تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۵۶۴۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نوروززاده مطرح کرد؛
خطای انسانی و ماشین آلات علل وقوع آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی/ راهی جز سوختن مواد داخل مخزن وجود نداشت
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی علل وقوع آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی را خطای انسانی و فرسودگی ماشین آلات عنوان کرد.

رضا نوروززاده با اشاره به نشست روز گذشته کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی علل وقوع آتش سوزی پتروشیمی بوعلی گفت: علل وقوع حادثه خطای انسانی و ماشین آلات بوده است البته زمانی که گفته می شود خطای انسانی به این منظور نیست که کارمندی چشم خود را از روی دستگاه فشار بر می دارد و در جریان نیست چه اتفاقی رخ داده است.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با بیان اینکه سه پمپ در مدار پتروشیمی بوده است افزود: یکی از این پمپ ها باز شده و مسیر ورود و خروج بسته می شود و باز و بسته کردن شیرها تا یک مقطع توسط کارگر و تکنسین و پس از آن توسط گیربکس و موتور انجام می شود و در این آتش سوزی زمانی که نیروی انسانی در حال باز کردن گیربکس بوده است شیر بسته شده به دلیل فرسودگی یک لحظه باز می شود.

وی ادامه داد: از این موضوع به عنوان خطای انسانی یاد می شود در حالی که نیروی انسانی هیچ نقشی در وقوع این حادثه نداشته است و با توجه به اینکه گاز نزدیک کوره بوده منفجر شده و به تبع آن برج بلند آتش گرفته است و قطعات مذاب روی مخزن ریخته و آتش سوزی رخ داده است.

نوروززاده با بیان اینکه دو اقدام مهم در اطفاء آتش پتروشیمی بوعلی صورت گرفته است یادآور شد: واحدهایی که در مدار بوده اند از مدار، خارج و گاز آنها به فلر داده شده تا از این طریق بسوزد و به این ترتیب گاز در واحدها نباشدتا با نزدیکی واحدها به یکدیگر خسارات جبران ناپذیری به کشور وارد شود.

وی با اشاره به اینکه مواد از مخزن به واحد برای فرآیند ارسال می شود افزود: دلیل وقوع این اتفاق ناشی از کمبود امکانات بوده است که ارتباط بین مخزن و فرایند را قطع کرده است و در این مواقع هیچ راهی جز سوختن تمام سوخت داخل مخزن وجود نداردالبته باید مخزن را سرد نگه داشت که سبب وقوع انفجار نشود.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به اقدام مثبت دوم تصریح کرد: با وقوع آتش سوزی مسیر ورود سوخت به مخزن برعکس می شود و به این ترتیب علاوه بر سوختن مواد از بالا سوخت از پایین مخزن خارج می شود تا امکان اتفاقات بعدی به صفر  کاهش پیدا کند.
:
:
:
آخرین اخبار