تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۵۷۲۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
خوزستان با معضل عدم امنیت غذایی مواجه‌ است
حتی اگر 10 درصد خانوارهای خوزستانی، عدم امنیت غذایی داشته باشند، برای ما زنگ خطر محسوب می شود که متأسفانه خوزستان اکنون با معضل عدم امنیت غذایی مواجه است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با ابراز نگرانی از وضعیت امنیت غذایی در خوزستان گفت: حتی اگر 10 درصد خانوارهای خوزستانی، عدم امنیت غذایی داشته باشند، برای ما زنگ خطر محسوب می شود که متأسفانه خوزستان اکنون با معضل عدم امنیت غذایی مواجه است. 
  
ایرج نظری در جلسه شورای سلامت خوزستان که شامگاه شنبه 11 آذرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان یکی از هفت استان کشور است که معضل امنیت غذایی دارد. بر اساس برنامه‌ای که به صورت پایلوت اجرا شد، گروهی که از سازمان‌های مردم‌نهاد بودند، موظف شدند این موضوع را در نقاطی از استان خوزستان بررسی کنند. در نتایج بررسی‌های این گروه گزارش شده که از سه هزار خانواری که مورد بررسی قرار گرفتند، یک هزار خانوار دارای مشکلات عدیده‌ غذایی بودند که باید به این خانوارها کمک غذایی شود. 
  
وی ادامه داد: عمده این خانوارها در شهرستان کارون و برخی مناطق شهری سکونت دارند. این موضوع واقعا یک معضل است. نمی‌گوییم یک‌سوم خانواده‌های استان، بلکه اگر حتی 10 درصد از خانواده‌های خوزستان دچار مشکل امنیت غذایی باشند، زنگ خطری برای همه ما محسوب می‌شود. 
  
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: شاید هیچ فردی وجود نداشته باشد که اولین کار خود را مسأله سیر کردن شکم خود و فرزندانش نداند. حالا ببینید کسی که آنقدر توانایی مالی ندارد که شکم خود را سیر کند، دارای چه مشکلاتی است و در چه وضعیتی قرار دارد. این مشکل و عدم امنیت غذایی جای نگرانی دارد و باید به جد به آن پرداخته شود. پذیرفتن چنین شرایطی آن هم با وجود اینکه خوزستان، شاید حدود 90 درصد منابع مالی کشور را تأمین می‌کند، بسیار سنگین است. 
  
نظری در خصوص بحران تنفسی همزمان با نخستین بارش‌های پاییزی در خوزستان و روند آن در سال جاری تصریح کرد: به تمام کسانی که در این زمینه تلاش کردند و زحمت کشید و باعث شدند این معضل که در چند سال گذشته گریبان‌گیر استان بود، برای امسال مرتفع شود، تبریک می‌گوییم. 
  
وی عنوان کرد: از سال 92 به منظور یافتن علل و عوامل بحران تنفسی همزمان با نخستین بارش‌های پاییزی در خوزستان، مطالعاتی آغاز و عوامل زیادی بررسی و در نهایت 18 عامل مطرح شد. شاید تمام این عوامل به نحوی در بروز این مشکلات و بحران تنفسی تأثیرگذار هستند و نمی‌توان گفت که همه این عوامل بی‌تأثیر بوده‌اند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: اما در نهایت عاملی که تأثیرگذاری آن را مشاهده کردیم، حاصل تلاش کارگروه سلامت و نهادهای درگیر بود، که موجب شد خوشبختانه در سال جاری، بار بیماری‌های تنفسی پس از نخستین بارش‌های پاییزی بسیار ناچیز باشد. 
  
نظری ادامه داد: وضعیت و آمار مراجعات تنفسی پس از اولین بارش پاییزی در سال جاری به گونه‌ای بود که هیچ کدام از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی ما دچار هیچگونه سختی و مشکل نشدند. پس از اولین بارش پاییزی امسال حدود 330 نفر و در دومین بارش، تعداد کمتری در کل استان به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند. در حالی که این آمار در سال 94، 26 هزار نفر بود. 
  
وی در خصوص عامل قطعی بحران تنفسی همزمان با اولین بارش‌های پاییزی در استان، گفت: شاید بعضی بحث را جدی نگیرند یا شاید فکر کنند که مغرضانه صحبت می‌کنیم. همه می‌دانستند که مواردی که به عنوان عوامل این بحران مطرح می‌شد، سال‌های سال در استان خوزستان وجود داشتند و مشکلی ایجاد نکرده بودند. اما موردی که این اواخر به خوزستان افزوده شده بود، گیاه کنوکارپوس بود. البته شخصا از فردی که موجب شد این گیاه وارد استان و در سطح استان و اهواز کشت شود، و سطح شهر را سرسبز کند، تقدیر کرده‌ام و می‌کنم. اما بر اساس مطالعاتی که صورت گرفت، به این نتیجه دست یافتیم که مجموعه عوامل مطرح شده برای این بحران به علاوه درخت کنوکارپوس و فصل گرده‌افشانی، موجب می‌شود که چنین معضلی را که همزمان با نخستین بارش‌های پاییزی تجربه کنیم. 
  
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: از همکاران و دوستان در مدیریت شهری و همچنین شهرداری که در این مدت برای هرس درختان کنوکارپوس همکاری کردند، تقدیر می‌کنیم. موفقیتی که حاصل شد، برای تمام اعضای شورای سلامت است که در نهایت موجب شد حداقل باری از دوش ما برداشته شود. عوامل آلوده‌کننده محیط زیست در استان فراوان هستند. بحث فلرهای نفتی و تولید نادرست نفت را مطرح می‌کنند که همه این موارد می‌توانند آلوده‌کننده محیط زیست باشند و باید در جهت کاهش این آلاینده‌ها گام برداریم. 
  
نظری افزود: مطمئنا این عوامل نیز در بروز بحران‌های تنفسی نخستین بارش‌های پاییزی مؤثر هستند، زیرا ما در دیگر نقاط نظیر استان بوشهر نیز درختان کنوکارپوس داریم، اما این استان با چنین بحران و مشکلی تاکنون مواجه نشده است. 
  
وی بیان کرد: در حال حاضر بودجه خوبی به حوزه آب و فاضلاب خوزستان در حال تزریق است. دانشگاه علوم پزشکی مناطقی را که از نظر آب و فاضلاب دارای مشکل هستند، بررسی و طبقه‌بندی و نقاط خطر را شناسایی کرده است. در این زمینه خواهشمندیم شرکت‌های آب و فاضلاب خوزستان بر اساس این طبقه‌بندی پروژه‌های خود را انجام دهند. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار