تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۱۵۷۳۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دانشگاه شهید چمران طرح کسب و کار در راستای بین‌المللی‌سازی را تدوین می‌کند
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تدوین برنامه استراتژیک بین‌المللی‌سازی دانشگاه، گفت: دانشگاه قصد دارد طرح کسب و کار در راستای بین‌المللی‌سازی دانشگاه را تدوین و از آن در جهت حمایت و پیشبرد از طرح بین‌المللی‌سازی استفاده کند. 

ابراهیم حاجی‌دولو در نشست شبکه‌سازی در سطح بین‌الملل و فرصت‌های پیش روی آن که امروز یکشنبه، 12 آذر در دانشگاه ‌شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در قرن حاضر پدیده‌ی جهانی‌سازی بر آموزش عالی تاثیرات عمیقی گذاشته است؛ به گونه‌ای که بین‌المللی‌سازی را سیاست‌ها و برنامه‌هایی دانسته‌اند که دانشگاه‌ها و دولت‌ها در پاسخ به جهانی‌سازی به اجرا گذاشته‌اند.

وی با اشاره به مزایایی که بین‌المللی‌سازی برای آموزش عالی می‌تواند داشته باشد، تصریح کرد: رشد فردی، دادن بعد بین‌المللی به تدریس و پژوهش، صدور ارزش‌های ملی، فرهنگی و اخلاقی، پوشش‌دهی تقاضای مازاد در آموزش عالی از طریق فرآیند جابه‌جایی، ایجاد درآمد برای دانشگاه‌ها، سرمایه‌گذاری دیپلماتیک بر روی روابط سیاسی آتی از طریق همکاری‌های آموزشی، آماده‌سازی نیروی کار مطابق با استانداردها و شایستگی‌های جهانی و کمک به رشد اقتصادی از طریق تاثیر مثبت بر تکنولوژی و سرمایه‌گذاری بالقوه در روابط اقتصادی آتی از مزایای این کار هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، در اسناد بالادستی کشورمان نیز به ضرورت بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های کشورمان توجه شده است؛ به طور مثال در سند «موضوعات راهبردی، گرایش‌ها و تاکیدات هیات امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهش و فناوری 1395» اشاره شده است که تدوین برنامه پنج‌ساله برای ارتقای فعالیت‌های بین‌المللی موسسه و تدوین دورنمای کلی فعالیت‌های بین‌المللی موسسه در افق پنج‌ساله ضرورت دارد. 

حاجی‌دولو ادامه داد: برای این‌ کار باید مواردی مانند تعداد دانشجویان خارجی و میزان رشد سالیانه‌ی آن، تسهیل و فراهم آوردن شرایط برای جذب و پذیرش دانشجوی خارجی در موسسه‌های واجد شرایط و زیرساخت‌های لازم و مورد نیاز برای جذب دانشجویان خارجی، تعداد ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور و تعداد استادان خارجی که برای تدریس فشرده و کوتاه‌مدت به ایران می‌آیند، تعداد پروژه‌های مشترک تعریف و عملیاتی شده با دانشگاه‌های حوزه راهبردی و حوزه نفود و میزان دریافت اعتبار پژوهشی از نهاد‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی اروپا و شرق آسیا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در پی پیوستن به کنسرسیوم بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های ایران است و با توجه به تاکیدی که در اسناد بالادستی کشور صورت گرفته بود، برای اجرایی کردن بین‌المللی‌سازی در دانشگاه خود در ابتدا اقدام به تاسیس شورای راهبردی بین‌المللی‌سازی کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این شورا متشکل از اساتیدی بود که یا تجربه تحصیل و پژوهش در خارج از کشور را داشتند یا در سطوح بین‌المللی فعالیت دارند. پس از برگزاری جلسات چندگانه توسط این شورا و موشکافی پدیده بین‌المللی‌سازی، یک تیم تخصصی به سرپرستی دکتر مهرعلیزاده اقدام به تدوین و تهیه‌ی طرحی تحت عنوان "برنامه استراتژیک بین‌المللی‌سازی دانشگاه" کردند.

حاجی دولو گفت: در مرحله بعد دانشگاه قصد دارد طرح کسب و کار در راستای بین‌المللی‌سازی دانشگاه را تدوین و از آن در جهت حمایت و پیشبرد از طرح بین‌المللی‌سازی استفاده کند. دانشگاه شهید چمران آماده به اشتراک‌گذاری تجربیات خود در زمینه تدوین برنامه‌های استراتژیک بین‌المللی‌سازی و "برنامه کسب و کار در راستای بین‌المللی‌سازی دانشگاه" است.

در این نشست دانشگاه‌های خارجی آلیکانته اسپانیا و یوهایو اتریش و دانشگاه‌های داخلی علامه طباطبایی، سیستان و بلوچستان، شیراز، فردوسی مشهد و لرستان حضور داشتند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار