تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۵۷۰۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازدید مشاور وزیر جهاد کشاورزی از روند اجرايي پروژه آبیاری زهکشی شلمچه
خوزنیوز: حمید اسلامیان مشاور وزیر جهاد کشاورزی به همراه حسن علاقه بند معاون اجرایی موسسه جهاد نصر و تني چند از مسوولان از روند اجرايي پروژه آبیاری زهکشی شلمچه 1 و 2 بازديد كردند.

پروژه آبیاری و زهکشی و تسطیح نسبی و اساسی اراضی شلمچه با ۳ هزار و۱۰۰ هکتار مساحت (شلمچه۲) تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

این پروژه از شمال به جاده آسفالته اصلی خرمشهر به شلمچه ، از جنوب به رودخانه اروند ، از سمت غرب به منطقه آزاد اروند، از شرق به راه آهن سراسری اهواز خرمشهر محدود شده است.

اراضی کشاورزی این پروژه در گذشته به وسیله جزر و مد رودخانه اروند آبیاری می شد، اما در حال حاضر به یکی از تجهیزات نوین آبیاری دنیا (سیستم آبیاری کم فشار) مجهز شده است.

این پروژه  توسط آب رودخانه کارون آبیاری خواهد شد، آب کارون از طریق کانال آبیاری ولی عصر که در اختیار این پروژه قرار دارد ، تامین می شود.

۴ ایستگاه پمپاژ آبیاری و ۱ ایستگاه پمپاژ زهکشی در این پروژه بکار گرفته شده است. منبع تامین آب ایستگاه آبیاری رودخانه کارون است که از طریق کانال مارد وارد کانال ولی عصر گردیده و دبی آن حدود  ۱۱.۵ متر مکعب می باشد، که ۴ متر مکعب آن جهت آبیاری پروژه شلمچه ۱ و ۷.۵ متر مکعب آن جهت آبیاری پروژه شلمچه۲ می باشد.

پروژه شلمچه ۱ که بالادست جاده اصلی خرمشهر به شلمچه می باشد دارای مساحت ناخالص ۱۹۰۰ هکتار بوده است و ایستگاه زهکشی که در پروژه شلمچه ۲ ساخته شده وظیفه تخلیه زهاب اراضی شلمچه ۱و۲ به مساحت ۵۰۰۰ هکتاز را دارا می باشد.
 
در پروژه شلمچه ۲ حدود ۱۸ روستا وجود داشته که در زمان جنگ به طور ۱۰۰درصد تخریب گردیده و تمامی نخاله های ساختمانی باقیمانده از منطقه جمع آوری شده  و دور ریز شده است. 

این پروژه بر اساس پیمان دارای ۷۸ کیلومتر لوله کم فشار ، دارای ۸۲ کیلومتر زهکش، و همچنین دارای ۷۴.۵ کیلومتر جاده سرویس ، ۵۷۷ کیلومتر لترال( زهکش های زیرزمینی) و ۲۵۰۰ هکتار تسطیح می باشد.

هدف از اجرای طرح؛ مهاجرت معکوس کشاورزان و تقویت قطب کشاورزی که باعث افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی منطقه و نیز سرسبزی و خرمی منطقه که خود باعث تغییر اکولوژی منطقه و کاهش ریزگردها گردیده است، عنوان شده است.
:
:
:
آخرین اخبار