تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۵۶۲۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابراز نگرانی مركز بهداشت خوزستان نسبت به افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد
رئیس مركز بهداشت خوزستان نسبت به افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح استان ابراز نگرانی کرد.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده از تعداد حیوانات ولگرد در معابرعمومی ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به علل مختلف تعداد حیوانات ولگرد به ویژه سگ‌ها در شهرها و معابر عمومی افزایش یافته است که این امر به دلیل تغییر نحوه کنترل جمعیت این حیوانات است.

وی افزود: در گذشته به روش اتلاف با این حیوانات مقابله می‌شد، در حالی که با ابلاغ دستورالعمل جدید مبنی بر زنده‌گیری و مرگ با ترحمِ این حیوانات، که البته ما هم روی این مساله تاکید داریم، موضوع جمع‌آوری حیوانات ولگرد تا حدود زیادی متوقف شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: شهرداری‌ها باید طبق دستورالعمل جدید موضوع اتلاف و زنده‌گیری سگ‌های ولگرد را با جدیت بیشتری دنبال کنند. همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد و حامی حیوانات باید در این زمینه به شهرداری‌ها کمک کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز حفظ سلامت شهروندان را از مهمترین مسائل عنوان کرد و افزود: از شهرداری‌ها انتظار می‌رود به سرعت امکانات زنده‌گیری و نگهداری سگ‌ها را فراهم و در صورتی که امکان چنین اقدامی وجود ندارد جهت حفظ سلامت شهروندان به هر نحو ممکن سگ‌های ولگرد را کنترل کنند.

سلمان‌زاده تاکید کرد: سلامت مردم در اولویت کاری مرکز بهداشت خوزستان است و در صورتی که اقدام جدی جهت کنترل این معضل صورت نگیرد بدون شک پیگیر اقدامات قضایی در این زمینه خواهیم بود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: حضور سگ‌ها در معابر عمومی ضمن ایجاد تاثیرات منفیِ روانی بر مردم و ایجاد رعب و وحشت در بعضی از شهروندان، بیماری‌های منتقله از این حیوانات به انسان را نیز تشدید می‌کند. این بیماری‌ها در بسیاری موارد غیرقابل درمان و کشنده هستند به طوری که هیچ درمانی برای فردی که در اثر حیوان گزیدگی، دچار هاری شود وجود ندارد و منجر به مرگ بیمار می‌شود.  

وی به برخی از بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان اشاره کرد و افزود: کیست هیداتیک، سالک احشایی و جلدی و بیماری‌های انگلی از قبیل توکسوکاریازیس از جمله بیماری‌های بالقوه خطرناکی هستند که در صورت عدم کنترل سگ‌های ولگرد در جامعه شیوع می‌یابد.

سلمان‌زاده گفت: آمار تعداد گزش توسط حیوانات به ویژه سگ‌ها در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز پنج هزار مورد در سال گذشته بوده است که ضمن ایجاد مشکلات جسمی برای افراد، هزینه‌های بسیار سنگینی را به حوزه بهداشت دانشگاه تحمیل می‌کند به طوری که برای هر مورد گزش باید پنج دوز واکسن هاری و یک دوز ایموگلوبولین تزریق شود که هزینه هر بیمار 10 میلیون ریال و در مجموع برای پنج هزار مورد گزش، سالانه 50 میلیارد ریال اعتبار هزینه می‌شود.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
0
0
اومدم بیمارستان گلستان بعدازسالها یه سگ توی حیاط پارکینگش و در اورژانسش میچرخید.واقعا تاسف خوردم که جایی که باید از بیماریها بری باشه عامل اصلی بیماری راحت میچرخه
پارسا
|
UNITED KINGDOM
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
0
0
با سلام ما ساکن کوی گلستان هستیم واقعا شب ها از صدای سگ های ولگرد در کنار اپارتمان نمی شود خوابید بخصوص زمانیکه هوا خنک شده و از وسایل سرمایشی استفاده نمی شود.بار ها به مسئولین ذیربط منتقل کردیم ولی پیگیر نشده اند. به گونه ایست که کودکان همسایه از صدای این حیوانات شب ها از خواب بیدار می شوند و می ترسند.
:
:
:
آخرین اخبار