تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۱۵۷۲۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر جشنواره ملی هفته پژوهش:
اختصاص یک درصد بودجه برای پژوهش در استانها ناچیز است
دبیر جشنواره ملی هفته پژوهش گفت: با توجه به حجم بالای کار، اختصاص یک درصد بودجه برای پژوهش در استانها ناچیز است
 دبیر جشنواره ملی هفته پژوهش گفت: با توجه به حجم بالای کار، اختصاص یک درصد بودجه برای پژوهش در استانها ناچیز است.

فریبا گودرزی در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته پژوهش خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال این هستیم که با برگزاری این نمایشگاه ها همه فناوری ها را عملیاتی کنیم؛ یعنی به دنبال عملیاتی شدن علم و به نمایش گذاشتن آن از سوی افراد نخبه کشور هستیم.

وی افزود: به منظور آسیب شناسی بخش پژوهش نسبت به برگزاری جشنواره پژوهش و تعیین هفته برای آن اقدام کردیم وگرنه همه روزهای سال باید روز پژوهش باشد و تمامی مسئولان، نخبگان و اهل علم نسبت به این موضوع اهتمام ویژه ای داشته باشند.

دبیر جشنواره ملی هفته پژوهش تصریح کرد: هیچ گونه فعالیتی بدون پژوهش نباید انجام شود؛ از سال ۷۹ که هفته پژوهش نامگذاری شد، فلسفه اصلی آن انجام نشدن برنامه های پژوهش و توجه به تحقیقات و پژوهش به عنوان زیربنای اصلی امور بود.

گودرزی ادامه داد: طی این مدت، وزارت کشور را با استانداری ها تابع، وزارت علوم و دانشگاه ها را در کنار تمامی دستگاه های اجرایی درگیر برگزاری جشنواره پژوهش کردیم تا دستاوردهای پژوهشی نخبگان، برگزیدگان، فرهیختگان و اهالی علم به نمایش گذاشته و از آنها به خوبی بهره مندی شود.

وی با اشاره به استقبال خوب از نمایشگاه هفته پژوهش خوزستان آن هم در روز اول هفته بیان کرد: هر ساله سعی می کنم طی تفاهمنامه ای با وزارت علوم از جزیره ای عمل کردن وزارتخانه ها و استان ها در زمینه پژوهش جلوگیری کنیم. اینکه هفته پژوهش از چهارم تا ۱۰ آذر ماه نامگذاری شده یعنی همه حتی در این هفته نیز باید با انسجام و همکاری خوب فعالیت کنند.

دبیر جشنواره ملی هفته پژوهش یادآور شد: از برگزیدگان و فرهیختگان و سه استان برتر در برگزاری نمایشگاه ۲۵ آذر ماه در سالن اجلاس سران با حضور رئیس جمهور تقدیر می شود.

گودرزی عنوان کرد: معمولا یک درصد بودجه برای پژوهش اختصاص می دهند که با توجه به حجم کار در استان ها خیلی کم است؛ باید بودجه ای در حد ارتقای پژوهش، ایده ها، خلاقیت ها و توانمندی نخبگان داشته باشیم که در اختیارات ما قرار ندارد.

وی با اشاره به اینکه دنبال کاربردی بودن طرح ها هستیم، اضافه کرد: طرح ها ابتدا باید در مدت و بازه زمانی کوتاه مشکلات را رفع کند؛ یعنی باید فرآیند کاری تحقیقات علمی سئوال محور و مسئله محور آن هم در کوتاه ترین زمان ممکن باشد.

دبیر جشنواره ملی هفته پژوهش با بیان اینکه در وزارت تابع خود از پایان نامه ها در راستای اولویت های مدنظر خود حمایت می کنیم، گفت: طرح های دانشگاه ها معمولا زمان بر هست. پایان نامه های ارشد و دکترا باید به سمت وزارتخانه ها و دستگاه ها هدایت شوند تا طرح هایی کاربردی، راهبردی و تحلیلی دستگاه های متبوع ارائه و در قالب پایان نامه ارائه دهند.

گودرزی یادآور شد: بحث مقایسه حوزه پژوهشی ما در زمینه های جهانی آن هم با یک درصد بودجه اصلا شدنی نیست.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار