تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۱۵۶۰۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شیوع شپش بین دانش‌آموزان خوزستانی کاهش یافته است
رییس اداره سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در سال‌های اخیر شیوع شپش بین دانش‌آموزان کاهش پیدا کرده است، گفت: یکی از مهم‌ترین را‌ه‌های پیشگیری از ابتلای دانش‌آموزان به این بیماری، آموزش است.

محمود صادقی اظهار کرد: مساله شیوع شپش بین دانش‌آموزان از گذشته وجود داشته است. برای مقابله با این بیماری یک دستورالعمل پیشگیری در سطح کشور وجود دارد که هدف آن پیشگیری و کنترل پدیکلوز در مدارس است. یکی از مهم‌ترین را‌ه‌های پیشگیری، آموزش است که این کار از طریق مراقبین سلامت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با کاهش این پدیده میان دانش‌آموزان مواجه بوده‌ایم، افزود: براساس دستورالعمل کشوری در خصوص تشخیص و کنترل بیماری پدیکلوز(شپش) هر دانش‌آموز در طول سال تحصیلی باید سه بار بررسی شود. اگر در مدرسه‌ای مراقب سلامت حضور نداشته باشد برای بررسی بیشتر، دانش‌آموز به مراکز بهداشت ارجاع داده می‌شود و در صورتی‌که تشخیص داده شود این دانش‌آموز به بیماری پدیکلوز مبتلا شده است تمام دانش‌آموزان آن کلاس معاینه می‌شوند.

رییس اداره سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: اگر دیده شود که در سه کلاس یک مدرسه دانش‌آموزانی وجود دارند که به این بیماری مبتلا هستند، دانش‌آموزان تمام مدرسه معاینه شده و در صورت مشاهده دانش‌آموز مبتلا، درمان آغاز می‌شود. در موارد بسیار حاد حتی به خانواده‌ها هم توصیه می‌شود که به مراکز بهداشت مراجعه کرده و در صورت لزوم درمان را آغاز کنند.

صادقی با اشاره به افزایش شیوع این بیماری در فصل سرما، گفت: به طور کلی شیوع شپش در بهار و تابستان کاهش پیدا می‌کند. برای مقابله با این بیماری، آگاهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آموزش‌های ما نیز در وهله اول شامل ارتقا آگاهی دانش‌آموزان است و پس از آن برای مراقبان سلامت، فرهنگیان و والدین، دوره آموزشی تشخیص برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: اغلب مدارس ابتدایی ما مراقب و رابط سلامت دارند اما واقعیت این است که در آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه هستیم. البته اگر در این زمینه کمبود نیرو داشته باشیم بررسی‌های لازم برای دانش‌آموزان در مراکز بهداشت انجام می‌شود. نمی‌توان گفت شیوع این بیماری در یک منطقه برخوردار، از یک منطقه کم‌برخوردار کمتر است یا در مقطع ابتدایی نسبت به دبیرستان بیشتر است؛ این نوع معیارها برای آمارگیری درباره این بیماری مناسب نیستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار