تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۱۵۶۶۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسئول سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان خوزستان:
همایش جهادگران علم و فناوری در خوزستان برگزار می‌شود
همایش جهادگران علم و فناوری دوم آذرماه در مجتمع فجر اهواز با هدف تجلیل از پژوهشگران برتر اقشار دانشور بسیج برگزار می‌شود
مسئول سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان خوزستان گفت: همایش جهادگران علم و فناوری دوم آذرماه در مجتمع فجر اهواز با هدف تجلیل از پژوهشگران برتر اقشار دانشور بسیج برگزار می‌شود.

سرهنگ عبدالله بابااحمدیان امروز در نشست خبری و با حضور جمعی از مبتکران و مخترعان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: سازمان بسیج علمی پژوهشی در راستای جهاد علمی و لبیک گفتن به منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد علمی و علم کاربردی در سال 1387 راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه اقشار مختلفی از جمله اساتید، جامعه پزشکی، مهندسین، فرهنگیان، دانش‌آموزی و نیز دیگر اقشار را مجموعه بسیج دربرمی‌گیرد که به عنوان اقشار دانش محور شناخته می‌شوند، افزود: کار سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری ایجاد یک هم افزایی علمی، ساماندهی به وضعیت علمی و نیز تعیین سیاست‌ها و اولویت‌های علمی کاربردی در بین این اقشار است.

مسئول سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان خوزستان به حمایت از مخترعان و مبتکران و نوآوران که در حوزه‌های علمی و فنی تلاش می‌کنند اشاره کرد و گفت: در این زمینه در دو بخش مادی و معنوی از مخترعان و مبتکران و نوآوران حمایت می‌کنیم و گرچه حمایت‌های مادی شاید زیاد نباشد ولی بلاعوض هستند.

وی با اشاره به اینکه برای طرح‌های حرفه‌ای تا سقف 20 میلیون تومان کمک بلاعوض می‌شود، بیان کرد: همچنین به آن دسته از افرادی که در صدد تجاری‌سازی طرح‌های حرفه‌ای هستند 30 تا 300 میلیون تومان البته با گذراندن چرخه داوری به صورت وام پرداخت می‌شود.

راه‌اندازی پایگاه‌های علمی در همه شهرستان‌های خوزستان

بابا احمدیان درباره حمایت‌های معنوی عنوان کرد: ارائه مشاوره‌های تخصصی و پشتیبانی علمی از طرح با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای مخترعان، نوآوران و پژوهشگران در زمره حمایت‌های معنوی قرار می‌گیرد.

وی به وجود 2 مرکز رشد در اهواز، یک مرکز رشد در دزفول و یک مرکز هدایت و حمایت در آبادان اشاره کرد و افزود: تا پایان امسال پایگاه‌های علمی در همه شهرستان‌های استان خوزستان راه‌اندازی می‌شود البته تا کنون 20 پایگاه فعالیت خود را آغاز کرده‌ است.

مسئول سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان خوزستان بیان کرد: همایش جهادگران علم و فناوری دوم آذرماه در مجتمع فجر اهواز با هدف تجلیل از پژوهشگران برتر اقشار دانشور بسیج برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این همایش از پژوهشگران و مخترعان برتر تجلیل می‌شود، گفت: دکتر سید پژمان شیرمردی مشاور قائم مقام سازمان انرژی هسته‌ای ایران نیز در این همایش به سخنرانی خواهد پرداخت همچنین در کنار همایش، نمایشگاهی از دست‌آوردهای مخترعان بسیجی برگزار می‌شود.

ساخت دستگاهی با قابلیت سنجش تا یک pcf

امیدعلی ممبینی گود اژدر کارشناس سیالات شرکت ملی حفاری ایران که در زمینه مهندسی ساخت فعالیت می‌کند درباره اختراعش اظهار داشت: اختراع من در زمینه صنایع شیمیایی و تحت عنوان دستگاه چندکاره سنجش خواص سیالات شیمیایی و یا مایعات غیر شیمیایی است.

وی با بیان اینکه این دستگاه به صورت دیجیتال و اتوماتیک است، افزود: پیش از این دستگاه‌های ساخته شده به صورت مکانیکی و یا سنتی بوده‌اند. یکی از دلایل برتر و برجسته شدن این دستگاه حل کردن مشکلاتی است که قبلا حل نمی‌شد از جمله قابلیت‌های این دستگاه به سنجش تا یک pcf  می‌توان اشاره کرد.

این مخترع با اشاره به اینکه اکنون نیز به دانشگاه‌ها توانایی آزمایش کردن همه مواد مایع و جامد را اعلام کرده‌ایم، درباره کاربرد اختراعش بیان کرد: این دستگاه می‌تواند برای تمام دنیا مزایایی داشته باشد به ویژه برای پروژه‌هایی که در زمینه مواد شیمیایی، سیالات نفتی، سیالات نفتی و نیز سیالات هیدروکربنیک و غیرهیدروکربنیک کار می‌کنند.

وی به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: از آنجا که مرکز ملی حفاری و شرکت نفت در خوزستان واقع شده با استفاده از ارائه خدمات و فروش تکنولوژی به واسطه این دستگاه می‌توان درآمد کسب کرد.

"گوشی پزشکی رادیویی درون مری" ساخته شد

کیانوش کیانی‌راد از پرسنل مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان خوزستان نیز دیگر مخترع حاضر در جلسه با اشاره به اختراعش تصریح کرد: دستگاهی که من ساخته‌ام با عنوان "گوشی پزشکی رادیویی درون مری"، با نیازسنجی‌های قبلی بوده است.

وی با بیان اینکه گوشی‌های موجود در بازار اساس مکانیکی دارند و نیز نمونه این دستگاه درون کشور وجود ندارد، افزود: پزشکان با استفاده از "گوشی پزشکی رادیویی درون مری"، می‌توانند به طور همزمان و نیز با تعریف فرکانس‌های مختلف برای هر مریض به صدای قلب بیماران گوش دهند.

ساخت توربین بادی برای مناطق شهری توسط مخترع ایرانی

احسان حمیدی مدیرعامل گروه سپنتا برند ویندمکس نیز که طرحش سال گذشته از 2 هزار طرح کشوری در بین 8 طرح برتر قرار گرفت نیز در ادامه جلسه گفت: اختراع ما یک کلاس از توربین بادی با خواستگاه مناطق پرتراکم مثل مناطق شهری است.

وی بیان کرد: به طور مثال ممکن است برای دولت برق‌کشی در یک روستای دورافتاده و صعب‌العبور به صرفه نباشد، این توربین با استفاده از باد و نور خورشید می‌تواند با کمترین هزینه به تولید برق بپردازد. این توربین به ازای هر واحد می‌تواند 500 وات تا 10 کیلو وات در ساعت برق تولید کند.

این کارآفرین نمونه به استفاده نظامی از این توربین برای تولید برق پست‌های دیده‌بانی و مرزبانی در مرزها اشاره کرد و افزود: این توربین‌ها بدون استفاده از برق شبکه در شهرها می‌توان برای تامین روشنایی به کار گرفته شوند. این نوع توربین‌ تا کنون در کشور ساخته نشده است.

وی با بیان اینکه استفاده از این توربین بادی سبب اشتغالزایی برای 10 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صروت غیر مستقیم می‌شود، خاطرنشان کرد: تمام مواد مورد نیاز برای ساخت این توربین‌ها در سطح کشور وجود دارد و این کالا با توانایی صد در صد ایرانی ساخته می‌شود.

این مخترع با اشاره به اینکه تولید برق ارگان‌ها با استفاده از این توربین به صرفه است، ادامه داد: طی انعقاد قراردادی با برق منطقه‌ای استان خوزستان در آینده نزدیک 2 توربین در اهواز و یکی نیز در آبادان راه‌اندازی می‌شود.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار