تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۱۵۶۱۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استان خوزستان نیازمند گذرگاه ویژه صادراتی به کشور عراق است
استان خوزستان نیازمند یک گذر ویژه صادراتی به کشور عراق است به طوری که بحث مسیر تردد زائران با کامیون‌های صادراتی از یکدیگر تفکیک شود
اربعین بزرگترین حماسه معنوی جهان که هر ساله خیل عظیم چند میلیونی مشتاقان زیارت حضرت عشق، آقا اباعبدالله(ع)، را از سراسر دنیا به سمت مرزهای مشترک ایران و عراق هدایت می‌کند در خوزستان متفاوت‌تر از دیگر نقاط کشور است.

خوزستان به دلیل دارا بودن مرزهای مشترک آبی و البته 2 مرز زمینی با کشور عراق به نسبت دیگر استان‌های ایلام و کرمانشاه که هرکدام دارای یک مرز مشترک با کشور عراق هستند، در جایگاه بالاتری قرار دارد.

وجود ترافیک روان در جاده‌های منتهی به مرزهای خوزستان و سرعت روند تردد از مرزهای شلمچه و چذابه همچنین انتخاب شلمچه به عنوان تنها گذرگاه مجاز برای عبور اتباع خارجه، سه مقوله حائز اهمیت در گرایش زائران به سمت خوزستان در ایام معنوی اربعین است.

مسئله اربعین یک مسئله مهم با ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است از این رو مسئولان درصدد هستند که هر سال این حماسه پرشکوه به نسبت سال‌های گذشته بهتر برگزار شود.

ضرورت تفکیک مسیر تردد زائران از کامیون‌های صادراتی

در این میان به دلیل زیرساخت‌ها و مشترک بودن مسیر حرکت زائران و تردد کامیون‌های صادراتی به کشور عراق، با هدف تسهیل در تردد زوار در ایام اربعین صادرات کالاهای غیرنفتی از خوزستان به کشور عراق قطع می‌شود.

یونس حسین‌نژادیان در این زمینه می‌گوید: از چند روز پیش صادرات کالاهای غیرنفتی از مرزهای خوزستان به دلیل ازدحام جمعیت قطع شده است.

وی در ادامه پیشنهاد می‌دهد: خوزستان نیازمند یک گذر صادراتی ویژه است به گونه‌ای که مبحث مسیر تردد زائران با کامیون‌های صادراتی باید از هم تفکیک شوند تا تداخلی بین حرکت این دو مهم ایجاد نشود چرا که تعطیل شدن صادرات بر نوع حرکت اقتصادی تجاری، موثر و حل این مسئله به نفع بخش اقتصادی استان است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی صنعت، معدن و تجارت خوزستان عنوان می‌کند که حماسه بزرگ و معنوی اربعین برای همه ما مهم و دارای قداستی خاص است از سوی دیگر قطع صادرات بر روی خطوط تولید، اشتغال و نگه‌داشتن بازار هدف تاثیرگذار است بنابراین می‌بایست در این زمینه چاره‌اندیشی کرد.

خوزستان علمدار برگزاری مراسم اربعین

وی احتمال ادامه تعطیلی صادرات از استان را تا بیست و دوم و یا بیست و سوم آبان ماه اعلام می‌کند و می‌افزاید: این مدت می‌تواند بیش از 25 میلیون دلار سبب کاهش صادرات غیرنفتی استان از پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه به کشور عراق شود.

بارها از تریبون‌های مختلف توسط مسئولان ارشد استانی و نیز علمای خوزستان این موضوع که «برگزاری مراسم بزرگ اربعین نیازمند اعتبارات ملی است» مطرح شده و این در حالی است که خوزستان تنها علمدار برگزاری این مراسم است.

با تخصیص اعتبارات ملی به این مراسم بزرگ جهانی می‌توان در زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم فعالیت‌های چشمگیرتری داشت همچنین می‌توان با ایجاد گذرگاه ویژه اقتصادی و نیز تفکیک گذرگاه‌های صادراتی از مسیر تردد زائران علاوه بر ایجاد رفاه بیشتر برای زائران از قطع صادرات نیز جلوگیری کرد.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار