تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۱۵۷۲۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول عنوان کرد:
وجود ۱۰۰۰ صنعتگر ثبت‌شده در دزفول
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول با اشاره به وجود یک هزار صنعتگر ثبت‌شده در این شهرستان، خواستار توجه مسئولان به افزایش اعتبارات این اداره شد
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول با اشاره به وجود یک هزار صنعتگر ثبت‌شده در این شهرستان، خواستار توجه مسئولان به افزایش اعتبارات این اداره شد.

حجت اله آریایی نیا اظهار کرد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ از حدود ۴۰ پروژه مرمتی اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان، ۱۰ پروژه مربوط به شهرستان دزفول بود.

وی افزود: از این تعداد، دو پروژه مطالعاتی و مربوط به جندی محوطه باستانی جندی‌شاپور و بافت قدیم دزفول بودند و هشت پروژه دیگر نیز اجرایی و شامل مرمت خانه‌های تاریخی نظیر صنیعی، طلوعی فر، سوزنگر، حمام کرناسیون و پل باستانی بود.

آریایی نیا با اشاره به میزان بالای سهمیه‌های مرمتی میراث فرهنگی دزفول عنوان کرد: به همین دلیل ما در سال جاری می‌توانیم آسان‌تر نسبت به درخواست و تخصیص اعتبارات بیشتر ادعا کنیم چراکه استان معمولاً با توجه به میزان پروژه‌های مرمتی تعیین شده و اقدامات انجام شده به اداره میراث هر شهری توجه می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول با بیان اینکه فعالیت‌های مثبت میراث فرهنگی دزفول نه تنها در استان بلکه در کشور نیز دیده شده است، گفت: دزفول در عرصه میراث فرهنگی با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی که دارد در استان سرآمد است.

آریایی با بیان اینکه دزفول از نظر برخورداری از صنایع‌دستی و صنعتگران نیز در استان سرآمد است، تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت دزفول به اندازه تمام استان صنعتگر و صنایع‌دستی دارد.

 وی تعداد صنعتگران ثبت‌شده در این شهرستان را حدود یک هزار نفر برشمرد و افزود: این صنعت گران عمدتاً به بافته‌های سنتی و کپو بافی مشغول هستند هر چند قطعاً آمار اصلی صنعتگران دزفول بسیار بیشتر از این آمار ثبت‌شده است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دزفول با اشاره به کمبود اعتبارات که در سال‌های اخیر همواره گریبان گیر حوزه میراث دزفول بوده است، گفت: از این تعداد صنعتگر ما تاکنون توانسته‌ایم تنها به یک‌چهارم آنها یعنی حدود ۳۰۰ نفر تسهیلات شامل وام‌های کوچک و بزرگ، بیمه و سایر تسهیلات کارگاهی و فردی ارائه دهیم که همین موضوع باعث شده تا نارضایتی‌ها از سوی این افراد زیاد باشد در حالی که مشکل و بی‌توجهی از سوی اداره میراث دزفول نیست بلکه مشکل واقعی کمبود اعتباراتی است که به حوزه میراث تعلق می‌گیرد.

آریایی همچنین با اشاره به وسعت ۲۲۰ هکتاری بافت قدیم دزفول یادآور شد: این مشکلات در بافت نیز وجود دارد به گونه‌ای که ما تاکنون توانسته‌ایم فقط ۱۰۰ خانه تاریخی را در بافت تاریخی دزفول به ثبت ملی برسانیم که از این تعداد نیز فقط مالکیت پنج خانه به عهده میراث است.

وی در پایان گفت: دزفول از نظر برخورداری از ظرفیت‌های مختلف در حوزه گردشگری و تاریخی یک سرزمین گسترده و ارزشمند محسوب می‌شود که لازم است بیش از پیش مورد توجه مسئولان استانی و کشوری قرار بگیرد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار