تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۱۵۷۲۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی نماینده سابق مجلس هم در تالاب "هورالعظیم" پرنده شکار می‌کند
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به صید غیرمجاز پرندگان در تالاب‌ها گفت: یک ماه و نیم است که در تالاب هورالعظیم خیمه زده‌ایم و روزانه با سه شیفت  به درون آب می‌رویم تا بتوانیم از صید پرندگان جلوگیری کنیم. با چنین وضعیت و با سرمای این فصل محیط‌بانان با این لباس ساده تا گردن به زیر آب می‌روند. 
  
حسن آقاشیرمحمدی با اشاره به صید غیرمجاز پرندگان مهاجر در اطراف تالاب ها و آبگیرهای خوزستان اظهار کرد: در هر کشوری بر اساس قانون با متخلفین برخورد می‌شود با این وجود ما در کشورمان که دارای چنین وضعیت اقتصادی و مشکلات فراوانی است، انتظار داریم که متخلفین وجود نداشته باشد. 
  
وی افزود: متخلفین با ماشین‌های مدل بالا جهت شکار پرندگان به مناطق اطراف تالاب‌های خوزستان می‌آیند و محیط‌بانان ما باید با خودروهای غیرایمن این افراد را تعقیب کنند. آیا با چنین وضعیتی توانایی دستگیری این متخلفین را دارند؟ 
  
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: قایق اداره حفاظت محیط زیست توانایی ورود به هر مکانی را ندارد ولی قایق متخلفین به هر جایی وارد می‌شود و این امر موجب شده نتوانیم متخلفین را تعقیب کنیم. 
  
آقاشیرمحمدی با بیان اینکه تالاب هورالعظیم منبع عظیم تامین‌کننده پرندگان فروشی در بازار "کیان" اهواز است، گفت: در حال حاضر حدود یک ماه و نیم است که در تالاب هورالعظیم خیمه زده‌ایم و روزانه با سه شیفت  به درون آب می‌رویم تا بتوانیم از صید پرندگان جلوگیری کنیم. با چنین وضعیت و با سرمای این فصل محیط‌بانان با این لباس ساده تا گردن به زیر آب می‌روند. 
  
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: با این وجود نه حق و حقوق محیط‌بانان داده شده است و نه وسیله نقلیه ایمن در اختیار محیط‌بانان قرار داده‌اند. 
  
آقاشیرمحمدی با انتقاد از عدم حمایت مسئولین گفت: سه ماه از تیراندازی به محیط‌بانان ما نگذشته است که یک تیر مستقیم هم به من نیز شلیک شده است و هیچ کسی از ما حمایت نمی‌کند. 
  
وی افزود: همه وسایل و تجهیزات اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مربوط به 15 سال پیش است و در واقع محیط زیست از نظر لجستیک بسیار ضعیف شده است. 
  
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: کمبود نیرو و خودرو یکی از مشکلات اصلی ما است ولی با این وجود یک پایگاه در تالاب هورالعظیم راه‌اندازی کرده‌ایم و نیروهایی از شهرستان‌های مختلف برای کاهش میزان صید پرندگان به صورت شبانه روزی مشغول به کار هستند. 
  
آقاشیرمحمدی گفت: ما با این کمبود نیرو و تجهیزات نمی‌توانیم همه مناطق را پوشش دهیم ولی نیروها تا پای جان و با ابزارهای فرسوده پای کار آماده‌اند. 
  
وی با اشاره به فروش پرندگان غیرمجاز در بازار کیان اهواز گفت: مشکلات اقتصادی موجب شده که مردم بیشتر به سمت شکار پرندگان بروند که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و به مسأله کاهش بیکاری پرداخته شود. 
  
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه فروشندگان غیرمجاز پرندگان قشر ضعیف و زنان هستند، عنوان کرد: در بازار "کیان" اهواز حتی یک مرد که فروشنده غیرمجاز پرنده باشد وجود ندارد و تنها زنان مسن به این کار می‌پردازند و در صورت برخورد با این فروشندگان، نیروهای ما مورد حمله فیزیکی قرار می‌گیرند. 
  
آقاشیرمحمدی عنوان کرد: در یک و نیم ماه اخیر حدود 30 نفر از شکارچیان غیرمجاز را دستگیر کرده‌ایم و 39 دامگاه در تالاب‌های خوزستان تخریب شده ولی تا یک دامگاه را تخریب می‌کنیم می‌بینیم که دامگاه دیگری ایجاد شده است. 
  
وی افزود: علاوه بر بازار کیان اهواز، در بازار عبدالحمید اهواز، سوسنگرد و ورودی شادگان نیز فروش پرندگان انجام می‌شود. 
  
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به عدم جمع‌آوری فروشندگان توسط محیط‌بانان از بازارها گفت: آیا تاکنون نیروی انتظامی و شهرداری توانسته‌اند این افراد را جمع‌آوری کنند؟ 
  
آقاشیرمحمدی با بیان اینکه گاهی اوقات حتی برخی از افراد معروف و مقامات هم اقدام به شکار غیرمجاز می‌کنند، گفت: چندی پیش یکی از نمایندگان سابق خوزستان در مجلس در حال شکار غیرمجاز پرنده در تالاب هورالعظیم مشاهده شده است که این جای تأسف دارد. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار