تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۵۵۸۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خانه مقدم شوشتر دارای نگارخانه و سفره‎خانه سنتی می‎شود
مرمت خانه مقدم شوشتر به پایان رسیده است و این خانه تاریخی با تغییر کاربری تا پیش از نوروز به بهره ‎ برداری خواهد رسید
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: مرمت خانه مقدم شوشتر به پایان رسیده است و این خانه تاریخی با تغییر کاربری تا پیش از نوروز به بهره ‎ برداری خواهد رسید .
 
علی‌محمد چهارمحالی از پایان یافتن عملیات مرمت این بنای تاریخی خبر داد و افزود: این مکان به زودی به نگارخانه و سفره ‎ خانه سنتی تبدیل خواهد شد .
 
او در توضیح تاریخچه این بنا گفت: خانه مقدم از خانه ‎ ‏های ارزشمند و تاریخی شوشتر به شمار می ‎ رود که در یکی از محله ‎ های قدیمی این شهرستان به نام عبدالله بانو واقع شده است. این خانه در دوره قاجار متعلق به تاجری شوشتری به نام مقدم بود که از خانواده ‎ های شناخته ‎ شده در شوشتر هستند و املاک زیادی از جمله کاروانسرای مقدم از این خانواده در محله عبدالله بانو وجود دارد .
 
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر ادامه داد: خانه مقدم  در مجاورت ساباط ‎ مقدم که به ثبت ملی رسیده، قرار دارد. این خانه دارای چهار طبقه است که دو طبقه آن در زیرزمین قرار گرفته است و دو طبقه دیگر آن شامل طبقات همکف و اول هستند .
 
وی درخصوص ثبت این بنا در فهرست آثار ملی نیز عنوان کرد: خانه مقدم هنوز ثبت ملی نشده اما قرار است طی هفته ‎ آینده با همکاری پایگاه سازه ‎ های آبی شوشتر نقشه بنا تهیه و نسبت به ارایه گزارش آن برای ثبت در فهرست آثار ملی اقدام شود .
 
چهارمحالی افزود: خانه مقدم توسط یکی از اهالی شوشتر به صورت خانوادگی تملک شد و خودشان نیز عهده ‎ دار هزینه ‎ های مرمت آن شدند و قرار است تا با افتتاح نگارخانه و سفره ‎ خانه سنتی در این مکان، حدود 15 نفر نیز به صورت مستقیم وارد فضای کسب ‎ وکار شوند.
 
او با اشاره به این ‎ که طبقات زیرزمین این خانه تاریخی شامل شبستان و شوادون است و بخش شوادون قرار است به نگارخانه تبدیل شود، تصریح کرد: از آن ‎ جا که شوشتر دارای دانشکده هنر است، دانشجویان این رشته نیازی اساسی به وجود یک نگارخانه ایده ‎ آل دارند تا بتوانند آثار نقاشی و گرافیکی خود را ارایه دهند که با افتتاح این نگارخانه که یک ابتکار جدید در راه ‎ اندازی و تغییر کاربری خانه ‎ های تاریخی محسوب می ‎ شود، بخش عظیمی از مشکلات دانشجویان و هنرمندان تجسمی شهرستان در این خصوص حل خواهد شد .
 
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر با تأکید بر این ‎ که خانه مقدم به لحاظ معماری، بنایی بسیار زیبا است اضافه کرد: سعی بر آن بوده که این خانه  اصالت و فرم تاریخی خود را حفظ کند .
 
وی ابراز امیدواری کرد خانه مقدم شوشتر تا پیش از نوروز 1397 به بهره‌برداری برسد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار