تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۵۷۳۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان:
سالانه 50 هزار معلول در سطح کشور با انواع معلولیت ژنتیک به دنیا می آیند
خوزنیوز: معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان در مراسم تجلیل از معلولین موفق که به مناسبت 12 آذر روز جهانی معلولین در اهواز برگزار شد گفت: طبق آمار احصاء شده در چهار سال گذشته سالانه 50 هزار معلول در سطح کشور با انواع معلولیت ژنتیک به دنیا می آیند.

به گزارش خوزنیوز؛ علی حسن زاده افزود: اعتقاد ما بر این است که پیشگیری بهتر از درمان است و معلولیت زاییده علتی است که هیچ کس خواهان آن نیست.

وی بیان داشت: با پیگری های انجام شده توسط مدیرکل بهزیستی خوزستان در سال 93 طرحی به نام غربالگری ژنتیک با هدف هشدار به خانواده هایی که ریسک بالایی در به دنیا آوردن کودک معلول دارند پیگیری شد تا با مراقبت های پزشکی لازم کودکان فاقد معلولیت به دنیا بیایند.

وی ادامه داد: این طرح نخستین بار به صورت پایلوت در 4 شهرستان کشور از جمله آبادان اجرا شد و 750 خانواده ای که قصد ازدواج داشتند غربالگری ژنتیک شدند تا میزان ریسک پذیری تولد یک کودک معلول مشخص شود.

حسن زاده اظهار داشت: در سال 94، تعداد 1500 خانواده و با توجه به موفقیت طرح، در سال 95، 10 هزار خانواده مورد غربالگری ژنتیک قرار گرفتند.

وی افزود: پیش بینی می شود در سال 96، 12 هزار خانواده تحت غربالگری ژنتیک قرار بگیرند که تاکنون 8هزار  مورد آن انجام شده است و خانواده های با ریسک بالای تولد نوزاد معلول، به مراکز مشاوره ژنتیک و با ریسک بالای 70 درصد به مراکز آزمایشگاهی ژنتیک ارجاع داده شده اند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: از دیگر اقداماتی که با همکاری بخش خصوصی انجام می شود طرح غربالگری شنوایی است و در حال حاضر، با پیگیری های صورت گرفته، کلیه بیمارستانهای استان به دستگاه غربالگری شنوایی مجهز شده اند.

علی حسن زاده یادآور شد: میانگین کشوری این طرح، برای تحت پوشش قرار دادن نوزادان در کشور 75 درصد بوده و خوشبختانه بهزیستی استان خوزستان توانسته است 86 درصد نوزادان را تحت مراقبت غربالگری شنوایی قرار دهد.

وی توضیح داد: بهزیستی خوزستان آمادگی دارد که شهرستان های فاقد بیمارستان، در صورت تاسیس بیمارستان به دستگاه غربالگری شنوایی مجهز شوند.

وی همچنین بیان داشت: با توجه به بالا بودن میزان معلولیت شنوایی در استان، طرح شناسایی ژن های ناشنوایی در دست بررسی است و امید است با انجام این پروژه تحقیقاتی ژن ناقل این بیماری در استان کشف شود تا با صرف هزینه اندک از بروز این معلولیت نیز جلوگیری شود.

حسن زاده خاطر نشان کرد: هم اکنون طرح غربالگری آمبلیوپی در سطح استان در حال اجراست و کلیه کودکانی که در سن طلایی 3 تا 6 سال قرار دارند مورد معاینه قرار گرفته و در صورت نیاز به بینایی سنج یا متخصص بینایی ارجاع داده می شوند.

وی افزود: مردم نیز باید با حساسیت وآگاهی از بروز معلولیت های اکتسابی در سطح محیط همچون پرت شدن از سطوح بلند، تصادف و... جلوگیری کنند.

معاون امور توسعه پیشگیری خوزستان در پایان اشاره کرد: بحث پیشگیری از معلولیت ها در کلیه دبیرستان های استان، به دانش آموزان آموزش داده می شود تا دانش آموزان نسبت به مراقبت از سبک زندگی خود و جلو گیری از معلولیت های اکتسابی آگاهی یابند و درآینده نیز از تولد فرزندان معلول و کاهش درصد معلولیت جلوگیری کنند.
:
:
:
آخرین اخبار