تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۵۶۰۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب:
به 30 متری آتش در رگ سفید رسیدیم
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه برای اطفا حریق دکل نفتی رگ سفید به 30 متری آن رسیده اند گفت: 55 محموله از تجهیزات سوخته اطراف چاه تخلیه شده و با پوشش فوران آب، ضلع شمال غربی چاه بزودی پاکسازی می شود.

بیژن عالی پور روز چهارشنبه در ادامه بازدید روزانه خود از محل آتش سوزی اظهار کرد: با اتمام مرحله راهسازی، احداث موقعیت کمپ ها، استخر 130 هزار بشکه ای، در مرحله پاکسازی پیرامون چاه که از چهار روز گذشته آغاز شده تاکنون 55 محموله از تجهیزات سوخته اطراف چاه تا 30 متری مرکز حریق تخلیه شده است.

وی با اشاره به تکمیل 250 کیلومتر خط لوله انتقال آب، تصریح کرد: با پایان آبگیری استخر اول به میزان 130 هزار بشکه، مرحله نهایی پاکسازی دکل نیز آغاز می شود و در این مرحله با توجه به شدت حرارت، آب افشانی از 10 نقطه با استفاده از موتور پمپ های 12 سیلندر صورت گرفته و باقیمانده تجهیزات سوخته و بقایای دکل از موقعیت خارج خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به برنامه جامع مهار چاه پرداخت و گفت: در مرحله اول هدف خاموش کردن چاه با روش Top Kill یا حمله به آتش از سطح است و در صورت موفق نشدن در 2موقعیت 2 حلقه چاه امدادی، یکی عمودی و دیگری انحرافی، به طور همزمان حفر می‌شود که قرار است در ابتدا چاه عمودی تا عمق حدود 2400 متر حفر و در آن عمق، عملیات Bottom Kill یا مهار چاه از تحت الارض اجرا شود.

وی تاکید کرد: اگر چاه مهار نشد از طریق چاه دوم که به صورت انحرافی انجام می شود به کار ادامه خواهیم داد.

مسئول ستاد مهار چاه 147 رگ سفید تصریح کرد: این 2 حلقه چاه که هم اکنون با هدف مقابله با فوران چاه حفاری می‌شوند، پس ازپایان عملیات به عنوان چاه های توسعه ای در مدار عملیات قرار خواهند گرفت.

وی گفت: در نظر داریم عملیات مهار و کشتن چاه 147 نیز به طریقی انجام شود که پس از مهار امکان بازگشت به تولید آن امکان پذیر باشد.

عالی پور تصریح کرد: فراهم نمودن تمهیدات و مقدمات عملیات نهایی کنترل فوران شامل احداث خطوط لوله، گسیل تجهیزات و وارد سازی مخازن مختلف، تامین ماشین آلات راهسازی، آماده سازی استخر، ایجاد لوکیشن چاه های امدادی و بر پایی کمپ ها ، مرحله به مرحله به صورت شبانه روزی در حال انجام است.

وی افزود: مجموعه عوامل اجرایی شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب با همکاری شرکت ملی حفاری ایران عملیات مهار چاه را با سرعتی کم نظیر به پیش برده و در عین حال به رعایت اصل ایمنی و سلامت نیروها نیز اهتمام و توجه ویژه دارند.

سه شنبه 16 آبان ماه، مهندس پاک نژاد، معاون مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از عملیات مهار چاه 147 بازدید کرد و مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که مسئول کل ستاد بحران و عملیات مهار چاه 147 رگ سفید است، گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص آماده سازی شرایط جهت آغازعملیات مهار چاه را ارائه کرد.

 دکل حفاری 95 فتح شرکت ملی حفاری ایران مستقر روی چاه شماره 147 میدان رگ سفید یکشنبه هفتم آبان‌ سال جاری بر اثر فوران گاز چاه 147 رگ سفید دچار حریق شد که در این حادثه 2 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری جان باختند.

میدان نفتی رگ سفید واقع در جنوب غربی کشور و یکی از میدان‌های بزرگ نفتی است که از اطراف در بین میدان‌های نفتی بی بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (در شمال شرق)، رامشیر (در شمال غرب)، زاغه- هندیجان- بهرگانسر و تنگو (در جنوب غرب) محصور شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار