تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۵۵۲۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باز باران، اما...
باز باران، اما...خوزنیوز: دیگر سرد شدن های کم کم هوا در خوزستان دارد جدی تر می شود و این یعنی خبر از بارش های احتمالی باران پائیزی در آینده ای نزدیک.

در پائیز سال های ١٣٩٢، ١٣٩٣ و ١٣٩٤، نخستین باران ها در برخی شهرهای خوزستان جمعا" بيش از ٦٠ هزار نفر را به دلیل تنگی نفس، راهی اورژانس های بیمارستان ها نمود.

در سال ١٣٩٥ با تدبیر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و همراهی استانداری، سازمان حفاظت از محیط زیست، صداوسیمای مرکز خوزستان و... شهرداری ها پای کار آمدند و با هرس هرچند ناتمام درختان کنوکارپوس، اما امکان باروری و گرده افشانی را از بخشی از آنان سلب کردند؛ نخستین باران هم دیر بارید (حدود ١٠ آذرماه) تا کنوکارپوس هایی که هرس نشده بودند نیز گل هایشان تحليل رفته باشد و گرده هایشان بر باد رفته!

در کل، آمار مراجعین در پارسال با کاهش معنادار حدود ٨٠ درصدی نسبت به سال قبلش، به ٢ هزار نفر تقلیل پیدا کرد تا نقش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تولیت گری سلامت مردم در جغرافیای پیچیده خوزستان، بیش از پیش خودنمایی کند.

امسال نیز همه خیلی بهتر و قدرتمندتر از سال پیش پای کار آمده اند؛ دانشگاه در کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی استان، موضوع هرس درختان کنوکارپوس را مصوب؛ استانداری حمایت؛ محیط زیست همراهی و شهرداری جدی تر و گسترده تر شروع به هرس نمود به گونه ای که گفته می شود در روزهای آینده، کنوکارپوسی هرس نشده در شهر باقی نخواهد ماند!

علاوه بر اين، همچون سال گذشته، با تدوين و اعلان پروتكل درماني پيشگيرانه توسط دانشگاه علوم پزشكي اهواز و آمادگي مراكز بهداشتي و درماني تابعه جهت پذيرش و راهنمايي افراد داراي سابقه تنگي نفس، گام ارزنده اي در راستاي كنترل پيشگيرانه اين عارضه از ابتداي پاييز برداشته شده است.

با مجموعه این اقدامات که خوشبختانه اداره کل مدیریت بحران خوزستان نیز به خوبی و مصرانه اجرای آنها را رصد و پیگیری می کند، می توان گفت امسال حجم گرده هاي کنوکارپوس ها که گیاهانی غیربومی استان و عجیب و غریب هستند، همزمان با نخستین بارش های باران به طرز محسوسی کاهش پیدا خواهد نمود.

اما باید منتظر ماند تا ببینیم آیا تجربه موفق سال گذشته و کاهش آمار مراجعین دچار اختلالات تنفسی پس از بارش نخستین باران ها به اورژانس ها، مجددا" کاهش معناداری خواهد داشت یا خیر؛ چرا که هنوز عده ای در خارج از دانشگاه علوم پزشكي اهواز مخالف این فرضیه هستند که علت اصلی رخداد پدیده "آسم پس از طوفان" (که هر چند خوشبختانه در خوزستان در طی این سالها مورد فوتی به این دلیل رخ نداد، اما در برخی کشورها از جمله استرالیا و کویت قربانی گرفت)، حساسیت به گرده های گیاهان می باشد!

در هر صورت، احتیاط شرط عقل است؛ بهتر است نکات ایمنی را در این خصوص رعایت کنیم، به ویژه افرادی که سالهای قبل پس از بارش نخستین باران ها دچار تنگی نفس شده بودند؛ این افراد می توانند در این روزها که هنوز بارانی نیامده، با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، نسخه درمانی لازم را دریافت کنند و با تهیه و مصرف داروهای مورد نظر و رعایت توصیه های بهداشتی لازم در این خصوص، از ابتلاء به تنگی نفس در هنگام نخستین باران ها مصون شوند.

بقیه شهروندان نیز بهتر است موقع بارش، اگر کار ضروری ندارند در خانه بمانند و درب و پنجره ها را بسته نگه دارند و یا اگر بیرون هستند از ماسک مناسب استفاده کنند.

با این همه، دیر یا زود، باز باران خواهد بارید، اما امیدواریم همچون سال پیش و البته با کاهش هر چه بیشتر آمار مراجعین و رسيدن به تعداد نرمال، پرونده این موضوع برای همیشه بسته شود تا دیگر نخستین باران های پائیزه، دلهره ای برای مردم دوست داشتنی خوزستان نداشته باشد و آنها حداقل از باران که نعمتی الهی است بتوانند لذت كافي را ببرند...ان شاء الله.

مجتبی اورکی / ٢ آبان ماه ١٣٩٦
:
:
:
آخرین اخبار