تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۵۶۴۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امکان پیشگیری 59 درصدی از دیابت با سبک زندگی مناسب
با تغییر سبک زندگی در قالب ورزش و تغذیه مناسب، امکان پیشگیری و یا به تعویق انداختن بیماری دیابت تا 59 درصد وجود دارد
یک فوق تخصص بیماری های غدد و متابولیسم گفت: با تغییر سبک زندگی در قالب ورزش و تغذیه مناسب، امکان پیشگیری و یا به تعویق انداختن بیماری دیابت تا 59 درصد وجود دارد.

دکتر مهرنوش ذاکرکیش چهارشنبه در دومین کنگره سراسری مراقبت از بیماری های مزمن با محوریت دیابت در سرسرای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: دارو درمانی هم برای افراد در معرض دیابت استفاده می شود اما تا 31 درصد ابتلا به بیماری را به تعویق می اندازد بنابراین تغییر شیوه زندگی به عنوان یک راهکار مناسب برای پیشگیری از دیابت است.

وی ادامه داد: شیوع دیابت در چند دهه اخیر در دنیا رو به افزایش است و عمده دلیل این بیماری، رژیم غذایی نادرست و بی تحرکی است.

دبیر علمی این کنگره اظهار کرد: علاوه بر گسترش دیابت نوع یک و 2، دیابت بارداری نیز در حال افزایش است به صورتی که از هر هفت زن باردار یک بیمار مبتلا به دیابت بارداری وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر تغییرات سبک زندگی برای زنان مبتلا به دیابت بارداری اعمال نشود در مدت 10 تا 15 سال آینده، نیمی از این مادران به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

ذاکر کیش بیان کرد: کودکان نیز غیر از عوارض تهدید کننده در دوران جنینی و نوزادی، در بزرگسالی نیز در معرض چاقی و دیابت هستند پس تغییر شیوه زندگی باید از همان ابتدا برای آنها اعمال شود.

این فوق تخصص غدد و بیماری های متابولیسم گفت: سن دیابت 2 بسیار پایین آمده و بسیاری از نوجوانان به دلیل چاقی یا رژیم های غذایی نادرست مبتلا به این نوع دیابت هستند و این یک فاجعه است.

وی در خصوص عوارض این بیماری اظهار کرد: نابینایی، نارسایی کلیه با نیاز به دیالیز و پیوند کلیه، مورمورهای شبانه اندام تحتانی، مشکلات قلبی و مغزی و یا زخم های بهبود نیافته و قطع عضو از جمله عوارض این بیماری است.

50 درصد افراد دیابتی با عارضه بیماری مراجعه می‌کنند

ذاکرکیش اضافه کرد: 50 درصد افراد دیابتی با عارضه بیماری به ما مراجعه می‌کنند که این فاجعه است و پیشگیری راه بسیار ساده‌ای در مقایسه با درمان ها و عوارض سنگین این بیماری است.

دبیر علمی کنگره گفت: دیابت نوع 2 شیوع بیشتری نسبت به نوع یک دارد در حالی که دیابت نوع یک، با علامت خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: پیش از وقوع بیماری و آشکار شدن آن، دوره پیش دیابت وجود دارد یعنی فرد اگر کنترل شود به حالت نرمال و اگر کنترل نشود به دیابت مبتلا می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه آمار دیابت در جهان رو به افزایش است اظهارکرد:در دنیا بیش از 400 میلیون نفر مبتلا به دیابت وجود دارد و 200 میلیون نفر نیز از بیماری خود بی اطلاع هستند.

دکتر مهران ورناصری افزود: بر اساس تخمین ها، پنج میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند و 30 تا 35 درصد قطع عضوی های کشور از عوارض این بیماری است.

 عامل اصلی افزایش بیماران دیالیزی در خوزستان دیابت است

وی اظهار کرد: بیش از یک هزار و 300 بیمار دیالیزی در خوزستان وجود دارد و سالانه 70 نفر به بیماران اضافه می شود که عامل اصلی آن دیابت است.

ورناصری گفت: اصل اساسی برای کنترل این بیماری، آموزش و پیشگیری با اصلاح سبک زندگی است که باید به تمام اقشار جامعه منتقل شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: آموزش های دیابت باید به مدارس منتقل شود
و بهترین گروه هدف برای آموزش پذیری دوره راهنمایی و مدارس دخترانه هستند.

دبیر اجرایی این کنگره نیز اظهار کرد: برخی از دیابت به عنوان سرطان خاموش یاد می کنند و یک سونامی است که همه را تهدید می کند.

نسرین الهی در خصوص کنگره گفت: در کمتر از 20 روز بیش از 95 مقاله از سراسر کشور دریافت شد که 28 مقاله به صورت سخنرانی کوتاه و 50 مقاله به صورت پوستر انتخاب شدند.

دومین کنگره سراسری مراقبت از بیماری های مزمن با محوریت دیابت از 24 تا 26 آبان در دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه دارد.

19 تا 25 آبان هفته ملی دیابت نامیده می شود که شعار امسال روز جهانی ' دیابت و زنان ؛ حق ما داشتن آینده ای سالم' است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار