تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۵۷۳۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس پارک علم و فناوری خوزستان:
دانشگاه‌ها و پارک‌های علم‌وفناوری، کارخانه‌های‌آینده‌ هستند
رییس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان اینکه ما در ایران و دنیا به سمت انقلاب صنعتی چهارم حرکت می‌کنیم٬ گفت: کارخانه‌های آینده که در کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کنند٬ دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری هستند.

 بابک مختاری در نشست خبری که شامگاه شنبه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و پنچمین فن‌بازار خوزستان برگزار شد٬ با اشاره به قراردادهای پژوهش پارک علم و فناروی٬ اظهار کرد: پارک علم و فناوری معمولا خود وارد قرارداد نمی‌شود، چراکه فعالیت آن ستادی است٬ اما شرکت‌هایی که زیرمجموعه پارک هستند با استفاده از کمک‌های قانونی و بازاریابی سعی می‌کنند که با شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی وارد قرارداد شوند.

وی افزود: امسال برای اینکه بازاریابی را برای شرکت‌های زیرمجموعه پارک مقداری تسهیل کنیم٬ حوزه‌های مختلفی که شرکت‌های پارک علم و فناوری کار می‌کنند را در قالب کنسرسیوم تقسیم‌بندی کردیم. هدف نیز این بوده که تمام شرکت‌های پارک که در حوزه تخصصی کار می‌کنند - که بعضا ممکن است شرکت نوپا باشند - با هم آشنا شوند و هم‌افزایی داشته باشند. ممکن است به تنهایی نتوانند یک پروژه را اجرا کنند اما وقتی با هم کار کنند و تخصص‌های مختلف از یک حوزه در کنار هم قرار گیرند امکان رقابت‌شان بیشتر می‌شود.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: روز گذشته یک قرارداد بین پارک و سازمان آب و برق امضا شد که قرارداد بسیار مهمی است که می‌تواند در آینده‌ی اشتغال برخی از فارغ‌التحصیلان فنی نقش داشته باشد؛ با توجه به اینکه قرارداد درباره خوردگی پره‌های توربین‌ها بود و خوزستان از استان‌هایی است که بیشترین توربین‌ها را برای تولید انرژی برق‌آبی دارد.

مختاری افزود: همچنین قراردادهای دیگری نیز از جمله دو قرارداد با شرکت آب و فاضلاب استان٬ سه قرارداد با شرکت آب و برق که یکی از آن‌ها در نمایشگاه به امضا رسید و قراردادی در حال امضا با اداره پست٬ در حال حاضر در پارک جاری هستند. همچنین سه قرارداد بسیار خوب با شرکت پایانه‌های نفتی ایران داریم که هنوز به مرحله امضا نرسیده که رقم یکی از این قراردادها یک میلیون یورو می‌شود. این قرارداد در حوزه ساخت گنگ‌وی (Gang way) و بومی‌سازی این تکنولوژی است که فقط در اختیار یک کشور است.

وی با اشاره به وجود حدود سه هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور نیز عنوان کرد: از این تعداد حدود یک هزار و ۶۰۰ یعنی ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بینان کشور در تهران و البرز و ۳۰۰ شرکت در اصفهان هستند. در نتیجه سایر استان‌ها حدود یک هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان دارند و استان خوزستان با ۸۴ شرکت رتبه ششم را در کشور دارد؛ از این تعداد نیز ۵۰ شرکت در پارک علم و فناوری و مابقی در مرکز رشد دانشگاه شهید چمران یا در شهرک‌های صنعتی هستند. علاوه بر این٬ تعداد واحدهای فناور پارک علم و فناوری خوزستان 142 شرکت است که از این پارک مجوز فناوری دارند.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان در پاسخ به این سوال که پارک چقدر توانسته اشتغال ایجاد کند؟ گفت: پارک‌های علم و فناوری اساسا متولی ایجاد اشتغال نیستند. رسالت اصلی پارک‌ها ایجاد ثروت در جامعه است اما در کنار کاری که انجام می‌دهند٬‌ اشتغال نیز ایجاد می‌کنند. در این ۱۴۲ واحد فناوری٬ حدود یک هزار و ۳۰۰ نفر مشغول کار هستند.

مختاری خاطرنشان‌کرد: ما در بودجه سنواتی خود یک اعتبارات هزینه‌ای داریم که سازمان برنامه و بودجه به ما می‌دهد. یک‌سری درآمد‌های اختصاصی نیز داریم که درآمدهای خودمان است. در سال ۹۳ که مجوز درآمد گرفتیم٬ درآمدهای اختصاصی ما بیش از اعتبارات دولت بود؛ سال ۹۴ این درآمدها تقریبا ۸۵ درصد اعتبارات دولت و در سال ۹۵ حدود ۷۰ درصد بود. درآمد اختصاصی ما از نظر ریالی اضافه شده  اما توانسته‌ایم در این سال‌ها اعتبارات دولتی را افزایش دهیم و به همین دلیل این نسبت کمتر شده است.

وی بزرگترین چالش پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان چه در استان و چه در کشور را بازار دانش بنیان دانست و تصریح کرد: صنعت خوزستان چندان دانشور نیست و به همین دلیل برخی محصولات شرکت‌های دانش‌بینان بازار خوبی ندارند. این مشکل در خوزستان حادتر است٬ چرا که اقتصاد خوزستان به شدت دولتی است و اگر شرکت‌های دولتی از شرکت‌های زیرمجموعه پارک خرید نکنند٬ این شرکت‌ها در آینده نزدیک ممکن است ورشکست هم بشوند.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: طبق آمار وزارت صنعت٬ بیشترین محصولات دانش‌بنیان صادراتی کشور متعلق به استان خوزستان است. طبق تعریف تمام محصولات پتروشیمی محصولات دانش‌بنیان متوسط‌ هستند. در استان تقریبا دو یا سه شرکت مستقر در پارک توانسته‌اند تا حد ۳۵۰ هزار دلار صادرات داشته باشند که بیشتر در زمینه خدمات حفاری بوده است.

مختاری گفت: ما در ایران و دنیا به سمت انقلاب صنعتی چهارم حرکت می‌کنیم که ترکیبی از ربات‌ها٬ هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است و در مسیری هستیم که تولید کارخانه‌ای به آن معنا که قبلا بود کمتر می‌شود. در سایر کشورها ربات‌های هوشمند در کارخانجات جانشین انسان‌ها شده‌اند. به همین دلیل نیز محصولات ارزان‌تر تولید می‌شوند و این موجب می‌شود که به مرور زمان٬ بیکاری ایجاد شود. کارخانه‌های آینده که در کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کنند٬ دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری هستند.

وی افزود: در کشور باید نظام ملی نوآوری تشکیل شود که در نقشه جامع علمی کشور نیز آمده است و مناظر آن در استان‌ها نظام منطقه‌ای نوآوری است که قلب آن پارک علم و فناوری٬ مغز آن دانشگاه‌ها و اندام آن جامعه و کارخانه‌ها هستند. تمام این مجموعه باید کار کنند تا مشکل بیکاری و ... رفع شود.

مختاری در پاسخ به این‌که چرا دانشگاه‌ها با سرفصل‌های فناوری روز همگام و به‌روز نشده‌ان؟٬ گفت: در حوزه آموزش در دانشگاه می‌توان گفت در ۶۰۰ سال گذشته هیچ اتفاق مهمی صورت نگرفته است. ما یکسری دانشگاه و سیستم نوین آموزشی داریم که در ۱۰۰ سال اخیر راه‌اندازی شده تا نیازهای انقلاب صنعتی را رفع کند٬ چرا که انقلاب صنعتی اول و دوم به تولید انبوه تکنسین برای راه‌اندازی کارخانه‌ها و تولید انبوه کارشناس برای مدیریت ادارات نیاز داشت.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: اکنون ما در دوره انقلاب چهارم صنعتی هستیم که به تکنسین نیاز ندارید و کار تکنسین‌ها و مهندسان را ربات‌ها انجام می‌دهند. اوتوماسیون نیز جای کارمندان را گرفته است اما دانشگاه‌ها هنوز تکنسین٬‌ مهندس و کارشناس تربیت می‌کنند٬ به همین دلیل تولیدشان هیچ استفاده‌ای برای جامعه ندارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار