تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۱۵۶۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فونیکه سی: زمان قرارداد بستن به خدا نگاه می‌کنم
گفت‌و‌گوی مفصل با آقای گل لیگ برتر این روزهای فوتبال ایران است؛ قصه‌ای که از زاد روز تا به امروز فونکیه‌سی را شامل می‌شود.

به گزارش فارس، همه چیز برای مرد مالیایی و البته نخست این روزهای گلزنی فوتبال ایران از روزی آغاز شد تا آن گلزن سیه‌چرده و اسبق دربی پایتخت ـ عیسی ترائوره ـ که بر حسب اتفاق پسرخاله فونیکه‌سی نیز است گوشی تلفن را برداشته و با برقراری تماسی با خاله‌زاده در موطن، سرنوشت آقای گلی لیگ جاری فوتبال ایران رقم می‌زند. تماسی با این مضمون: سلام فونی. پاشو بیا. آقای گلی ایران منتظر توست!

فونیکه‌سی کجای قاره سیاه ریشه خانوادگی دارد؟

ریشه و اصالت خانوادگی ما به شهر باماکو در کشور مالی بر می‌گردد، هر چند خود من متولد فرانسه هستم.

دقیقاً کدام شهر فرانسه؟

بندر مارسی و روز بیست و پنجم نوامبر سال 1985

در کشور ما همواره بحث تغییر زادروز و دستکاری شناسنامه‌ها برای فوتبالیست‌ها به منظور بازی کردن در تیم‌های مختلف باب بوده، شناسنامه‌ فونیکه واقعی است؟

شک نکنید که حتی یک روز هم بالا و پایین نشده و متولد همان تاریخی هستم که اعلام کردم.

چرا با اصالت مالیایی در فرانسه متولد شدی؟

پدر من با مادرم هر دو در شرکت هواپیمایی شاغل بودند که همان جا با هم آشنا شده و ازدواج کردند، مادرم فرانسوی بود به همین خاطر من در روزهایی متولد شدم که ساکن فرانسه شده بودیم.

خانواده‌ فونیکه امروز کجا هستند؟

یک خواهر و دو برادر دارم، برادر بزرگترم هم اکنون در فرانسه ساکن است و خواهر و برادر کوچکتر و پدرم نیز در مالی هستند. مادرم هم سه سال و نیم پیش فوت کرد.

با این اوصاف فونیکه‌ دورگه امروز خودش را فرانسوی می‌داند یا اهل مالی؟

فرقی نمی‌کند، البته به خاطر ریشه پدری که کشور مالی است به طور حتم تعلق خاطر بیشتری به کشورم در آفریقا دارم.

اولین باری که پا به توپ شدی کجا بود؟

 9ساله بودم که در مدرسه‌ فوتبال مارسی فرانسه مشغول شدم تا 9 سالگی آنجا بودم که بعد از آن به همراه خانواده به مالی عزیمت کردیم.

تو تنها بازیکن فوتبالیست خانواده بودی؟

به هیچ‌وجه، پدرم از بازیکنان بزرگ مالی و باشگاه هریال این کشور بود، برادر بزرگم تا همین سال گذشته در لیگ دسته اول فرانسه و تیم لوریان توپ می‌زد و برادر کوچکترم نیز هم‌اکنون در تیم سیداکیتای مالی بازی می‌کند. فوتبال در خانواده‌ی ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

 9 ساله بودی که به موطن اصلی‌ات برگشتی، فوتبال حرفه‌ای را در مالی آغاز کردی؟

بله، در لیگ برتر کشورم در تیم جولیبا که بازیکنان مختلفی از آن به تیم‌های رئال و بارسا هم پیوسته‌اند فوتبالم را شروع کردم بعد از جولیبا برای یکسال به لوریان فرانسه رفته و قبل از آمدن به ایران هم در ژاندارک مالی توپ زدم.

بازی ملی هم داری؟

در تمامی تیم‌های ملی کشورم بازی کرده‌ام، 11 بازی برای تیم‌ ملی بزرگسالان مالی بازی کردم که موفق به گلزنی در مقابل تیم‌هایی مثل گینه‌بیسائو و توگو هم شده‌ام.

قصه‌ آمدن فونیکه ‌سی به ایران از چه زمانی آغاز شد؟

سه سال قبل از طریق پسر خاله‌ام؛ عیسی ترائوره به تمرینات تیم راه‌آهن دعوت شدم ولی پیشنهاد راه‌آهنی‌ها خوب نبود تا نساجی قائمشهر اولین تیم ایرانی باشد که در آن حاضر شوم.

به چه شکل مورد توجه قائمشهری‌ها قرار گرفتی؟

  زمان حضور در تمرینات راه‌آهن بازی دوستانه‌ای مقابل نساجی برگزار کردیم که در آن مسابقه دو گل وارد دروازه‌ حریف مازندرانی کرده تا مورد توجه نادر دست‌نشان قرار گرفته و در نهایت با نساجی قرارداد بستم.

دو نیم فصل متفاوت در نساجی داشتی...

سه بازی مانده به پایان نیم فصل، دست‌نشان از قائمشهر رفت و رضا فروزانی سرمربی نساجی شد. دست‌نشان اعتقاد ویژه‌ای به من داشت تا قبل از رفتن او 9 گل را به ثمر رسانده بودم ولی فروزانی به من بازی نداد. هیچوقت فراموش نمی‌کنم که بعد از مدت‌ها در ترکیب تیم در مقابل آلومینیوم هرمزگان قرار گرفته و یک گل زده و یک پاس گل دادم ولی مربی در بازی بعدی حتی در لیست 18 نفره نیز قرارم نداد.

 مشکل فروزانی با تو چه بود؟

او اعتقادی به استفاده از بازیکنان خارجی نداشت.

همین مسئله باعث شد سال بعد راهی بوشهر شوی...

قبل از ایرانجوان، عابدینی با من تماس گرفت، به رشت رفته و با داماش قرارداد داخلی بستم. امیر عابدینی به مسافرت رفت که در این فاصله  اتفاقاتی افتاد تا از داماش دور شده و قید ماندن در رشت را بزنم.

بلافاصله بعد از این اتفاق با ایرانجوان قرارداد بستی؟

خیر، به پیشنهاد نادر دست‌نشان بر سر تمرینات ابومسلم مشهد حاضر شدم ولی دست‌نشان با مشهدی‌ها به توافق نرسید که من هم دیگر فکر ابومسلم را از بیرون کرده و به دعوت اصغر شرفی با ایرانجوان بوشهر قرارداد بستم.

  گویا در ایرانجوان هم بدشانس بودی...

در جام حذفی سه گل و در لیگ 13 گل به ثمر رسانده بودم که از ناحیه‌ زانو مصدوم شدم و چهار بازی آخر دوباره به ترکیب ایرانجوان برگشتم.

داستان آمدنت به صنعت‌نفت هم با حواشی همراه بود بعد از اینکه قرارداد داخلی بستی، پرسپولیس هم خواستار تو شد...

حمید استیلی زمان مربیگری‌اش در شاهین بوشهر بازی‌های مرا دیده و پسندیده بود ولی بعد از پیشنهاد پرسپولیس بلافاصله با مدیر برنامه‌هایم تماس گرفتم و گفتم امسال فقط در صنعت‌نفت بازی می‌کنم.

  دلیل این انتخاب چه بود؟

عیسی ترائوره مرا مجاب به ماندن در آبادان کرد. عیسی حیف شد اگر مربی خارجی صنعت‌نفت به او میدان می‌داد می‌توانست در تیم جا بیافتد.

  خود فونیکه مشکلی برای بازی کردن در صنعت‌نفت نداشت؟

خیر، به هر حال من سال قبل در بوشهر و منطقه‌ای گرمسیر بازی کردم و مشکلی با گرمای آبادان نداشتم، ضمن اینکه بعد حضور چند ماهه در صنعت‌نفت رابطه عاطفی نزدیک و متقابلی میان من و مردم آبادان ایجاد شده است.

  بعد از جا افتادن در ترکیب صنعت نفت و بعد از اتمام تعطیلات نیم فصل مسابقات لیگ برتر، غیبت تو حواشی زیادی را در مجموعه باشگاه ایجاد کرد...

  از مربی اجازه گرفته تا دو هفته در کنار خانواده و در مالی باشم. بعد از اتمام عید ترانتیم در آفریقا بلافاصله برای تهیه بلیت بازگشت اقدام کرده که با توجه به شلوغی پروازها در آن روزها نتوانستم خودم را به موقع به ایران برسانم. باور کنید هیچ عمدی در کار نبود. واقعاً متاسفم که برخی از روزنامه‌ها آن روزها نوشتند که مهاجم صنعت نفت فراری شده است. حتی پیشنهاد سرمربی تیم ملی مالی را برای ماندن در اردوی این مجموعه و حضور در جام ملت‌های آفریقا را به خاطر تعهدی که به صنعت نفت داشته از دست دادم در حالیکه می توانستم روزهای خوبی را در این جام سپری کنم. مهاجمی که در این مسابقات به میدان رفت سالها در باشگاه‌های مالی ذخیره من بود.

و کاستایی که بعد از این اتفاق چند بازی تو را نیمکت‌نشین کرد...

مشکلی از این بابت به بوجود نیامد و خیلی سریع با این موضوع کنار آمدم.

 اوج کار فونیکه‌سی در لیگ امسال بدون شک در روز رویارویی صنعت نفت و پرسپولیس در آبادان رقم خورد...

فونیکه سی: فوتبال است دیگر و روز مسابقه با پرسپولیس روز صنعت نفت بود ولی قرار نیست که این اتفاق همیشه در فوتبال تکرار شود کما اینکه در بازی‌های بعدی نتوانستم آن ضربات کاشته را تکرار کنم. در لیگ یک هم می‌توانستم آقای گل باشم که برخی حواشی مرا از کسب این مهم دور کرد. خیلی‌ها به من می‌گویند که تو بعد از مصدوم شدن روح‌الله عرب در ترکیب صنعت نفت جا افتادی در حالیکه روزهایی که روح‌الله هم حضور داشت من پشت سر او به میدان رفته و در واقع مکمل هم بودیم.

  قراردادت با صنعت نفت چند ساله است؟

  یک ساله.

گویا با پیشنهادهایی خوبی در این روزها مواجه شدی...

  بله. تیم‌هایی از ترکیه، آلمان، فرانسه، قطر و سه تیم اماراتی با مدیر برنامه‌های من صحبت کردند.

  پس با این اوصاف نباید فونیکه‌سی را سال آینده در صنعت نفت ببینیم...

  اگر باشگاه صنعت نفت  مشکلی با مبلغ پیشنهادی من نداشته باشد بدون شک اولویت اصلی من حضور در آبادان است. زیاد اهل تغییر تیم نیستم. در آبادان راحت بوده و با توجه به مسلمان بودن و پایبندی به شئونات اسلامی در این منطقه احساس آرامش می‌کنم ضمن اینکه همیشه و در زمان عقد قرارداد به خدا نگاه می‌کنم.

  اگر روزی از صنعت نفت جدا شوی حضور در کدام لیگ را ترجیح می‌دهی؟

لیگ برتر انگلیس و مشخصاً تیم فوتبال منچستر یونایتد.

  صنعت نفت در لیگ برتر امسال ماندگار می‌شود؟

  ان‌شاءالله. اختلاف امتیازات کم است ولی ما در لیگ برتر می‌مانیم.

  در همین لیگ و از همین حالا فونیکه‌سی را به عنوان آقای گل نهایی مسابقات معرفی کنیم؟

هر چه که خدا بخواهد.خیلی برایم این موضوع مهم نیست. کدام آقای گل را سراغ دارید که 11 پاس گل داده باشد.

شانس کدام تیم را در لیگ جاری برای قهرمانی بیشتر می‌دانی؟

سپاهان و بعد از آن هم استقلال. فکر نمی‌کنم تیمی مثل تراکتورسازی شخصیت و بزرگی یک تیم قهرمان را دارا باشد.

:
:
:
آخرین اخبار