تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۵۷۳۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز بهداشت خوزستان:
نیمی از مبتلایان به HIV در خوزستان شناسایی نشده‌اند
تعداد کل افراد مبتلا به HIV در خوزستان دو هزار و 686 نفر است که 16 درصد افراد آلوده زن و 84 درصد مرد هستند
رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تعداد کل افراد مبتلا به HIV در خوزستان دو هزار و 686 نفر است که 16 درصد افراد آلوده زن و 84 درصد مرد هستند.   

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در نشست خبری هفته ملی اطلاع‌رسانی ایدز که امروز (13 آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از راهکارهای موثر برای کاهش موارد ابتلا به بیماری عفونتی HIV افزایش آگاهی مردم است و کشور ما در کنار سایر کشورها هدف گذاری کرده که پایان HIV تا سال 2030 باشد. 
  
وی افزود: سازمان جهانی بهداشت برای رسیدن به این هدف استراتژی 909090 را برای کنترل این بیماری تا سال 2030 قرار داده است. این سه 90 به معنی این است که باید 90 درصد بیماران مبتلا به HIV شناسایی شوند، 90 درصد افراد بیمار تحت درمان قرار بگیرند و بار ویروسی در 90 درصد بیماران تحت درمان سرکوب شود. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه با شناسایی به موقع افراد مبتلا و درمان منظم آن‌ها می‌توان از چرخه انتقال بیماری جلوگیری کرد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات کنترل HIV عدم تشخیص ابتلای افراد به این بیماری است زیرا افرادی که رفتار پرخطر داشته‌اند، جهت انجام آزمایش به مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند. 
  
سلمان‌زاده ادامه داد: برای کنترل ویروس HIV شعار درمان برای پیشگیری مطرح شده است زیرا با درمان‌هایی که در اختیار ما است می‌توان بار ویروسی را به صفر رساند و فرد مبتلا می‌تواند یک زندگی عادی داشته باشد و تا حدی این ویروس سرکوب می‌شود که دیگر قابل انتقال به فرد دیگری نیست. 
  
وی با بیان اینکه با گذشت بیش از سه دهه از وجود این بیماری ولی هنوز در خصوص بیماری ایدز انگ اجتماعی وجود دارد، عنوان کرد: بیمارانی که مبتلا به این ویروس هستند با درمان به موقع و منظم می توانند زندگی باکیفیت و سالمی داشته باشند و صاحب فرزند نیز شوند. این ویروس با روبوسی، دست دادن و استفاده مشترک از ظروف قابل انتقال نیست و باید در این زمینه آگاهی مردم افزایش یابد. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای جهان با اقدامات خوبی که انجام داده‌اند توانسته‌اندموارد ابتلا را بیش از 50 درصد کاهش دهند به طوری که موارد ابتلا از بعضی روش‌ها را به صفر برساند مثلا کشورهای کوبا، ارمنستان، بلاروس و تایلند ابتلا از مادر به کودک را به صفر رسانده‌اند. همچنین کشورهای اروپایی مثل انگلستان، هلند و سوئد انتقال از راه تزریق را به صفر رسانده‌اند. 
  
سلمان‌زاده با اشاره به آمار HIV ،بیان کرد: تعداد افراد مبتلا به ویروس HIV در کشور تا پایان شهریور ماه امسال 36 هزار و 571 نفر بوده است که 83 درصد از این تعداد مرد و 17 درصد زن هستند. 
  
وی ادامه داد: تعداد کل افراد مبتلا به HIV در خوزستان دو هزار و 686 نفر است که 16 درصد افراد آلوده زن و 84 درصد مرد هستند و تقریبا نیمی از مبتلایان به این بیماری شناسایی نشده و از ابتلای خود آگاهی ندارند. 
  
عمده‌ترین راه انتقال این بیماری از سال 1365 تاکنون 65.4 درصد تزریق مشترک، 20.1 درصد رابطه جنسی ناسالم، 1.5 درصد مادر به کودک و 12.5 درصد نامشخص بوده است. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه با تغییر عمده زندگی راه های  انتقال بیماری نیز در سال‌های اخیر تغییر کرده است، گفت: در سال‌های اخیر تعداد مورد ابتلا به ایدز در زنان رو به افزایش است. همچنین الگوی انتقال نیز از طریق روابط جنسی پرخطر افزایش یافته است به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در شش ماهه اول امسال در کشور 33 درصد زنان و 67 درصد مردان بوده‌اند و راه انتقال در موارد جدید 32 درصد تزریقی و 47.1 درصد جنسی بوده است. 
  
سلمان‌زاده ادامه داد: پیش از این عمده‌ترین راه انتقال ویروس HIV در استان خوزستان با 70 درصد مربوط به تزریق مشترک بوده و پس از آن 21.5 درصد از طریق ارتباط جنسی ناسالم، 1.45 درصد از مادر به کودک و 6.9 درصد از موارد نیز ناشناخته بوده است ولی عمده‌ترین راه انتقال در موارد جدید 33 درصد تزریق، 47 درصد روابط جنسی، 2 درصد مادر به کودک و 18 درصد نامشخص است. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه 88 درصد افرادی که شناسایی می شوند، تحت پوشش قرار می‌گیرند و درمان دریافت می‌کنند، گفت: درمان بیماران مبتلا به ویروس HIV به صورت رایگان انجام می‌شود و افراد با درمان به موقع و منظم می‌توانند بار ویروسی را سرکوب کنند. 
  
سلمان‌زاده ادامه داد: در حال حاضر برای تشخیص این ویروس اتوبوس سیار در اهواز راه‌اندازی شده است که می تواند تست تشخیص HIV را انجام دهد. 
  
وی با اشاره به چالش‌های مبارزه با ایدز عنوان کرد: در خصوص مبارزه با ایدز، میزان بیماریابی کم است که باید برای انجام بیماریابی، جمعیت‌های پرخطر و کلیدی از جمله معتاد تزریقی، زندانیان و زنان تن‌فروش شناسایی شوند. همچنین افراد مبتلا به ایدز یا دیر شناسایی می‌شوند یا تعداد زیادی از مبتلایان به ایدز از ابتلای خود آگاهی ندارند. 
  
رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: برای رسیدن به هدفمان برنامه چهارم استراتژیک مدون شده که باید سایر نهادها در این راستا همکاری کنند. این برنامه حداقل دو یا سه بار در شورای سلامت استان مطرح شده است. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار