تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۱۵۷۲۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برای اولین بار در کشور در خوزستان انجام می شود
اجرای طرح‌های آمارگیری"نیروی کار"و"هزینه و درآمد خانوار"به‌ تفکیک شهرستان
برای اولین بار در کشور در استان خوزستان طرح های آمارگیری نیروی کار و هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی به تفکیک شهرستان با همکاری مرکز آمار ایران اجرا می شود
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: برای اولین بار در کشور در استان خوزستان طرح های آمارگیری نیروی کار و هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی به تفکیک شهرستان با همکاری مرکز آمار ایران اجرا می شود . 

داوود آقایی با بیان این که طرح فوق از امروز تا 25 آذرماه به صورت نمونه ای اجرا می شود، اظهار کرد: اطلاعات حاصل از اجرای طرح آمارگیری از نیروی کار که به طور فصلی توسط مرکز آمار ایران انجام می گیرد، شاخص های نیروی کار را فقط در سطح استان به دست می دهد. 
  
وی افزود: از آنجایی که این شاخص ها از اساسی ترین ابزار برنامه ریزی شهرستان نیز هستند؛ لذا اگر طراحی برنامه ریزی های شهرستان بدون توجه به این شاخص ها صورت گیرد، احتمال انحراف برنامه های پیاده شده از اهداف پیش بینی شده بیشتر خواهد شد.

آقایی خاطرنشان کرد: اهمیت شاخص های شهرستان پیوسته مورد نظر مسئولان برنامه ریزی استان بوده است. ولی محدودیت منابع مالی مانع گسترش طرح آمارگیری نیروی کار شده و به همین دلیل، محاسبه شاخص های شهرستانی نیروی کار تاکنون مغفول مانده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت مطلب فوق، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان با هماهنگی و همکاری مرکز آمار ایران اجرای شهرستانی این طرح را در دستور کار قرار داده و دسترسی به شاخص های شهرستانی نیروی کار را در استان خوزستان در اولویت کاری این مرکز قرار گرفت. 

آقایی همچنین تصریح کرد: در  آمارگیری نیروی کار به تفکیک شهرستان با تعداد 129 کارشناس و آمارگیر و مراجعه به 14304 خانوار، اطلاعات پایه ای طرح در سطح شهرستان های استان جمع آوری می شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان هدف از اجرای طرح محاسبه شاخص های نیروی کار استان به تفکیک شهرستان را اینگونه عنوان کرد: هدف از اجرای این طرح بدست آمدن نرخ بیکاری به تفکیک زن و مرد و نقاط شهری و روستایی، نرخ اشتغال به تفکیک زن و مرد و نقاط شهری و روستایی، نرخ مشارکت به تفکیک زن و مرد و نقاط شهری و روستایی و نرخ اشتغال ناقص به تفکیک زن و مرد و نقاط شهری و روستایی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین این طرح کاربردهای بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به پوشش کامل اقلام اطلاعاتی برای طراحی برنامه های نیروی انسانی در چارچوب برنامه ریزی منطقه ای و در نتیجه کاهش درصد خطا در طراحی برنامه ها، سهولت در تصمیم سازی و تصمیم گیری مسئولان استان در رابطه با شهرستان های تابعه استان به ویژه در تخصیص اعتبار و مکان یابی بهینه پروژه های عمرانی و لحاظ کردن عدالت سرزمینی، اشاره کرد. 

آقایی در خصوص طرح دیگری که در حال اجرا است، توضیح داد: طرح هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سطح شهرستان ها از امروز 11 آذر تا 30ام آذر ماه با مراجعه به 1698 خانوار نمونه و با استفاده از 46 نفر آمارگير، بازبين و داده آما اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: الگوی مصرف و هزينه خانوار همواره مورد توجه تحليل‌گران مسائل اقتصادی و اجتماعی استان و شهرستان بوده است. نتايج حاصل از اين طرح به برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي و اجتماعي استان از طريق بررسي الگوي مصرفي خانوارها، مطالعه روند مصرف كالاها و خدمات، ارزيابي آثار سياست‌هاي اقتصادي در زمينه تأمين عدالت اجتماعي و بررسي توزيع درآمد و امكانات و تسهيلات خانوارها، مطالعه روابط متقابل ويژگي‌هاي اجتماعي – اقتصادي خانوارها، فراهم آوردن امكان بررسي خانوارهاي زير خط فقر و تأمين اطلاعات مورد نياز حساب‌هاي منطقه ای و شهرستانی، كمك مي‌كند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار