تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۵۶۳۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان؛ در انتظار تحقق وعده‌ها
زنگ خطر جدی برای زیرساختهای فرسوده و ناقص خوزستان بعد از وقوع ریزگردهای زمستان گذشته به صدا درآمد؛ هنگامی که آب و برق در بسیاری از مناطق این استان قطع و زندگی مردم از روال معمول خارج شد
زنگ خطر جدی برای زیرساختهای فرسوده و ناقص خوزستان بعد از وقوع ریزگردهای زمستان گذشته به صدا درآمد؛ هنگامی که آب و برق در بسیاری از مناطق این استان قطع و زندگی مردم از روال معمول خارج شد صدای آژیرهای خطر شنیده شدند، پس از این اتفاقات هیات دولت با تشکیل جلسه اضطراری برنامه ای را با هدف ساخت و تکمیل زیرساختهای خوزستان به تصویب رساند.

پس از گذشت چند ماه این بار رضا اردکانیان وزیر نیرو در اولین سفر کاری خود به خوزستان مجموعه وزارت نیرو را خدمتگزار مردم این استان معرفی کرد و ضمن بیان این مسئله که خوزستان باید از آبادترین نقاط کشور باشد و به استانی مهاجرپذیر تبدیل شود قول تامین آب شرب با کیفیت، اجرای طرح‌های جامع فاضلاب، تامین آب بخش کشاورزی و برق پایدار را به مردم خوزستان داد.

وعده های وزیر نیرو از این منظر که از  پشتوانه مصوبات کلان ۳۵۰ هزار میلیارد ریالی هیات دولت جهت جبران کاستیها و تکمیل زیرساختهای آب، برق و فاضلاب خوزستان برخوردار هستند قابل اعتنا هستند.

اما تجربه مصوبات مشابه دولتهای گذشته برای ساخت و تکمیل زیرساختهای خوزستان نشان داده است که در بسیاری از موارد بودجه های تخصیصی غالبا بر روی کاغذ مانده اند و هیچگاه محقق نشده اند. گواه این ادعا را می توان در قامت مصوباتی همچون اختصاص مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان برای ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی اصلی خوزستان در چهار سال اخیر، تخصیص بودجه سه هزار میلیاردتومانی طرح آبرسانی غدیر، پروژه ۱۰۰ میلیارد تومانی نجات کارون، طرح ساحل سازی رودخانه اروند، پروژه ۵۰۰ میلیاردی لایروبی رودخانه کارون، بودجه هزار میلیاردی مترو اهواز، طرحهای کلان راههای استان و... مشاهده کرد، این موارد تنها چند نمونه از پروژه هایی هستند که علی رغم داشتن مصوبات قانونی هیچگاه به سرانجام نرسیدند؛ به نظر می رسد مهمترین مانع موجود در عدم تحقق مصوبات زیرساختی خوزستان را باید در نحوه تامین نقدینگی این پروژه ها که عموما درقالب  فروش اوراق مشارکت و فاینانس تعریف شده اند جستجو کرد.

مسئله قابل تامل دیگر درباره مصوبات بخشهای آب، برق، فاضلاب و کشاورزی خوزستان این است که در صورت عزم جدی دولت جهت تحقق منابع مالی این طرحها به دلیل حجم عظیم کارهای زیربنایی و گردش بزرگ مالی حاصل از ان لزوم  استقرار  مدیریت قوی و عالمانه در راس سازمانهای متولی در خوزستان و نظارت دقیق بر چگونگی هزینه کردن اعتبارات بسیار ضروری می نماید چرا که در غیراین صورت نه تنها منابع مالی محدود کشور که مهمتر از آن بزرگترین سرمایه اجتماعی که همانا امید و اعتماد مردم است از دست خواهد رفت بر همین  اساس رویکرد دولت در زمینه اعمال تغییرات احتمالی در مدیریت سازمانهای متولی اب و برق و فاضلاب خوزستان و در سطح بالاتر مدیریت کلان استان را می‌توان در همین راستا توجیه و تفسیر کرد.

حالا مردم خوزستان بعد از سالها تحمل شرایط سخت خواستار اجرای وعده های  امیدبخش دولت هستند و انتظار دارند که این بار خاطره متفاوتی از به ثمر رسیدن مصوبات زیربنایی را تجربه کنند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار