تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۱۵۶۵۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس جهادکشاورزی خوزستان:
نگران نباریدن باران در حوضه های بحرانی هستیم
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با ابراز نگرانی از عدم بارش به موقع اظهار کرد: در چند حوضه بحرانی از جمله زهره، خیرآباد ومارون اگر باران به موقع نبارد برای کشت پاییزه دچار مشکل می شویم
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با ابراز نگرانی از عدم بارش به موقع اظهار کرد: در چند حوضه بحرانی از جمله زهره، خیرآباد ومارون اگر باران به موقع نبارد برای کشت پاییزه دچار مشکل می شویم.

کیخسرو چنگلوایی شنبه با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی برای چهارم آذرماه به بعد بارش باران را پیش بینی کرده است افزود: اگر تا اواخر آذرماه شاهد بارش باران در این حوضه ها باشیبم بازهم جای امیدواری برای کشت وجود دارد.

وی افزود: در کنار لزوم بارش به موقع نخستین باران پاییزی، سایر بارش ها نیز اهمیت بسیاری دارد چرا که کشت غالب محصول در اراضی خوزستان گندم است و به فاصله هر 25 روز یکبار باید آبیاری صورت گیرد.

چنگلوایی یادآورشد:در دو سد مارون و بهبهان آورد آب بسیار پایین و تنها حدود 18درصد آب دارند و اگر بارندگی در حوضه بالادست رخ ندهد دچار مشکل خواهیم شد.

وی ادامه داد: کلیه نهاده ها از جمله بذر،کود، سم و تسهیلات بانکی فراهم شده ضمن آنکه هزار میلیارد ریال وام 15درصد مکانیزاسیون گرفته شده که تاکنون 60 میلیارد ریال آن نیز جذب شده است.

کمبود آب، کاهش رهاسازی آب از سدها، برداشت بی رویه در بالادست مارون و زهره در استان های دیگر، باعث شده است که کشاورزان این حوضه به ویژه در پایین دست با مشکل شدید مواجه شوند.

مشکل حوضه مارون فرامنطقه ای و ناشی از تخصیص نیافتن سهم خوزستان از سد کوثر در کهگیلویه است. حوضه رودخانه های مارون- جراحی و زهره در سال های زراعی گذشته بیشترین خسارت ناشی از خشکسالی را متحمل شدند.

استان خوزستان با 1.2 میلیون هکتار اراضی کشاورزی ، سالانه 14.5میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی تولید می کند و از این حیث در رتبه نخست کشوری قرار دارد.

در بخش کشاورزی خوزستان 190 هزار نفر فعال هستند. خوزستان با داشتن 870 هزار هکتار اراضی آبی، 350 هزار هکتار اراضی دیم و 68 هزار هکتار باغات سالانه 138 نوع محصول زراعی، باغی و شیلاتی با بیش از 14.5 میلیون تن تولید می کند.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
0
0
شما که گفته بودید امسال بارندگی خوبه!
:
:
:
آخرین اخبار