تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۱۵۶۳۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون امور اقتصادی استاندار:
میزان سرمایه گذاری خارجی خوزستان به نسبت ظرفیت‌هایش، کم است
حدود 15.39 درصد از سرمایه گذاری خارجی در کشور در استان خوزستان اتفاق افتاده است که این میزان نسبت به ظرفیت های استان بسیار اندک است
معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان گفت: حدود 15.39 درصد از سرمایه گذاری خارجی در کشور در استان خوزستان اتفاق افتاده است که این میزان نسبت به ظرفیت های استان بسیار اندک است .

سید علی بحرینی مقدم در جلسه رونمایی از پنجره واحد فیزیکی سرمایه گذاری خوزستان که روز سه شنبه 23 آبان ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بین سال های 90 تا 95 میزان تولید ناخالص داخلی رشد خوبی داشت ولی تولید ناخالص داخلی استان، در همین مدت رشد چندانی نداشته است.

وی افزود: این امر نشان می دهد که در استان، در سرمایه گذاری بخش دولتی در بحث اعتبارات تملک دارایی و بودجه و همچنین سرمایه گذاری خارجی که توسط بخش خصوصی صورت می گیرد، موفق عمل نشده است.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان تصریح کرد: مقایسه میزان بیکاری کل کشور و استان خوزستان در بازه 5 ساله 90 تا 95 نشان می دهد که استان خوزستان نسبت به میانگین کشور، بیکاری بیشتری را تجربه کرده است. میزان بیکاری در این مدت در کشور از 12.3 به 12.4 دهم رسیده ولی استان خوزستان از 10.5 در سال 90 به 12.7 درصد در سال 95 رسیده و رشد تولید ناخالص ملی و سرمایه گذاری روند رو به رشدی را در خوزستان نداشته است.

بحرینی مقدم عنوان کرد: در یک بازه 5 ساله، سهم بخش کشاورزی در اشتغال کشور از 18.6 درصد به 18 درصد کاهش یافته و در خوزستان از 16.7 به 19.9 درصد افزایش یافته است. بخش کشاورزی عملکرد خوبی دارد ولی وجود ظرفیت بخش کشاورزی و پروژه های خوب در حال اجرا در این بخش نشان می دهد که از این پتانسیل به طور کامل بهره برداری نشده است.

وی ادامه داد: سهم بخش صنعت در اشتغال کشور در دوره 5 ساله 90 تا 95 از 33.4 درصد به 31.9 درصد کاهش یافته است. مقایسه این میزان با سهم استان در بخش صنعت نشان می دهد که استان خوزستان علی رغم ظرفیت های بسیار با کاهش سهم خود در این بخش روبرو بوده است.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان افزود: سهم استان خوزستان در بخش صنعت از 34.8 در سال 90 به 28.7 درصد در سال 95 رسیده و نیازمند توجه ویژه ای برای سرمایه گذاری است.

بحرینی مقدم بیان کرد: بخش خدمات که در سال 90 نزدیک 48 درصد از سهم اشتغال کشور را به خود اختصاص داده بود، با دو درصد افزایش، به 50 درصد در سال 95 رسید. سهم استان خوزستان از اشتغال این بخش از 48.5 به 51.4 درصد رسیده است که طبق آمار موجود نشان از سرریز شدن در بخش خدمات می دهد.

وی اظهار کرد: مقایسه سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات نمایانگر این است که بیشترین اشتغال در بخش خدمات و کمترین میزان اشتغال در بخش کشاورزی است.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان تصریح کرد: وضعیت اعتبارات هزینه ای جاری و تملک دارایی های سرمایه ای بین سال های 88 تا 95 نشان می دهد که اعتبارات هزینه ای جاری در سال های گذشته همواره روند رو به رشدی داشته و در سال 95 به 71 درصد رسیده است و در مقابل اعتبارات تملک دارایی روند رو به کاهشی داشته است.

بحرینی مقدم بیان کرد: نسبت عملکرد اعتبارات عمرانی به مصوب آن کاهش یافته و روند کاهشی در تخصیص اعتبارات عمرانی داشته ایم که نشان می دهد در بخش سرمایه گذاری بخش دولتی روندی نزولی داشته ایم و بنابراین نمی توانیم امیدوار به اعتبارات عمرانی دولتی باشیم.

وی ادامه داد: اقتصاد در سطح جهان به سه دسته اقتصادهای پیشرفته، در حال گذار و در حال توسعه تقسیم می شوند و بررسی ها نشان می دهد که بیش ترین سرمایه گذاری در اقتصادهای پیشرفته یعنی در اروپا و امریکای شمالی و کمترین سرمایه گذاری در اقتصادهای در حال گذار اتفاق می افتد.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی ایران نسبت به آسیا نیز بسیار اندک است، گفت: سهم 0.76 درصدی ایران از سرمایه گذاری در آسیا نشان از عملکرد ضعیف ما در سرمایه گذاری خارجی در سطح کشور دارد.

بحرینی مقدم ادامه داد: حدود 15.39 درصد از سرمایه گذاری خارجی در کشور در استان خوزستان اتفاق افتاده است که این میزان نسبت به ظرفیت های استان بسیار اندک است. حجم سرمایه گذاری در استان بین سال های 91 تا 95 روند رو به رشدی داشته و از 6 میلیون دلار در سال 91 به 710 میلیون دلار در سال 95 رسیده که باعث اشتغال مستقیم 3 هزار و 858 نفر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل های بالای استان در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات، برق، میراث تاریخی و گردشگری سهم خوزستان از میزان سرمایه گذاری خارجی رقم قابل قبولی نیست. تاکنون به لحاظ میزان جذب سرمایه گذاری خارجی استان شرایط خوبی نداشته است و می طلبد در خصوص آسیب شناسی علل عدم جذب سرمایه گذاری در استان اقدام کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار