تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۵۵۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در انتخابات خوزستان چه گذشت/ تحلیلی بر اتفاقات انتخابات نهمین دوره مجلس
محسن مرادی
اهواز : سید شریف حسینی / شوش : سید راضی نوری /ماهشهر : حبیب آغاجری / اندیمشک: دارایی / شوشتر : سادات ابراهیمی / رامهرمز: شمس الله بهمنی / مسجدسلیمان: اسماعیل جلیلی / خرمشهر : سامری / شادگان : تمیمی / آبادان : سعدون‌زاده

دور دومی ها:
اهواز : شکر خدا موسوی ،جویجری، سودانی، فلسفی / دزفول: قاسمی و پاپی / ایذه و باغملک: درویش پور و طباطبایی / بهبهان : شریعتی و سالاری / آبادان : غلامرضا شرفی، محمدسعید انصاری، سیدحسین دهدشتی و جلیل مختار / دشت آزادگان : ناصر صالحی نسب و هاشم سواری

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوازده دوازده اسفند ماه با مشارکت بی سابقه ی مردم همراه بود. به طوری که اکثر شبکه های معاند با مشاهده چنین موج عظیم انسانی، انگشت به دهان گرفته و بی هیچ ابایی از حضور بی سابقه و مشارکت بالای مردم ایران اسلامی سخن گفتند. در اکثر شهرها مردم آن چنان صف هایی را برای رای دادن به فرد منتخب شان به راه انداخته بودند که هیئت برگزار کننده انتخابات را مجبور به درخواست تمدید زمان نموده و فرمانداران و استانداران را نیز مجاب به تقاضا از وزیر کشور کردند. در کلان شهرها تا ساعت 11 شب تمدید شد و در شهرها نیز تا 10 شب. اما با این حال صف های طولانی همچنان در حال شکل گیری بود و این نشان از عظمت و حمایت مردم از انقلاب، کشور و ولایت فقیه داشت.
"رهبر فرزانه انقلاب که در چند روز پیش از برگزاری انتخابات فرمودند که آنچه در انتخابات بسیار مهم است، حضور گسترده مردم است، زیرا هرچه حضور مردم بیشتر باشد، مجلسی تواناتر و شجاع تر و با پشتوانه محکم تشکیل خواهد شد و چنین مجلسی خواهد توانست صدای آحاد مردم را با قدرت به گوش دنیا برساند.حساسیت این دوره از انتخابات به این علت است که جبهه استکبار همه تیرهای خود را بر ضد ملت ایران، خرج کرده و به تیرهای آخر رسیده است، بنابراین مردم باید بایستند و عزم و اراده خود را به رخ دشمن بکشند تا جبهه استکبار بداند که در مقابل این ملت نمی تواند مقاومت کند".
مردم نیز با الهام گرفتن از سخنان گهربار، حضور حماسی خود را به اثبات رسانده و بار دیگر با حضور خود، کشور را بیمه نمودند تا دگر بار ابر قدرت ها را به فکری عمیق فرو برده و حیرت همگان را به دنبال داشته باشد.
در استان خوزستان حضور مردم، حماسه گونه بوده است. به طوری که در رکوردی بی سابقه سید شریف حسینی را با نزدیک به 210 هزار رای به مجلس فرستادند که در نوع خود رکوردی دست نایافتنی است. چرا که تا قبل از نهمین دوره انتخابات مجلس، فقط فرامند هاشمی زاده توانسته بود با 180 هزار رای، راهی بهارستان شود. سید شکر خدا موسوی با 98983، شبیب جویجری با 98909، ناصر سودانی با 92714 و جعفر فلسفی با 84046 رای برای رقابتی دیگر با هم به دور دوم رفتند. نکته حائز اهمیت این انتخابات سونامی سید شریف حسینی بود که گریبانگیر سید احمد موسوی شد. به طوری که قبل از تائید شدن حسینی همگان شانس اول شدن سید احمد را محتمل می دانستند اما در سه روز باقی مانده از برگزاری انتخابات، با تائید شدن سید شریف تمامی معادلات به هم خورد و سید احمد نتوانست جایگاهی جز ششمی آن هم با اختلاف 25 هزار رای از نفر چهارم یعنی جعفر فلسفی به دست بیاورد.
در رامهرمز و رامشیر اما با تائید شدن سید ناصر موسوی ورق برگشت نخورد و شمس ا... بهمنی با کسب 33738 رای به صورت مستقیم راهی بهارستان شد و اقبال محمدیان که شانس اول این رقابت بود دوم شد و سید ناصر موسوی سوم شد، تا مردم رامهرمز یک دوره چهارساله را با بهمنی تجربه کنند.
در مسجد سلیمان و هفتکل اما حکایت دیگری رقم خورد. حکایتی که با عدم حضور امیدوار رضایی همراه بود. به طوری که در این دوره ترفندهای هر دوره ی رضایی جواب نداد و شورای نگهبان از تغییر حوزه رضایی از تهران به شهر مسجد سلیمان خودداری کرد و طی نامه ای به رضایی مخالفت خود را ابراز نمود. که عدم حضور رضایی پس از چندین دوره، موجی از شادی را میان نامزدها و طرفدارانشان بوجود آورد.
غلامحسین بابادی، دکتر جلیلی و سمالی از شانس های اول شدن محسوب می شدند که اقبال مردم مسجد سلیمان به دکتر جلیلی بود به طوری که توانست به صورت مستقیم یکی از کرسی های بهارستان را از آن خود نماید و مدیر عامل سابق نفت و گاز مسجد سلیمان یعنی بابادی دوم شد.
در ایذه و باغملک اما رقابت حال و هوایی دیگر داشت. به طوری که دکتر درویش پور تنها با کم داشتن 72 رای نتوانست مستقیماً راهی بهارستان شود تا عرصه رقابت در این دو شهر به دور دوم کشیده شود و سید جمال طباطبایی نماینده دور هفتم مجلس با 29 هزار و 138 رای به همراه درویش پور که توانسته بود با کسب 38هزار و 980 رای، نفر اول این رقابت باشد، در نبردی دیگر به رقابت بپردازند. گفتنی است که در اوایل صبح روز شنبه یعنی 13 اسفند طرفداران درویش پور، با حضور در غار معبد تاریخی اشکفت سلمان، جشن پیروزی گرفتند اما دیری نپائید که فرمانداری این شهر اعلام نمود 1+71 رای برای راهی شدن مستقیم درویش پور به مجلس احتیاج است اما صندوقی دیگر برای شمارش نبود و بدین گونه بود که جشن پیروزی با شک و تردید آرام گرفت و بار دیگر دکتر درویش پور از حضور مستقیم به بهارستان جا ماند تا در عرصه ای نفس گیرتر در دور دوم به رقابت با سید جمال طباطبایی که یکبار در دور دوم پیروز شد و دیگر بار نیز در برابر دهقان طعم تلخ شکست را پذیرا شده بود ، بپردازد.
در شوش هم جاسم ساعدی که تا قبل از نهمین دوره مجلس توانسته بود شش دوره راهی بهارستان شود، این بار شخصی به نام سید راضی نوری را مقابل ورود خود به مجلس دید. به طوری که نوری توانست با کسب 65هزار و117رای مقابل32 هزار رای ساعدی، حضور مجدد ساعدی را ساقط کند تا پس از چندین و چند سال، شوش، شاهد نماینده ای جوان و پر از انرژی به نام سید راضی نوری باشد و طرفداران جاسم ساعدی را به فکری عمیق فرو برد.
در اندیمشک نیز سه روز قبل از برگزاری انتخابات موجی از شادی پس از تائید شدن فریدون حسن وند به راه افتاد. اما این موج در برابر سید عیسی دارایی ناتوان بود. به طوری که دارایی با کسب بیش از 56 هزار رای توانست ردای نمایندگی بر تن کند و خود را نماینده مردم اندیمشک ببیند و فریدون حسنوند از راهیابی مجدد به مجلس باز ماند تا موج به راه افتاده پس از تایید شدن حسنوند که پر از شادی و شور بود، خاموش شود.
در بهبهان اما رقابت نفس گیری را شاهد بودیم. به طوری که سالاری با کسب 14779 رای توانست نفر اول شود، اما در آن سو با تائید شدن محمد باقر شریعتی تمام معادلات انتخابات در این شهر به هم ریخت و شریعتی با کسب 12577 رای نفر دوم شد و عرصه رقابت را به دور دوم بکشاند و نامزدهای دیگری که از شانس بسیار بالایی برخوردار بودند از عرصه رقابت باز ماندند تا شریعتی و سالاری در دور دوم به رقابت بپردازند. گفتنی است که سونامی بوجود آمده پس از تائید صلاحیت شریعتی در بهبهان و کشاندن انتخابات به دور دوم، شانس شریعتی از سالاری را پیش تر از پیش کرده است. چرا که شریعتی، در شش سالی که شهردار بهبهان بود، خدمات بسیاری را برای توسعه وآبادانی در این شهر ارائه نمود و با چنین عملکردی پا به عرصه رقابت گذاشت تا همین بیلان کاری، آرای خاموش شهر و روستا را با نام شریعتی، به صندوق های رای روانه شود. آنچه هویداست شریعتی گزینه ی محتمل تری است که عرصه رقابت را در بهبهان به نام خود رقم خواهد زد.
در آبادان حال و هوای رقابت انتخاباتی جور دیگری است، چرا که در این شهر رقابت برای تصاحب سه کرسی بهارستان است نه یک کرسی. که این، رقابت را کمی آسان تر از دیگر شهرهای استان نموده است. جواد سعدون زاده توانست با 27538 رای مستقیماً بلیط ورود به بهارستان را اخذ نماید و محمد سعید انصاری، حسن دهدشتی، غلامرضا شرفی و جلیل مختار به دور دوم رفتند تا برای تصاحب دو کرسی باقیمانده آبادان به رقابت بپردازند.
در خرمشهر اما پس از تائید نشدن مصطفی مطور زاده حال و هوایی دیگر در خونین شهر به راه افتاده بود. که در این بین عبدا... سامری با کسب 24962 رای راهی بهارستان شد و یک کرسی از بهارستان را به نام خود زد.
در دزفول نیز پس از رد صلاحیت آوایی نماینده فعلی این شهر، همه نگاه ها به سمت محمد علی قاسمی رفت اما با این حال وی نتوانست با 36315 رای مستقیماً راهی بهارستان شود. چرا که رقیبی سر سخت به نام عباس پاپی زاده را در مقابل خود دید. پاپی با 33158 رای رقیب دور دوم قاسمی شد.
در شوشتر که موجی برای سردار گیلانی به راه افتاده بود، نتوانست در برابر سیل سادات ابراهیمی مقاومت کند چرا که سادات با 43536 رای توانست به صورت یکسره بلیط بهارستان را به نام خود به ثبت برساند تا کرسی او در مجلس برای بار دوم باقی بماند.
در دشت آزادگان , و هویزه اما، حال و حکایت هاشم سواری بهتر از دیگر نمایندگان فعلی مجلس نبود. چرا که ناصر صالحی نسب با 15234رای توانست در مقابل 13401 رای سواری بایستد و انتخابات را به دور دوم بکشاند.
از حوزه شادگان نیز عبدا... تمیمی توانست با کسب 21983 رای ناصری نژاد نماینده فعلی را شکست دهد. هاشم خنفری پورجعفری 21 هزار رأی و با اختلافی نزدیک دوم شد و امکان حضور در ساختمان بهارستان را به دست نیاورد.اما حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد نماینده فعلی این شهرستان با کسب 18 هزار رأی در جایگاه سوم قرار گرفت و باید با ساختمان مجلس برای دوره نهم خداحافظی کند.
از ماهشهر و امیدیه و هندیجان نیز حبیب آغاجری، با کسب 43102 رای توانست در نبود خلیل حیات مقدم که رد صلاحیت شده بود،راهی بهارستان شود.
بدین ترتیب بود که انتخابات نهم در خوزستان 10 نماینده ی خود را شناخت و افراد راه یافته به مرحله دوم نیز 8 نماینده باقیمانده را شکل خواهند داد.
برچسب ها: نتایج انتخابات خوزستان ، نتایج انتخابات مجلس خوزستان ، انتخابات مجلس خوزستان ، انتخابات خوزستان ، انتخابات مجلس نهم خوزستان ، کاندیدای مجلس خوزستان ، اخبار انتخابات خوزستان ، اخبار انتخابات مجلس خوزستان ، اخبار انتخابات مجلس نهم خوزستان ، مجلس نهم خوزستان ، کاندیدای خوزستان ، نتایج انتخابات اهواز ، نتایج انتخابات مجلس اهواز ، انتخابات مجلس اهواز ، انتخابات اهواز ، انتخابات مجلس نهم اهواز ، کاندیدای مجلس اهواز ، اخبار انتخابات اهواز ، اخبار انتخابات مجلس اهواز ، اخبار انتخابات مجلس نهم اهواز ، مجلس نهم اهواز ، کاندیدای اهواز ، نتایج انتخابات آبادان ، نتایج انتخابات مجلس آبادان ، انتخابات مجلس آبادان ، انتخابات آبادان ، انتخابات مجلس نهم آبادان ، کاندیدای مجلس آبادان ، اخبار انتخابات آبادان ، اخبار انتخابات مجلس آبادان ، اخبار انتخابات مجلس نهم آبادان ، مجلس نهم آبادان ، کاندیدای آبادان ، نتایج انتخابات خرمشهر ، نتایج انتخابات مجلس خرمشهر ، انتخابات مجلس خرمشهر ، انتخابات خرمشهر ، انتخابات مجلس نهم خرمشهر ، کاندیدای مجلس خرمشهر ، اخبار انتخابات خرمشهر ، اخبار انتخابات مجلس خرمشهر ، اخبار انتخابات مجلس نهم خرمشهر ، مجلس نهم خرمشهر ، کاندیدای خرمشهر ، نتایج انتخابات بهبهان ، نتایج انتخابات مجلس بهبهان ، انتخابات مجلس بهبهان ، انتخابات بهبهان ، انتخابات مجلس نهم بهبهان ، کاندیدای مجلس بهبهان ، اخبار انتخابات بهبهان ، اخبار انتخابات مجلس بهبهان ، اخبار انتخابات مجلس نهم بهبهان ، مجلس نهم بهبهان ، کاندیدای بهبهان ، نتایج انتخابات ایذه و باغملک ، نتایج انتخابات مجلس ایذه و باغملک ، انتخابات مجلس ایذه و باغملک ، انتخابات ایذه و باغملک ، انتخابات مجلس نهم ایذه و باغملک ، کاندیدای مجلس ایذه و باغملک ، اخبار انتخابات ایذه و باغملک ، اخبار انتخابات مجلس ایذه و باغملک ، اخبار انتخابات مجلس نهم ایذه و باغملک ، مجلس نهم ایذه و باغملک ، کاندیدای ایذه و باغملک ، نتایج انتخابات ماهشهر، امیدیه و هندیجان ، نتایج انتخابات مجلس ماهشهر، امیدیه و هندیجان ، انتخابات مجلس ماهشهر، امیدیه و هندیجان ، انتخابات ماهشهر، امیدیه و هندیجان ، انتخابات مجلس نهم ماهشهر، امیدیه و هندیجان ، کاندیدای مجلس ماهشهر، امیدیه و هندیجان ، اخبار انتخابات ماهشهر، امیدیه و هندیجان ، اخبار انتخابات مجلس ماهشهر، امیدیه و هندیجان ، اخبار انتخابات مجلس نهم ماهشهر، امیدیه و هندیجان ، مجلس نهم ماهشهر، امیدیه و هندیجان ، کاندیدای ماهشهر، امیدیه و هندیجان ، نتایج انتخابات شوش ، نتایج انتخابات مجلس شوش ، انتخابات مجلس شوش ، انتخابات شوش ، انتخابات مجلس نهم شوش ، کاندیدای مجلس شوش ، اخبار انتخابات شوش ، اخبار انتخابات مجلس شوش ، اخبار انتخابات مجلس نهم شوش ، مجلس نهم شوش ، کاندیدای شوش ، نتایج انتخابات شوشتر و گتوند ، نتایج انتخابات مجلس شوشتر و گتوند ، انتخابات مجلس شوشتر و گتوند ، انتخابات شوشتر و گتوند ، انتخابات مجلس نهم شوشتر و گتوند ، کاندیدای مجلس شوشتر و گتوند ، اخبار انتخابات شوشتر و گتوند ، اخبار انتخابات مجلس شوشتر و گتوند ، اخبار انتخابات مجلس نهم شوشتر و گتوند ، مجلس نهم شوشتر و گتوند ، کاندیدای شوشتر و گتوند ، نتایج انتخابات دزفول ، نتایج انتخابات مجلس دزفول ، انتخابات مجلس دزفول ، انتخابات دزفول ، انتخابات مجلس نهم دزفول ، کاندیدای مجلس دزفول ، اخبار انتخابات دزفول ، اخبار انتخابات مجلس دزفول ، اخبار انتخابات مجلس نهم دزفول ، مجلس نهم دزفول ، کاندیدای دزفول ، نتایج انتخابات اندیمشک ، نتایج انتخابات مجلس اندیمشک ، انتخابات مجلس اندیمشک ، انتخابات اندیمشک ، انتخابات مجلس نهم اندیمشک ، کاندیدای مجلس اندیمشک ، اخبار انتخابات اندیمشک ، اخبار انتخابات مجلس اندیمشک ، اخبار انتخابات مجلس نهم اندیمشک ، مجلس نهم اندیمشک ، کاندیدای اندیمشک ، نتایج انتخابات مسجدسلیمان، لالی و هفتکل ، نتایج انتخابات مجلس مسجدسلیمان، لالی و هفتکل ، انتخابات مجلس مسجدسلیمان، لالی و هفتکل ، انتخابات مسجدسلیمان، لالی و هفتکل ، انتخابات مجلس نهم مسجدسلیمان، لالی و هفتکل ، کاندیدای مجلس مسجدسلیمان، لالی و هفتکل ، اخبار انتخابات مسجدسلیمان، لالی و هفتکل ، اخبار انتخابات مجلس مسجدسلیمان، لالی و هفتکل ، اخبار انتخابات مجلس نهم مسجدسلیمان، لالی و هفتکل ، مجلس نهم مسجدسلیمان، لالی و هفتکل ، کاندیدای مسجدسلیمان، لالی و هفتکل ، نتایج انتخابات شادگان ، نتایج انتخابات مجلس شادگان ، انتخابات مجلس شادگان ، انتخابات شادگان ، انتخابات مجلس نهم شادگان ، کاندیدای مجلس شادگان ، اخبار انتخابات شادگان ، اخبار انتخابات مجلس شادگان ، اخبار انتخابات مجلس نهم شادگان ، مجلس نهم شادگان ، کاندیدای شادگان ، نتایج انتخابات دشت آزادگان و هویزه ، نتایج انتخابات مجلس دشت آزادگان و هویزه ، انتخابات مجلس دشت آزادگان و هویزه ، انتخابات دشت آزادگان و هویزه ، انتخابات مجلس نهم دشت آزادگان و هویزه ، کاندیدای مجلس دشت آزادگان و هویزه ، اخبار انتخابات دشت آزادگان و هویزه ، اخبار انتخابات مجلس دشت آزادگان و هویزه ، اخبار انتخابات مجلس نهم دشت آزادگان و هویزه ، مجلس نهم دشت آزادگان و هویزه ، کاندیدای دشت آزادگان و هویزه ، نتایج انتخابات رامهرمز و رامشیر ، نتایج انتخابات مجلس رامهرمز و رامشیر ، انتخابات مجلس رامهرمز و رامشیر ، انتخابات رامهرمز و رامشیر ، انتخابات مجلس نهم رامهرمز و رامشیر ، کاندیدای مجلس رامهرمز و رامشیر ، اخبار انتخابات رامهرمز و رامشیر ، اخبار انتخابات مجلس رامهرمز و رامشیر ، اخبار انتخابات مجلس نهم رامهرمز و رامشیر ، مجلس نهم رامهرمز و رامشیر ، کاندیدای رامهرمز و رامشیر
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
کر بهمئی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
2
0
مرسی شیر زرد بهمئی ...دکتر بهمئی
:
:
:
آخرین اخبار