تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۱۵۶۳۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس شورای روستای طویله بیت معارج:
چاه‌های نفت غیزانیه سود و منفعتی برای مردم ندارند
با وجود اینکه حلقه چاه‌های نفت و گاز زیادی در غیزانیه وجود دارد، اما مردم غیزانیه از بسیاری خدمات محرومند و این چاه‌های نفت سود و منفعتی برای غیزانیه ندارند
رئیس شورای روستای طویله بیت معارج گفت: با وجود اینکه حلقه چاه‌های نفت و گاز زیادی در غیزانیه وجود دارد، اما مردم غیزانیه از بسیاری خدمات محرومند و این چاه‌های نفت سود و منفعتی برای غیزانیه ندارند.

یعقوب مقدم امروز، با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌ها و ادوات و ماشین آلات کشاورزی در سال‌های اخیر اظهار کرد: به تناسب این افزایش قیمت‌ها باید قیمت خرید محصول کشاورزی هم افزایش منطقی داشته باشد اما در حال حاضر وضعیت به شکل نیست.

 وی افزود: برای نمونه قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی که گذشت یک هزارو 300تومان بود که کافی نیست و عملا صرفه اقتصادی خوبی برای کشاورز ندارد.

رئیس شورای روستای طویله بیت معارج در خواست کرد: قیمت گندم باید بیش از یک هزارو 500 تومان باشد که کشاورز بتواند با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی به یک سود منطقی برسد.

 مقدم گفت: اگر کشاورزان و روستاییان به ویژه جوانان مورد حمایت دولت قرار نگیرند انگیزه‌ای برای ماندن در روستا ندارند و ترجیح می‌دهند به شهر و حاشیه شهر مهاجرت کنند و به شغل‌های کاذب روی بیاورند که در شان کشاورزان نیست.

وی با تاکید بر اینکه روستاها دارای ظرفیت زیادی برای اشتغال هستند تاکید کرد: باید جوانان روستایی به آموزش‌های مختلف دسترسی داشته باشند تا در قالب راه اندازی شرکت‌های تعاونی روستایی به کارآفرینی بپردازند.

مقدم متذکر شد: شرکت‌های تعاونی تولید می‌توانند روستا را احیا کنند البته به شرطی که آموزش‌های لازم را ببینند.

 وی در تشریح برخی مشکلات بخش غیزانیه توضیح داد: با وجود اینکه حلقه چاه‌های نفت و گاز زیادی در غیزانیه وجود دارد، اما مردم غیزانیه از بسیاری خدمات محرومند و این چاه‌های نفت سود و منفعتی برای غیزانیه ندارند.

مقدم با اشاره به فقدان آب شرب در  نیمی از روستاهای بخش غیزانیه، نداشتن گاز، راههای مناسب و آسفالت، روشنایی و بیکاری جوانان از دیگر مشکلات غیزانیه برشمرد.

 وی با بیان اینکه شغل اکثر مردم غیزانیه، کشاورزی و دامپروری است گفت: اکثر اراضی کشاورزی غیزانیه به شکل دیم است و عملا سود زیادی برای کشاورزان ندارد و کشاورزی به صرفه نیست.

مقدم افزود: بانکها نیز تسهیلات مورد نیاز را به راحتی در اختیار کشاورزان و روستاییان قرار نمی دهند و سختگیری می‌کنند و بابت ضمانت بانکی از آنها سند روستایی را نمی پذیرند.

این کشاورز تولید کننده عنوان کرد: کشاورزی که ساکن روستا است چگونه می‌تواند برای ضمانت تسهیلات بانکی، ضامن شهری پیدا کند، ضمن اینکه نرخ تسهیلات بانکی هم بالاست و انتظار کشاورزان این است که تسهیلات با نرخ سود پایین به آنها اعطا شود.

 وی با انتقاد از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی نه تنها خسارت کشاورزان را با تاخیر پرداخت می‌کند بلکه میزان آن هم ناچیز است.

رئیس شورای روستای طویله بیت معارج  در پایان تشریح کرد: اکنون فصل کشت جدید است اما هنوز خسارت فصل زراعی گذشته را از صندوق بیمه محصولات کشاورزی نگرفته ایم، در حالی که باید خسارت کشاورزان در اسرع وقت پرداخت شود و همین موضوع باعث میشود کشاورزان انگیزه زیادی برای بیمه کردن محصولات کشاورزی خود نداشته باشند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار