ای داشت و افزود: اگرچه این موضوع ناراحت کننده است ولی پرسنل همچنان به کارشان ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه این شهر گنجایش اسکان 75هزار نفر را دارد که تاکنون 264خانوار (هزار نفر) جمعیت را در خود جا داده است، افزود: با نگاهی به سطح شهر می‌بینیم که اکثر زیرساخت‌های شیرین شهر زیر زمینی بوده و در سطح شهر از لوله‌کشی‌های اضافه و یا سیم‌های برق خودداری شده است.

مسئولان این شهر از وجود همه مقاطع تحصیلی از پیش‌دبستانی تا دبیرستان برای دختران و پسران سخن گفتند البته به گفته ساکنان، این مدارس در منطقه مسکن مهر در 3کیلومتری شیرین شهر دایر هستند از این رو با افزایش تعداد خانوارها می‌توان به افزایش تعداد کلاس‌ها و حتی مدارس امیدوار بود به طوری که یکی از ساکنان از تغییر کاربری ساختمان مخابرات شهر به مدرسه پسرانه در سال تحصیلی جاری خبر داد.

اکنون برخی از پایه‌های مقاطع تحصیلی ادغام شده که با گرایش مردم به این شهر و در نتیجه نیاز به کلاس‌ها و مدارس بیشتر حتی می‌توان از برخی واحدهای ساختمانی با تغییر کاربری و تبدیل به مدرسه در خود شیرین شهر اقدام کرد.

ضرورت  راه‌اندازی بخش اورژانس و 24 ساعته کردن تایم کاری کادر درمانگاه شیرین شهر

اگرچه مسئولان مربوطه نسبت به تجهیزات کافی و حتی وجود 6 اتاق عمل در درمانگاه شهری شیرین شهر اظهار رضایت کردند ولی پرسنل و کادر پزشکی این درمانگاه تا زمان ساعات اداری فعال هستند به طوری که اگر بعد از تایم اداری برای ساکنان اتفاق و یا حادثه‌ای رخ دهد،کادر درمانی در این درمانگاه نیست؛ از این رو راه‌اندازی بخش اورژانس این درمانگاه و 24 ساعته کردن تایم کاری کادر درمانگاه ضرورت دارد.

برخی ساکنان خواهان احداث بازارچه‌ها، فروشگاه‌ها و حتی تشکیل شورایی برای انتقال انتقادات و پیشنهادات به نمایندگانشان در شورا و مجلس بودند در همین زمینه معاون فنی و اجرایی شهرک عمران نیز از دلایل عدم استقبال مردم برای سکونت در این شهرک را اشتغال و بُعد مسافت خواند از این رو با ساخت و برپایی بازارچه‌ها، فروشگاه‌ها و حتی کسب‌وکارهای نو با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز تربیت و آموزش مهارت به جوانان توسط فنی‌حرفه‌ای می‌توان مشکل اشتغال را تاحدودی در دل شهر حل کرد.

حمل‌ونقل ساکنان شهر نیز تا اهواز به واسطه 4 مینی‌بوس و در 4 تایم به احتساب نفری هزار تومان انجام می‌شود البته بنا بر گفته شاکری از آنان که از نظر مالی ضعیف هستند نیز وجهی دریافت نمی‌شود.

یکی از ساکنان ضمن ابراز رضایت از روند پیشرفت شهر که به نسبت سال‌های گذشته بهبود چشم‌گیری حاصل شده با اشاره به استفاده از انرژی برق و گاز گفت: در این زمینه مشکلی نداریم و فقط استفاده از آب ساعت‌بندی است.

حل مشکل قطعی آب در شیرین شهر با افزایش تعداد خانوارهای ساکن

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده توسط مردم ساعت‌بندی مصرف آب بود، به طوری که ساکنان از قطعی آب گله‌مند بودند؛ معاون فنی و اجرایی شرکت عمران در این زمینه نیز با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه هوشمند شیرین شهر دارای 6 پمپ و با اعتباری بالغ‌بر 34 میلیارد تومان ساخته شده است، بیان کرد: این ساعت‌بندی که توسط اداره آبفا انجام شده به دلیل تعداد کم خانوارها است.

وی توضیح داد: میزان گردش آب در لوله‌ها با میزان مصرف مردم تناسب ندارد و از آنجا که میزان مصرف کم است با هدف جلوگیری از ترکیدن و آسیب به لوله‌‎ها به ناچار رهاسازی آب در لوله‌ها ساعت‌بندی شده به طوری که ساکنان از ساعت 7الی 14 و نیز از ساعت 17 الی 23 می‌توانند از آب لوله‌کشی‌ها استفاده کنند.

شاکری گفت: البته در تصفیه خانه نشتی کوچکی وجود دارد که اداره آب و فاضلاب پیگیر رفع آن است. مشکل قطعی آب در این شهر با افزایش تعداد خانوارهای ساکن حل می‌شود.

بزرگترین پارک فضای سبز خوزستان در شیرین شهر ساخته می‌شود

معاون فنی و اجرایی شرکت عمران با اشاره به پارک‌ها و تجهیزات پارک‌ها از خرید 68 میلیون تومان تجهیزات و سِت ورزشی برای پارک‌های این شهر خبر داد و گفت: در ماه‌های آینده این تجهیزات جانمایی خواهند شد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

شیرین شهر که به گفته مجید عشیراوی معاون مسکن و شهرسازی این شهر دارای 6 هزار و 300 واحد مسکونی است و از این تعداد بیش از 200 واحد آن ویلایی هستند همچنین دارای محله‌ای با خانه‌باغ‌های 600 تا 1300 متری در حال ساخت است، در سال 94 در بین 18 شهر کشور رتبه نخست را در زمینه فضای سبز کسب کرده است.

شاکری ضمن بیان اینکه این شهر از زیرساخت‌‎هایی بهره‌مند است که می‌تواند به یک شهر ایده‌آل برای زندگی تبدیل شود، اظهار داشت: احداث پارک پردیسان نوین را در دست داریم که تاکنون بیش از 15 هزار اصله نهال در این پارک کاشت شده و پس از تکمیل بزرگترین پارک فضای سبز خوزستان خواهد شد.

"شیرین شهر" می‌تواند محلی ایده‌آل برای زندگی باشد اگر مسئولان مشکلات را حل کنند

شاکری در بخش دیگری از سخنانش همکاری بیشتر ارگان‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها در جهت تکمیل مراحل احداث این شهر را خواهان شد و گفت: اداره آب و فاضلاب باید با تامین آب از رودخانه کارون مشکل آب حیات این شهر را حل کند.

محمد جعفر فلسفی رئیس شورای شهر اهواز در پایان بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این بازدید با هدف سنجش آینده شهر و امکانات و تجهیزات لازم برای سکونت مردم انجام و همه نقطه نظرات مردم و مشاهدات اعضای شورای شهر جمع‌بندی خواهد شد که در جلسه‌ای با حضور استاندار بیان و بررسی می‌شوند.

بنا بر گفته مسئولان استان برای جابه‌جایی ساکنان منازل پرخطر که اکثرا به صورت غیرمجاز ساخته‌شده‌اند و به دلیل غیرمجاز بودن از حداقل‌های زندگی مثل لوله‌کشی‌های آب و گاز و یا برق‌رسانی ایمن بی‌بهره‌ هستند تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود تا به شهرهای اقماری اهواز منتقل شوند.

باید دید مردم ساکن در مناطق پرخطر اهواز بین سلامت جانی و محدودیت‌های یک زندگی راحت کدام را انتخاب می‌کنند؛ البته در این انتخاب، نوع فعالیت مسئولان مربوطه در جهت حل و رفع مشکلات شهرهای اطراف اهواز برای ایجاد میل و رغبت در بین مردم برای اسکان در این شهرها، مسئله‌ای سرنوشت‌ساز است.

مرجع / تسنیم
برچسب ها: شیرین شهر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
0
0
اینجا سکونت غیر رسمی هستش و اینها چهره شهر رو خیلی زشت کردن . باید جابجا بشن و برن جاهای دیگه و این مکان رو به فضای سبز تغییر بدن
:
:
:
آخرین اخبار