تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۱۵۶۳۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حسنوند نشست کمیسیون انرژی را تشریح کرد:
بررسی حادثه حریق در میدان نفتی رگ سفید با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت
رئیس کمیسیون انرژی مجلس نشست امروز کمیسیون متبوعش را تشریح کرد.

فریدون حسنوند در تشریح نشست روز دوشنبه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: پیرو حادثه ای که در میدان نفتی رگ سفید رخ داد اعضای کمیسیون انرژی در محل حادثه حاضر شدند و ابعاد حادثه را از نزدیک بررسی کردند و به این منظور سه تیم در سه مقطع در رگ سفید حضور یافتند و گزارشاتی درباره علل حادثه، نحوه اطفاء و برنامه ریزی برای خاموش کردن چاه تهیه کردند که این گزارش در اختیار کمیسیون قرار گرفت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در همین راستا امروز مدیرعامل شرکت ملی نفت و اعضای هیات مدیره آن، مدیرعامل شرکت ملی حفاری و مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب در کمیسیون انرژی حضور یافتند و گزارشی پیرامون چگونگی رخداد این حادثه، برنامه ریزی زمان بندی جهت اطفاء حریق و کاهش خسارت ها به اعضای کمیسیون ارائه دادند.

حتما  بایداز اتفاقات احتمالی مشابه جلوگیری شود

وی با بیان اینکه در این نشست سوالات متعدد فنی و مهندسی از سوی اعضای کمیسیون مطرح شد، ادامه داد: یکی از مهم ترین سوالات دلایل فنی و مدیریتی در وقوع این حادثه بود که مسئولان شرکت ملی نفت اعلام کردند که تا 10 روز آینده برخی عوامل و دلایل بروز حادثه در چاه شماره 147 میدان نفتی رگ سفید را اعلام می کنند.

حسنوند با بیان اینکه یکی از نکات مهم پیشگیری از اتفاقات مشابه این آتش سوزی است، یادآور شد: اگر ما به دنبال عوامل  بررسیبروز این حادثه هستیم به این دلیل است که حتما از اتفاقات احتمالی مشابه جلوگیری شود چرا که این صنعت می تواند روزانه با این اتفاقات مواجه شود و اگر کارها براساس استانداردها، رعایت ایمنی و کارهای حفاظتی انجام شود قطعا در کاهش این اتفاقات موثر است که یکی از موضوعات راهکارها جهت پیشگیری از این حوادث و کاهش تلفات جانی و مالی است.

نظر کارشناسی دستگاه هایی همانند وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی می شود

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از نکات مهم نحوه مدیریت در زمان بروز حادثه و تیم کار و عملیاتی است، افزود: طی این چند روز اقداماتی صورت گرفته که برنامه زمان بندی برای اطفاء حریق نیز در این جلسه ارائه شد و گزارشی از میزان خسارات وارده در بخش نیروی انسانی، تعداد افرادی که در این حادثه جان خود را از دست داده و یا مصدوم شدند و خسارتی که به دستگاه ها و چاه وارد شد و همچنین خساراتی که طی این روزها از میزان سوختن نفت و گاز حادث شده از جمله مواردی بود که کمیسیون انرژی به دنبال بررسی آن است.

وی با بیان اینکه اگر عوامل دیگری در بروز این اتفاق دخیل باشد، حتما بررسی می شود، ادامه داد: کمیسیون انرژی گزارشی جامع و کامل و با در نظر گرفتن تمام ابعاد تهیه می کند و نظر کارشناسی دستگاه هایی همانند وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و مرکز پژوهش ها را دریافت و در یک جمع بندی به صحن علنی ارسال می کند.

براساس جدول زمانبندی ارائه شده حریق ظرف 45 روز اطفاء می شود

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه احتمال بحث خرابکاری در این حادثه در حداقل ممکن است و براساس بررسی ها آثار و نشانی از خرابکاری وجود نداشته است، اظهار داشت: اعضای کمیسیون ابهاماتی در خصوص برخی تجهیزات و اقدامات فنی داشتند که در این جلسه مطرح شد اما به تحقیق و بررسی بیشتر مستندات، مدارک و مشاهدات نیاز است.

وی افزود: براساس جدول زمانبندی ارائه شده حریق ظرف 45 روز اطفاء می شود اما همه دستگاه ها باید به این موضوع ورود کنند تا هر چه سریع تر خاموش شود.

درخواست مکتوب از زنگنه برای ارائه گزارش عملکرد حادثه

حسنوند ادامه داد: قیمت دکل خریداری شده، میزان سوختن نفت و گاز و سایر خسارت های جانبی به تجهیزات برآورد شده است اما از همه این موضوعات مهم تر جان نیروهای انسانی و پرسنلی است که شبانه روز در آن مناطق در حال فعالیت هستند که باید آمار اینگونه حوادث و مشابه آن کاهش یابد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرف 10 روز آینده دلایل و عوامل احتمالی بروز حادثه اعلام می شود، تصریح کرد: کمیسیون انرژی طی نامه ای مکتوب از وزیر نفت درخواست می کند که عملکرد در اطفاء این حریق و برنامه ریزی ها برای پیشگیری از این اتفاقات در حوزه وزارت نفت را به کمیسیون ارائه دهد.
:
:
:
آخرین اخبار