تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۵۷۳۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل هواشناسی استان خوزستان:
هیچ‌کسی توانایی تشخیص گردوخاک ۳۰ آبان اهواز را نداشت‌
مدیرکل هواشناسی استان خوزستان با بیان اینکه هیچ‌کسی توانایی تشخیص گردوخاک ۳۰ آبان اهواز را نداشت‌، گفت: فاصله اهواز تا کانون گردو خاک کمتر از ۱۰ کیلومتر است.

کوروش بهادری درباره پرداخت 6 میلیارد تومان اعتبار به هواشناسی استان خوزستان اظهار داشت: دو ابلاغ اعتبار هرکدام به مبلغ 4 میلیارد تومان از سوی نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است ولی تاکنون یک ریال هم به هواشناسی استان خوزستان تخصیص داده نشده است.

وی با بیان اینکه چند روز پیش نیز به استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با هدف پیگیری موضوع نامه‌ای زده شد، افزود: یکی از ابلاغیه‌ها مربوط به تاریخ 11 شهریور ماه 96 است که مربوط به کل کشور ولی با اولویت استان خوزستان است و نیز دیگری به تاریخ 8 آبان ماه امسال برمی‌گردد که به منظور تقویت و به روزآوری سامانه راه‌داری خوزستان است.

حتی یک ریال به هواشناسی خوزستان داده نشده است

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان درباره این موضوع که آیا این میزان اعتبار برای خرید دستگاه کافی است، بیان کرد: این میزان اعتبار برای خرید دستگاه‌های سنجش گردوغبار در حال حاضر کفایت می‌کند اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که دولت در خزانه دارد هنوز اعتباری را به سازمان هواشناسی کشور تخصیص نداده است.

وی گفت: در تماسی که با رئیس سازمان هواشناسی کشور داشتم ایشان هم اذعان داشت به محض اینکه این پول ابلاغ شود به صورت کامل به استان خوزستان قرار خواهیم داد.

بهادری درباره اینکه برای تشخیص وقوع گردوخاک به چه دستگاه‌هایی نیاز است، عنوان کرد: ما طرحی را تحت عنوان سامانه جامع پایش، پیش‌بینی و پیش‌آگاهی گردوخاک استان خوزستان آماده کرده‌ایم.

طرحی که بسیاری از مشکلات خوزستانی‌ها را حل می‌کند!

وی با بیان اینکه این سامانه یک مدل نرم و افزاری و سخت‌افزاری است که درصدد تامین اعتبارات لازم برای آن از طریق اعتبارات استانی و تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان هستیم، تصریح کرد: اعتبار لازم برای این طرح در حدود 8 میلیارد تومان است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به اینکه سامانه شامل اجرای مدل‌های هواشناسی، خرید دستگاه‌های لیدار خواهد بود، ادامه داد: با تصویب این موضوع خیلی از مشکلات استان حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم مسئولان استان عملیاتی کردن این سامانه جامع را باید در نظر داشته باشند تا حداقل بتوانیم رضایتمندی مردم خوزستان به ویژه اهوازی‌ها را کسب کنیم.

هیچ‌کسی توانایی تشخیص گردوخاک 30 آبان را نداشت

بهادری درباره گردو خاک 30 آبان ماه در اهواز تاکید کرد: فاصله اهواز تا کانون گردو خاک کمتر از 10 کیلومتر است و این کانون می‌تواند در مدت 20 الی 30 دقیقه به سرعت خیزش کند و به اهواز برسد بنابراین هیچ مدل هواشناسی در دنیا نمی‌تواند این موضوع را پیش‌بینی کند چرا که دقت مدل‌های هواشناسی معمولا بیش از 40 کیلومتر است.

وی گفت: نیاز است که ما یک سامانه پردازش فوق سریع داشته باشیم تا گام‌های زمان و مکانی ما را از 40 کیلومتر به 5 الی 2 کیلومتر برساند بنابراین با تامین اعتبار برای سامانه مذکور می‌توانیم پیش بینی دقیق کانو‌ های اطراف اهواز را داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان بیان کرد: به جرأت می توانم بگویم هیچ کسی توانایی پیش بینی این گردوخاک را نداشت و این گردوخاک بر روی هیچ مدلی تشخیص داده نشد.

هفته گذشته کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در نشست خبری از پرداخت 6 میلیارد تومان اعتبار به هواشناسی استان خبر داد.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار