تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۱۵۷۳۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر جلیل قضایی شهردار شهر مرزی رفیع :
شهر رفیع از اشتغال و عوارض آلایندگی صنعت نفت سهمی ندارد/ به دنبال احیای قرارگاه نصرت و ساخت پارک موزه دفاع مقدس در رفیع هستیم
قرارگاه نصرت گوهر ارزشمندی است که در دل این خاک نهفته است و و یاد و خاطره عزیزان ارزشمندی را در دل خود جا داده و باعث پیروزی های بزرگی برای ما در جنگ تحمیلی شده است/ بنا بر قانون مصوب مجلس، مردم شهر رفیع نیز از عوارض الایندگی این شرکت ها سهم دارند اما تنها سهم مردم از فعالیت شرکت های نفتی بسته شدن هور بوده است. ما از استاندار خوزستان میخواهیم حقوق قانونی این مردم مرزبان و غیور را پیگیری کند/
 شهر رفیع از اشتغال و عوارض آلایندگی صنعت نفت سهمی نداردخوزنیوز: دکتر جلیل قضایی شهردار رفیع در حاشیه یادواره آزادسازی رفیع و در گفت و گو با خبرنگار ماگفت: شهر رفیع متعلق به همه ایران است. مردم مرزبانی که در این نقطه جان مال خود را نثار ایران کردند و دین خود را نسبت به انقلاب ادا کردند و امیدواریم ما نیز بتوانیم دین خود را نسبت به آنان ادا کنیم.

به گزارش خوزنیوز قضایی با اشاره به تمام تلاش ها برای برگزاری مراسم دهم آذر  یادواره آزادسازی رفیع گفت: با سپاس از امام جمعه محترم ، فرماندار، اعضا شورای شهر، بخشدار بخش نیسان و دیگر عزیزان که دغدغه برگزاری یادواره آزادسازی رفیع را داشتند و، جا دارد این مراسم در سالهای آینده بسیار با شکوهتر و پر شو‌ر تر برگزار شود. با همت وتلاش مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر رفیع کار روند تعمیر و بهسازی مسجدجامع قدیم شهر(قرارگاه نصرت) در حال انجام است.

وی افزود: ‌ امیدواریم این یادواره منشا خیر شود و مسوولانی که به این شهر سفر می کنند مظلومیت شهر را ببینند و قدم خیری برای شهر بردارند. قرارگاه نصرت گوهر ارزشمندی است که در دل این خاک نهفته است و و یاد و خاطره عزیزان ارزشمندی را در دل خود جا داده و باعث پیروزی های بزرگی برای ما در جنگ تحمیلی شده است.

شهردار رفیع تاکید کرد: اگر ما بتوانیم با یاری مسوولان قرارگاه نصرت، یاداور سردارشهید اسلام علی هاشمی را به پارک موزه دفاع مقدس تبدیل کنیم و به مردم بشناسانیم می توانیم به مردم بگوییم که رفیع هنوز زنده است و در حال مرزبانی ایران است. ما از استاندار خوزستان ،سپاه، بنیاد حفظ اثار و ارزش های دفاع مقدس ، میراث فرهنگی و مسوولان میخواهیم که شهرداری رفیع را در بازسازی این قرارگاه و ساخت پارک موزه یاری کنند.

قضایی گفت: امیدواریم به زودی شاهد سفر استاندار مردمى خوزستان به شهر رفیع باشیم.  همه ما باید تلاش کنیم تا امید دوباره زندگی به مردم بدهیم . با این اتفاق  معضل حاشیه نشینی اهواز نیز حل خواهد شد . رفیع در گذشته ۱۲ هزار نفر جمعیت داشته و مردم آن هم اکنون به علت بیکاری به شهر اهواز مهاجرت کرده اند و این مساله موجب حاشینه نشینی در اهواز شده اند. 

وی ادامه داد:  از مسوولان انتظار داریم با توجه به پتانسیل های بالای شهر بیش از پیش به رفیع توجه کنند تا این شهر را رشد دهیم . رفیع به لحاظ تولید مواد لبنی، صنایع دستی، جاذبه های هورالعظیم و رودخانه ای که می توان در چرخه اقتصاد به کار برد و ایجاد اشتغال کرد، پتانسیل های بالایی دارد اما متاسفانه این ظرفیت ها بنا به دلایلی به بروز نرسیده اند. از بهترین شیر دنیا را می توان در دامداری های اینجا تولید کرد و با ایجاد صنایح جانبی لبنیات و صنایع دستی می توان رفیع را احیا کرد .

شهردار رفیع  گفت: متاسفانه بنا به دلایلی هنگ مرزی راه معیشت مردم که از هور است را بسته است و با باز شدن آن ؛ مردم و گردشگران به هور  باز می گردند و رفیع از این بن بست رهایی می یابد.

وی افزود: بحث بازارچه مرزی می تواند شکوفایی را به شهر برگرداند و اگر استاندار با پیگیری خود  این هدیه را به مردم بدهد می تواند یک قطب گردشگری و اشتغال مثبت برای مردم باشد . ما افق روشنی را برای رفیع می بینیم و امیدواریم که ان شااله روزی برسد که شاهد شکوفایی و رشد اقتصادی، صنعتی و گردشگری این محل باشیم.

قضایی گفت: متاسفانه رفیع علی رغم زیرساخت های موجود گمنام مانده است و مطمینا سرمایه گذاران رغبت و شناختی برای سرمایه گذاری ندارند.برنامه ما این است که رفیع را از بن بست در اوریم . 

وی تاکید کرد:  شهرداری رفیع دست همه عزیزانی که امکان سرمایه‌گذاری در این شهر دارند را به گرمی می فشارد و از سرمایه گذاری در این شهر استقبال می کند. مقرر شده است تا خزانه گل و گیاه با سرمایه گذاری در رفیع ساخته شود و تفاهم نامه ای با سازمان پارک ها و میادین شهرداری اهواز داریم که به لحاظ زیرساختی شهر فضای سبز شهر  را آسیب شناسی کنند.

قضایی گفت: برای احیای پتانسیل های شهر تلاش هایی از جمله دعوت از مدیر عامل محترم سازمان همیاری شهرداریهای استان خوزستان در شهر رفیع انجام شد. در همین باره جلسه ای با حضور  مسوولان شهرداری و شورای شهر و مدیر عامل  محترم سازمان همیاری شهرداریهای خوزستان و دبیرستاد 10آذر شهر رفیع بمناسبت فرارسیدن 10آذر سالروز آزادسازی شهر رفیع وبه منظور بررسی مشکلات شهر  با حضور اعضای محترم شورای اسلامی شهر انجام شد .

شهردار رفیع گفت: همچنین ما دکتر نشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان را به رفیع دعوت کرده ایم تا در ایجاد زیرساخت های گردشکری ما را کمک کنند. با ایجاد این جذابیت ها می توانیم گرشگران را به رفیع بیاوریم و با  بازسازی منازل خالی از سکنه برای اهداف گردشگری، اقتصاد شهر را پویا کنیم و مردم را به شهر برگردانیم.

وی گفت: همچنین جشنواره‌های غذا و رسومات سنتی یکی دیگر از جذابیت هایی است که  گردشگران را به رفیع خواهد آورد. پس از تمام این جریانات  مسوولان بحث گردشگری قول دادند تا رفیع را در لیست تورهای گردشگری بگذارند و بحث ثبت ملی رفیع به عنوان شهر بوریا  را نیز پیگیری کرده ایم.

شهردار رفیع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدار شهردار واعضای شورای اسلامی رفیع با مدیركل تربیت بدنی استان خوزستان گفت: در این دیدار که با حضور  مهدی عامرپور رئیس ومحمد سواری عضوشورای اسلامی شهر با مدیرکل تربیت بدنی استان خوزستان انجام شد درخصوص مشکلات ورفع نواقص امکانات ورزشی درشهر رفیع بحث وتبادل نظرشد . 

وی افزود: همچنین بمناسبت 10آذرسالروز آزادسازی شهر قهرمان رفیع  و با همت شهرداری وشورای اسلامی شهر مسابقه قایقرانی در رودخانه نیسان برگزار گردید که این مسابقه با استقبال شهروندان همراه بود در پایان  این مسابقه به سه نفر ازاین قایقرانان جوایزی تعلق گرفت .
   
مهدی عامرپور رئیس رییس شورای شهر رفیع نیز در همین باره به خبرنگار خوزنیوز گفت:  جشن ازادسازی رفیع در واقع جشن بزرگ پیروزی برای همه ایرانیان است. خدا را شکر می کنیم که به واسطه سالروز  آزادسازی رفیع و این همایش، مسوولان استانی به این شهر محروم سفر کردند و از نزدیک مشکلات مردم را شاهد بودند.

شهر رفیع از اشتغال و عوارض آلایندگی صنعت نفت سهمی ندارد عامرپور گفت: هم اکنون حدود ۴۰ شرکت نفتی در رفیع و هورالعظیم فعالند اما بیشتر ساکنان آن بیکارند.  متاسفانه شرکت های نفتی هیچ گونه علاقه مندی برای سهیم شدن در این یادواره نداشتند. شرکت های نفتی هر روز با ماشین های انچنانی خود  از کنار فقر و محرومیت رفیع می گذرند اما مسوولیت های اجتماعی خود را در قبال مردم انجام نمی دهند .

وی افزود: بنا بر قانون مصوب مجلس،  مردم شهر رفیع نیز از عوارض الایندگی این شرکت ها سهم دارند اما تنها سهم مردم از فعالیت شرکت های نفتی بسته شدن هور بوده است. ما از استاندار خوزستان میخواهیم حقوق قانونی این مردم مرزبان و غیور را پیگیری کند.

رییس شورای شهر رفیع گفت: پیش از جنگ تحمیلی، امکانات زیادی از جمله کشاورزی، دامداری، دامپروری، وجود تالاب هورالعظیم، صید و صیادی و در نتیجه تولید محصولات کشاورزی و لبنی و مواد پروتئینی به خودکفا بودن این شهر کمک می کرد. اما متاسفانه پس از شروع جنگ و تبعات ناشی از آن و هجوم دشمن، ساکنان رفیع مجبور به ترک دیار خود شدند. در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان شهر بیکار هستند و از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند.

 گفتنی است شهر رُفَیِّع طی عملیات طریق القدس در محور بستان، در 10 آذرماه 1360 از اشغال نیروهای عراقی خارج شد. رفیع در بخش نیسان شهرستان هویزه استان خوزستان ایران است. این شهر در۲۵ کیلومتری غرب هویزه و ۵۰ کیلومتری جنوب غرب سوسنگرد، مرکز شهرستان دشت آزادگان و در نوار مرزی واقع است و  بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 جمعیت این شهر حدود 4 هزار نفر است.
عکس: عبدالوهاب کروشاوی

برچسب ها: رفیع ، شهرستان رفیع
:
:
:
آخرین اخبار