تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۱۵۶۲۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خرمای استعمران خوزستان ثبت جغرافیایی شد
خرمای استعمران که با نام های سمبرون ، سمبارون ، و سعمران نیز شناخته می شود دارای نشان ثبت جغرافیایی شد
خرمای استعمران خوزستان ثبت جغرافیایی شدرئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خوزستان گفت: خرمای استعمران که با نام های سمبرون ، سمبارون ، و سعمران نیز شناخته می شود دارای نشان ثبت جغرافیایی شد.

نوراله حسن زاده شنبه بیان کرد: خرمای استعمران استان خوزستان از سوی دفتر حمایت از مالکیت صنعتی معاونت آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ، معدن و تجارت به ثبت نشانی جغرافیایی رسیده که این امر موجب حفظ حقوق مالکیت معنوی، متمایز شدن از محصولات مشابه و بهره مندی از ارزش افزوده ایجاد شده برای تولیدکنندگان و تشکل های ذیربط خواهد شد.

وی گفت: نشان جغرافیایی نشانه ای است که بر روی کالاهایی که متعلق به یک منطقه جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی است، به کار می رود.

حسن زاده تصریح کرد: نشانه های جغرافیایی همچنین برای اطلاع مصرف کنندگان از منشا و کیفیت محصولات به کار می روند.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان همچنین با اشاره به تفاوت میان نشانه های جغرافیایی و علامت تجاری عنوان کرد: علامت تجاری نشانه ای است که توسط یک شرکت مورد استفاده قرار می گیرد تا کالاها و خدمات خود را از کالاها و خدمات سایر شرکت ها متمایز کند در حالی که نشانه جغرافیایی می تواند توسط تمام تولیدکنندگان که محصولات خود را در آن مکان جغرافیایی تولید می کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

حسن زاده عنوان کرد: این ظرفیت برای استان ما فرصت منحصربه فردی ایجاد می کند که بتواند یکی از مراکز تولید، فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی شود لذا باید ضمن ایجاد بسترهای حقوقی لازم یاد بگیریم که چگونه از ظرفیت های حقوق مالکیت معنوی (صنعتی) در سطح ملی و بین المللی حداکثر استفاده را ببریم.

خرمای استعمران با نام های سعمران، سایر، سمبرون، سمبارون در مناطق مختلف شناخته می شود، حدود 80-70 درصد نخیلات استان خوزستان از این گونه خرما هستند.

خرمای استعمران دارای ارزش تجارتی بسیار زیاد و یکی از مهمترین ارقام صادراتی خوزستان است.

از مهمترین خصوصیات این رقم، نیمه خشک بودن آن است که امکان نگهداری آن را افزایش داده و این خاصیت سبب شده تا مناسب ترین رقم تجارتی و صادراتی ایران شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار