تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۱۵۶۴۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیات مدیره راه‌آهن خبر داد:
راه‌اندازی قطار 5 ستاره فدک در محور اهواز - تهران
اولین قطار پنج ستاره در روز 5 آذر ماه در ریل راه‌آهن استان خوزستان به مقصد تهران حرکت خواهد کرد
عضو هیات مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین قطار پنج ستاره در روز 5 آذر ماه در ریل راه‌آهن استان خوزستان به مقصد تهران حرکت خواهد کرد.

سعید رسولی در نشست با خبرنگاران در دفتر مدیریت  شرکت راه آهن جنوب در اهواز اظهار کرد: تقاضای مردم منطقه جنوب بهبود و پیشرفت خطوط ریلی و ارائه خدمات بهتر و در خور شان آنها بوده که این خواسته به حق است و باید در جهت ارائه خدمات در شان مردم استان خوزستان توجه و اهتمام صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل ریلی مسافری در دست بخش غیر دولتی است؛ افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با حمایتی در حد توان خود به شرکت‌های غیردولتی کمک اقتصادی می‌کند بنابراین هر تغییر و پیشرفتی در حمل و نقل مسافربری باید توسط شرکت‌های غیر دولتی و با حمایت راه آهن جمهوری اسلامی صورت گیرد.

 عضو هیات مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اعلام این خبر که  فعالان در شرکت قطارهای فدک با راه اندازی قطار 5 ستاره فدک در راه‎‌آهن استان خوزستان موافقت کردند، خاطر نشان کرد: بنا است تا در هفته یک روز قطار 5 ستاره فدک در محور تهران- اهواز برقرار شود و این امر از تاریخی زودتر از  یکم دی ماه و با حضور خانواده معظم شهدای مدافع حرم راه اندازی می‌شود.

وی  ادامه داد: به برکت نام بسیج مستضعفین اولین قطار 5 ستاره در روز 5 آذر ماه در ریل راه‌آهن استان خوزستان به مقصد تهران به راه می‌افتد.

رسولی با اشاره به اینکه استان خوزستان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، گفت: در استان خوزستان با وجود کارخانجات عظیم فولاد و به تبع آن لزوم جابه‌جایی مواد اولیه این کارخانه‌ها هیچگونه محدودیت برای جابه‌جایی بار و مسافر در درون استان وجود ندارد به طوری که ریل‌های قطار درون شبکه‌ای چهار بانده هستند.

وی افزود: در مسیر جنوب به شمال تنگنای ظریفتی وجود دارد به این منظور که قریب به 60 سال این محور بهسازی و بازسازی نشده بود و به این خاطر با کاهش ظرفیت روبه‌رو شده اما طی یک سال گذشته این محور در دستور کار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و برای بهسازی در دست اقدام است و امیدواریم تا پایان سال کار بازسازی آن به اتمام برسد.

این مقام مسئول در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: در حال حاضر روزانه 5 هزار تن شمش از فولاد خوزستان به بندر امام و همچنین 5 هزار تن سنگ آهن از بندر امام به مقصد فولاد خوزستان حمل می‌شود.

وی اضافه کرد: در سیاست‌های کلی برنامه ششم و بیانات مقام معظم رهبری در جهت توسعه حمل و نقل ریلی کشور موید این نظر است که توسعه حمل و نقل از اهمیت خاص برخوردار است.

رسولی بیان کرد: در قانون راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمده که زیرسازی در دست کاخانه‌ای است که برای اتصال به شبکه ریلی اقدام کرده و روسازی به طور رایگان در دست راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: در سال جاری هدف‌گذاری شده که حدود 200 کیلومتر خط فرعی در خطوط ریلی کشور داشته باشیم و این مسیرها تقریبا ظرفیت بار را دو برابر می‌کند و انتظار داریم که صاحبان کارخانجات با توجه به اینکه حمل و نقل ریلی موجب کاهش قیمت تمام شده محصولات آنها می‌شود از این خطوط و حمل و نقل ریلی استقبال کنند.

وی تصریح کرد: حمل و نقل کارخانجات از طریق جاده باعث بروز حوادث جاده‌ای و افزایش آلایندگی‌های زیست محیطی می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل جلسات متعدد با صاحبان کارخانجات و رایزنی‌های متعدد و پیگیری‌های فراوان سازمان برنامه و بودجه استان و همچنین توجه استاندار به این موضوع  گفت: در آینده با توجه به این پیگیری ها انتظار می‌رود که اتصال این کارخانجات به حمل و نقل ریلی بار انجام شود.

رسولی گفت: در حال حاضر بخشی از بارهای؛ گروه ملی، فولاد خوزستان، لوله‌سازی اهواز، سیلو گندم اهواز، پتروشیمی بندر امام و بندر خرمشهر به  شبکه ریلی متصل هستند.

وی  در پایان در خصوص بهسازی و بازسازی  ایستگاه راه‌اهن اهواز اعلام کرد:  در هفته جاری یک عقد تفاهم‌نامه با شرکت آلمانی منعقد شد تا با سرمایه‌گذاری آنها یک مرکز ایستگاه راه‌آهن مدرن و به روز برای اولین بار در کشور در اهواز احداث شود و مانند سایر ایستگاه‌ها که در سایر کشورها وجود دارد دارای مراکز خرید، اقامت و .. باشد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار