تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۵۷۰۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاهده 120 قطعه پلیکان سفید مهاجر در تالاب هورالعظیم
تاکنون 120 قطعه پرنده پلیکان سفید مهاجر در تالاب هورالعظیم مشاهده شده است
مشاهده 120 قطعه پلیکان سفید مهاجر در تالاب هورالعظیممعاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به روند مهاجرت پرندگان به آبگیرهای خوزستان گفت: تاکنون 120 قطعه پرنده پلیکان سفید مهاجر در تالاب هورالعظیم مشاهده شده است. 
  
عادل مولا اظهار کرد: استان خوزستان با داشتن بیش از 700 هزار هکتار منابع آبی شامل تالاب‌ها، آبگیرها و رودخانه‌ها منبعی غنی از منابع آبی کشور است که با توجه به این منابع آبی، آخرین توقف‌گاه پرندگان مهاجر آب‌زی و کنار آب‌زی است که از اروپا، آسیای میانه و سیبری وارد کشور می‌شوند. 
  
پس از گذر پرندگان مهاجر از قسمت‌های شمالی کشور، استان خوزستان آخرین توقف‌گاه این پرندگان است و با شاهد تنوع و تراکم پرندگان مهاجر در خوزستان هستیم. 
  
وی با اشاره به مهاجرت پرندگان در دو نوبت افزود: یک نوع از مهاجرت پرندگان از اوایل اردیبهشت ماه شروع می‌شود و پس از تخم‌گذاری، جوجه‌آوری و توانایی جوجه‌ها برای پرواز که آخر آبان‌ماه است، دوباره مهاجرت می‌کنند.   
  
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: نوع دیگر مهاجر پرندگان در زمستان انجام می‌شود و پرندگان از کشورهای اروپایی، آسیای میانه و سیبری وارد کشور ما می‌شوند و از اوایل مهرماه تا فروردین ماه در ایران هستند. 
  
وی با بیان اینکه سرشماری پرندگان مهاجر در دی ماه انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر در تالاب هورالعظیم شاهد تنوع پرندگان حمایت شده و در خطر انقراضی مانند پلیکان پاخاکستری،‌ پلیکان سفید و غاز پیشانی سفید هستیم. همچنین تاکنون بیش از 120 قطعه پلیکان سفید در هورالعظیم مشاهده شده است. 
  
مولا عنوان کرد: سال گذشته تالاب هورالعظیم از بالاترین تنوع و تراکم پرندگان مهاجر برخوردار بود و پس از آن تالاب بامدشت بیشترین تراکم را داشت. 
  
وی تصریح کرد: در سرشماری سال گذشته حدود 480 هزار قطعه پرنده با بیش از 10 گونه پرنده حمایت شده شاخص از جمله اردک بلوطی و اردک مرمری به تالاب هورالعظیم مهاجرت کرده بودند. پس از هورالعظیم بیشترین تراکم پرندگان مهاجر در تالاب بامدشت و بیشترین تنوع در تالاب شادگان بوده است. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار