تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۵۶۶۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش بینی گرد و غبار امروز در اهواز نیاز به دستگاه کلاستر دارد
پیش بینی گرد و غبار امروز صبح که در برخی نقاط خوزستان و با شدت زیاد در اهواز به وقوع پیوست نیاز به سیستم پردازش فوق سریع ( کلاستر) دارد و دستگاه های موجود نمی توانند به موقع پیش بینی کند
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت:پیش بینی گرد و غبار امروز صبح که در برخی نقاط خوزستان و با شدت زیاد در اهواز به وقوع پیوست نیاز به سیستم پردازش فوق سریع ( کلاستر) دارد و دستگاه های موجود نمی توانند به موقع پیش بینی کند.

کوروش بهادری سه شنبه اظهار کرد: منشا این گرد و غبار، فعال شدن کانون بحرانی در شرق اهواز در مسیر جاده ماهشهر است و می تواند در مدت پنج دقیقه کل اهواز را بپوشاند. 

سیستم کلاستر یکی از اجزای سیستم اطلاعاتی است که به منظور اجرای مدل های هواشناسی برای انجام تحلیل های پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: برای اجرا شدن مدل در مقیاس های میکرو یا زیر 50 کیلومتر، به سیستم کلاستر نیاز است.

وی افزود: وزش باد با سرعت بیش از 50 کیلومتر پیش از بارندگی امروز، باعث عقیم شدن ابرها و فعال کردن کانون گرد و غبار در شرق اهواز شد.

بهادری ادامه داد: سال های گذشته هم می توانستیم یک تا 2 ساعت پیش بر اساس تجربه پیش بینی کنیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: انتظار چنین پدیده هایی همچنان وجود دارد.

وی گفت: سرعت باد در اهواز در ظهر سه شنبه 36 کیلومتر بر ساعت است و شعاع دید 100 متر است و در صورت آغاز نشدن بارندگی، گرد و غبار ادامه می یابد.

بهادری افزود: مدل های هواشناسی در تمام شهرهای خوزستان فقط بارندگی را نشان می دهد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: میزان بارندگی صبح امروز در آغاجاری22، هندیجان 15، شوشتر 15.2، شوش 14.6، بهبهان 11.5، بستان 11.4، دزفول 11.3، لالی 11، رامهرمز 8.6، امیدیه 8.5، گتوند 4.5، ایذه چهار، حسینیه اندیمشک سه، ، ماهشهر2.5، مسجدسلیمان 2.2 و آبادان و دهدز نیم میلیمتر اعلام شده است.

بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست خوزستان میزان غلظت گرد و غبار اهواز در ساعت 14 به 66 برابر حدمجاز رسید.

به دلیل گرد و غبار محلی، مدارس و مراکز آموزش عالی نوبت بعدازظهر شهرستان های اهواز، حمیدیه، باوی، کارون و دانشگاه ها تعطیل اعلام شد. ساعت کاری ادارات در اهواز نیز تا 12 اعلام شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار