تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۵۶۴۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خسارت 500 میلیاردی گرمای تابستان به کشاورزی دزفول
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت:بر اساس بر آورد اولیه گرمای شدید تابستان امسال و شدت آفتاب 500 میلیارد ریال به بخش کشاورزی شهرستان دزفول خسارت زده است
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت:بر اساس بر آورد اولیه گرمای شدید تابستان امسال و شدت آفتاب 500 میلیارد ریال به بخش کشاورزی شهرستان دزفول خسارت زده است.

احمد زارعی روز چهارشنبه در نشست کارگروه کشاورزی،آب و منابع طبیعی دزفول افزود:گرمای تابستان خسارت های زیادی به باغ های مرکبات و سایر محصولات گل و گیاه و حتی ذرت که گیاهی گرمادوست است وارد کرده است.

وی ادامه داد:علاوه بر خسارتی که در برداشت اولیه برآورد شده چند برابر نیز به درختان باغ های دزفول خسارت وارد شده است و برخی باغ ها نیاز به احیای مجدد دارند که هزینه های سنگینی برای باغداران به همراه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول خواستار بررسی و طرح خسارت وارده به بخش کشاورزی این شهرستان ناشی از گرمازدگی در ستاد حوادث غیرمترقبه شد و گفت:رسیدگی به این امر یکی از مطالبات ویژه کشاورزان دزفول می باشد .

وی اظهار کرد:فیزیولوژی درختان مرکبات به گونه ای است که تحمل گرمای بالای 40 یا 45 درجه را ندارد و اگر در این دما در کانال آب هم باشند دچار خسارت می شوند این درحالی است که درختان مرکبات دزفول بویژه لیموترش و نارنگی کینو جزو مقاوم ترین درختان مرکبات هستند .

وی اضافه کرد:با این وجود با توجه به گرمای هوا نیازمند معرفی ارقام مقاوم تر درختان مرکبات هستیم لذا از تحقیقات کشاورزی صفی آباد انتظار می رود در خصوص معرفی ارقام مقاوم تر نسبت به گرما به کشاورزان اقدام کند.

تشکیل پرونده برای 277 مورد خسارت به بخش کشاورزی دزفول

رئیس بانک کشاورزی شهرستان دزفول نیز گفت:پارسال و امسال خسارت های زیادی به دام سبک ،سنگین،زنبور عسل ،سیب زمینی ودیگر موارد وارد شد که در این خصوص 277 مورد پرونده خسارت تشکیل شده است که دستور پرداخت آنها صادر شده و بزودی به کشاورزان پرداخت می شود.

سیدمحمدابراهیم عالمشاه مبلغ خسارت وارد شده به کشاورزان دزفول بر اساس پرونده های تشکیل شده را 3 میلیارد و 244 میلیون ریال دانست و گفت: بیشتر خسارت به مزارع گندم و جو بوده است.

دمای هوا در برخی روزهای فصل تابستان در دزفول و سایر شهرهای شمال خوزستان به بالای 50 درجه نیز رسید. از سویی افزایش زمان ماندگاری دمای بالای 50 درجه و دمای نزدیک به 50 درجه در ساعات روز در این شهرستان موجب تشدید گرما و داغی هوا در دزفول در فصل تابستان شد.

دزفول دارای حدود 100 هزار هکتار زمین کشاورزی است که سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از آنها برداشت می شود.

سطح زیر کشت باغ های مرکبات دزفول پنج هزار و 500 هکتار است که از این سطح چهار هزار و 800 هکتار بارور هستند.

20 نوع مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت، لیمو شیرین و لمون که از کیفیت بالای برخوردارند از باغ های دزفول برداشت می شود.

سالانه بیش از 70 هزار تن انواع مرکبات از باغ های دزفول برداشت می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار