تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۱۵۷۲۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد:
شناسایی 2686 بیمار مبتلا به ایدز در خوزستان/ 11 درصد خوزستانی‌ها دیابت دارند
در سطح کشور حدود 38 هزار نفر فرد مبتلا به ایدز شناسایی شده است که سازمان بهداشت جهانی، افراد مبتلایان در ایران را 75 هزار نفر می داند
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه آهنگ مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیری در ایران رو به افزایش است، دیابت را در رأس این بیماری‌ها دانست و گفت: به طور میانگین 11 درصد جمعیت خوزستان مبتلا به بیماری دیابت هستند. 
  
شکرالله سلمان‌زاده در جلسه شورای سلامت خوزستان که شنبه شب در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر سالانه موجب مرگ 38 میلیون نفر در جهان می‌شوند. آنچه که در این زمینه قابل تأمل است، این است که این مرگ و میرها بیشتر در جمعیت فعال جامعه، یعنی در سنین 30 تا 70 سال رخ می‌دهد که آن را مرگ زودرس نامگذاری کرده‌ایم و همچنین کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای پیشرفته، بیشتر از این مرگ و میرها متأثر هستند. 
  
وی افزود: این دو عامل موجب شده است که در ایران احساس خطر شود، به ویژه اینکه آمار مرگ بیماری‌های غیرواگیر در ایران رو به افزایش است و درخت تنومند بیماری‌های غیرواگیر روز به روز بیشتر شاخ و برگ پیدا می کند که چهار عامل؛ تغذیه ناسالم، فعالیت فیزیکی ناکافی، مصرف دخانیت و مصرف الکل برای ایجاد این وضعیت مطرح شده است. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تشریح میانگین مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر در کشور و سهم خوزستان از آمار این مرگ و میرها تصریح کرد: متأسفانه آمار مرگ و میر برخی بیماری‌های غیرواگیر در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از میانگین کشوری بالاتر است. برای مثال میانگین مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور 44.13 درصد و در مناطق تحت پوشش این دانشگاه 46 درصد است. همچنین آمار مرگ و میر دیابت در مناطق تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بیشتر از میانگین کشوری است. 
  
سلمان‌زاده ادامه داد: البته در رابطه با برخی از بیماری‌های غیرواگیر نظیر سرطان آمار مرگ و میر در مناطق تحت پوشش دانشگاه نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است. از 10 هزار و 809 مورد مرگ که در مناطق تحت پوشش دانشگاه داشتیم، چهار هزار و 168 مورد مرگ زودرس محسوب می‌شود که در سنین 30 تا 70 سال رخ داده که به عبارتی جمعیت مؤثر و مولد جامعه را هدف قرار داده است. 
  
وی با اشاره به وضعیت آماری ابتلا به دیابت در جهان بیان کرد: پس از کشورهای چین و هندوستان، بیماران دیابتی در جهان بیشترین جمعیت را دارند. 400 میلیون نفر سالانه در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند که با ادامه این روند به نظر می‌رسد این آمار در سال‌های آینده افزایش یابد. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت (WHO) در مورد بیماری دیابت زنان بوده که علت انتخاب این شعار افزایش نگران‌کننده شیوع دیابت در میان زنان است به طوری که در حال حاضر از هر 10 نفر زن در دنیا، یک نفر به دیابت مبتلا است که این وضعیت نگران‌کننده است و متأسفانه نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود مطلع نیستند و از عوارض این بیماری نظیر قطع عضو و عفونت پا متوجه بیماری خود می‌شوند. 
  
سلمان‌زاده گفت: 414 میلیون بیمار دیابتی در جهان وجود دارد که به نظر می‌رسد با تداوم این روند فعلی، این رقم در سال‌های آینده به 642 میلیون نفر برسد. هر شش ثانیه یک نفر در جهان به علت بیماری دیابت فوت می‌کند و هر 30 ثانیه، یک مورد قطع  عضو به دلیل این بیماری صورت می‌گیرد. دیابت بلای خاموش است و چون بی‌صدا است، شاید کمتر مورد توجه قرار بگیرد. 
  
وی در خصوص وضعیت بیماری دیابت در خوزستان اظهار کرد: بر اساس مطالعه‌ای که صورت گرفت، در خوزستان تقریبا 13 درصد از جمعیت زنان و حدود 8 تا 9 درصد از جمعیت مردان دچار بیماری دیابت هستند و تقریبا به طور میانگین 11 درصد از جمعیت خوزستان به این بیماری مبتلا هستند. خوزستان از استان‌های پرشیوع دیابت در کشور است و بنابراین واقعا باید کاری کرد. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: اگر تعداد افراد دارای پای دیابتیک را به بیماران دیابتی اضافه کنیم، رقم حاصل بسیار تکان‌دهنده خواهد شد. البته فقط ایران یا خوزستان این وضعیت را در خصوص بیماری دیابت ندارد و کل جهان دچار چنین وضعیتی هستند. متأسفانه بیماری‌های غیرواگیر یک معضل جهانی است. 
  
سلمان‌زاده با اشاره به نقش استاندار در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر در سطح استان از نظر اجرای سند ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر و تدوین سند جامع سلامت خوزستان بیان کرد: تمام دستگاه‌ها باید وظایف خود را از این سند ملی استخراج کنند و به انجام وظایف خود بپردازند. از استاندار خواسته شده که هر سه ماه یکبار گزارش پیشرفت اجرایی تدوین سند جامع سلامت خوزستان را از دانشگاه علوم پزشکی اهواز مطالبه کند. 
  
وی با تأکید بر نقش خودمراقبتی در کنترل بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد: یکی از راه‌های کنترل بیماری‌های غیرواگیر، این است که مردم به درجه‌ای از سواد سلامت دست یابند که از سلامت خود مراقبت کنند که این امر نیز مستلزم فرهنگ‌سازی، آموزش و آگاهی بخشی است. در این خصوص از شهرداری می‌خواهیم که فضاهایی را برای نصب تبلیغات محیطی در اختیار ما قرار دهد و خود نیز در این زمینه فعالیت کند. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نقش رسانه ملی در ترویج فرهنگ خودمراقبتی تصریح کرد: متأسفانه صدا و سیما برای پخش هر تیزر (برنامه تبلیغاتی) پول زیادی طلب می‌کند. اما درخواست ما این است که صدا و سیما به طور رایگان تیزرهای خودمراقبتی را پخش کند. 
  
سلمان‌زاده با بیان اینکه دیابت شاید در رأس بیماری‌های غیرواگیر باشد، گفت: تدوین سند جامع سلامت در حال انجام است و همه سازمان‌های استان درگیر آن شده‌اند و می‌خواهیم که تمام دستگاه‌ها در چارچوب این سند وظایف خود را انجام دهند. 
  
وی با اشاره به آغاز هفته اطلاع‌رسانی ایدز از هشتم آذرماه گفت: در سطح کشور حدود 38 هزار نفر فرد مبتلا به ایدز شناسایی شده است که سازمان بهداشت جهانی، افراد مبتلایان در ایران را 75 هزار نفر می داند. همچنین در خوزستان 2686 نفر و در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 1276 فرد مبتلا به دیابت شناسایی شده است، که البته تعدادی از این بیماران فوت کرده‌اند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار