تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۱۵۶۳۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تاکید کرد:
لزوم تخصیص اعتبارات ملی برای حل مشکلات صادراتی خوزستان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: يكی از دلايل عدم استفاده از تسهيلات در نظر گرفته شده برای صنایع بالا بودن نرخ سود آن ها به ميزان 18 و 20 درصد است و به همین جهت بازسازی و نوسازی در واحدهاي صنعتي شكل نگرفت .

نورالله حسن زاده در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات که روز سه شنبه 23آبان ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری مراسم روز صادرات فرصتی است تا علاوه بر تقدير و تشكر از صادركنندگان نمونه استان، مشكلات اين حوزه مورد بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت بررسی شود.

وی افزود: واحدهای توليدی، صنعتی و بازرگانی با مشكلات فراوانی مواجه هستند اما باید در همين شرايط و با وجود تحريم های گذشته و شرايط کنونی بتوانيم كارها را از پيش ببريم و نسبت به امر صادرات اقدام کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: در هفت ماه گذشته 10 ميليون و 751 هزار و 396 تن محصول به ارزش چهار ميليارد و 132ميليون و 514 هزار دلار از استان خوزستان صادر شد كه از نظر وزنی 6 درصد و از لحاظ ارزشی 25 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.

حسن زاده عنوان کرد: محصولات پتروشيمی با دو ميليون و 800هزار تن به ارزش يك ميليارد و 30 ميليون دلار، محصولات معدنی با 4 ميليون 820 هزار تن به ارزش يك ميليارد و 21 ميليون دلار، كشاورزی با يك ميليون و 38 هزار تن به ارزش 672 ميليون دلار، فلزات با يك ميليون و 576 هزار تن به ارزش 491 ميليون دلار، صنعت با 238 هزار تن به ارزش 102 ميليون دلار و صنايع دستی يك هزار و 413 تن به ارزش 6 ميليون دلار صادرات استان خوزستان را شامل مي شوند.

وی گفت: آمارها نشان مي دهد استان خوزستان با سابقه اي كه از آن برخوردار است، صادرات ناچيزي دارد. حجم سرمايه گذاري در حوزه صنعت خوزستان با قيمت هاي امروزي بيش از صد هزار ميليارد تومان است كه با توجه به اين سرمايه گذاري اين ميزان صادرات عدد بسيار پاييني است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان بیان کرد: صادرات به كشور عراق 2 ميليون و 842 تن به ارزش يك ميليارد و 12 ميليون دلار است كه علي رغم تلاش هاي زياد صورت گرفته و برگزاري كارگروه توسعه صادرات شاهد مشكلاتي در حوزه جاده ها و مرزها هستیم و اميدواريم بخشي از اعتبارات براي حل اين مشكلات از طريق ملي تأمين شود.

حسن زاده عنوان کرد: در همين شرايط بايد توجه كرد اگر واحدهاي صنعتي نتوانند همين ميزان صادرات را به روز كرده و بازسازي كنند، در سال هاي آينده دچار مشكل خواهيم شد. ورود به بازارهاي جهاني و رقابت شديد نيازمند تلاش مضاعف و تكنولوژي جديد است.

وی گفت: در حوزه سيمان و پتروشيمي، مواد خام صادر میشود اما بايد دانست در این زمینه نيازمند سرمايه و تكنولوژي هستيم. شرايطي كه برخي مجدد در حال تحميل آن به كشور هستند، شرايط آساني نيست. بنابراين بايد تلاش شود منابع مالي را براي بازسازي و نوسازي به واحدهاي توليدي تزريق كرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به اینکه از سال گذشته تسهيلاتي در قالب رونق توليد براي بازسازي واحدهاي صنعتي در نظر گرفته شد اما اين واحدها نتوانستند از اعتبار درنظر گرفته شده استفاده كنند، گفت: يكي از دلايل عدم استفاده از تسهيلات در نظر گرفته شده بالا بودن نرخ سود آن ها به ميزان 18 و 20 درصد است از اين رو بازسازي و نوسازي در واحدهاي صنعتي شكل نگرفت.

حسن زاده تصریح کرد: كمك هاي فني و اعتباري تسهيلاتی هستند كه استاندار خوزستان قول داده و اميدواريم در هفته هاي آينده شاهد ابلاغ آن باشيم.
 
وی خاطرنشان کرد: سرمايه گذاري مشترك يكي از اقداماتي است كه از گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال مي شد؛ در همين راستا كارهاي بزرگي در حوزه پايين دست و ميان دست پتروشيمي ها آغاز شده و قرارداد مطالعات آن با پيگیري هاي استاندار به زودي منعقد خواهد شد. اميدواريم بتوانيم با سرمايه گذاري هاي مشترك بويژه با كشورهاي داراي تكنولوژي هم دانش فني، تكنولوژي و مديريت را وارده كرده و هم بازارهاي جهاني را بدست آوريم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار