تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۱۵۷۳۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان خبرداد:
اجرا طرح خدمات حمایتی برای دانش‌آموزان استثنایی،به‌زودی
رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه در استان چهار هزار و 250 دانش‌آموز استثنایی وجود دارد، گفت: طرح خدمات حمایتی برای حمایت مالی از دانش‌آموزانی که در هزینه‌های دارو و درمان خود دچار مشکل هستند به‌زودی در استان آغاز می‌شود و بر این اساس بخشی از هزینه‌های دارویی و درمانی دانش‌آموزان را پرداخت می‌کنیم. 

علی ممبینی در آیین گرامیداشت روز جهانی معلولان که امروز (دوشنبه) برگزار شد، ضمن تبریک این روز به دانش‌آموزان استثنایی و جامعه معلولین، اظهار کرد: در سال 1992 میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل، سوم دسامبر را روز جهانی معلولان اعلام کرد. در این هفته در سراسر دنیا مراسم‌های مختلفی با هدف تجلیل، گرامیداشت و آگاه‌سازی جامعه در خصوص حقوق معلولان، برگزار می‌شود.

وی افزود: بیش از 500 میلیون نفر در دنیا وجود دارند که به دلایل مختلف حرکتی، حسی و ... از معلولیت رنج می‌برند و جامعه باید به این افراد توجه کند. در دین اسلام بر توجه به معلولین تأکید زیادی شده است و همه مسوولان باید به این نکته توجه داشته باشند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه در خوزستان، چهار هزار و 250 دانش‌آموز استثنایی وجود دارد، گفت: این دانش‌آموزان در 39 منطقه آموزشی در سراسر استان مشغول به تحصیل هستند. حدود 950 دانش‌آموز با نیازهای ویژه نیز در خوزستان وجود دارد که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند. با احتساب این دانش‌آموزان حدود شش هزار دانش‌آموز تحت پوشش ما قرار دارند و یک هزار و 550 نیرو نیز در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

ممبینی خاطرنشان‌کرد: در این سال‌ها توجه خوبی از طرف دولت به معلولان شده است، هر چند این کمک‌ها کافی نیست اما شرایط ما بهتر شده است. در سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان پرداخت کردیم، بیش از 400 میلیون تومان کمک‌سرانه در مناطق مختلف توزیع شد و همچنین با کمک اداره‌کل نوسازی مدارس، بیش از 300 میلیون تومان تجهیزات برای مدارس استثنایی خریداری و توزیع شد.

وی ادامه داد: سال گذشته با حمایت بنیاد برکت، یک مدرسه در بهبهان و یک مدرسه در شاوور ساخته شد. در اهواز نیز پروژه سالن ورزشی برای دانش‌آموزان استثنایی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه خیرساز مدرسه رودکی نیز در بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین سه پروژه جدید برای آموزش و پرورش استثنایی تعریف شده است؛ یکی در خصوص بیماری اوتیسم در اهواز، یک پروژه در باوی و یک پروژه در کارون است و همچنین در آبادان و خرمشهر یک سالن ورزشی احداث خواهد شد.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان تصریح کرد: در حوزه غربالگری و سنجش سلامت دانش‌آموزان، بیش از 107 هزار نوآموز پیش‌دبستانی و پایه اول سنجش شدند. سنجش سلامت قطعا در آینده به پیش‌دبستانی می‌رسد و امسال حدود 26 هزار نوآموز پیش‌دبستانی سنجش شدند.

ممبینی گفت: امسال برای اولین بار یک کلاس برای دانش‌آموزان استثنایی در مناطق عشایری در حال راه‌اندازی است. کسب رتبه ممتاز توسط یکی از مدارس استثنایی در طرح تعالی مدیریت برای اولین بار و در رقابت با مدارس عادی، از افتخارات آموزش و پرورش استثنایی در استان است.

وی افزود: همچنین اولین مرکز مشاوره خانواده و دانش‌آموز برای دانش‌آموزان استثنایی در حال اخذ مجوز است که این مجوز اولین مجوز مرکز مشاوره برای دانش‌آموزان استثنایی محسوب می‌شود. سه مرکز ویژه اختلالات یادگیری، امسال در شهرهای محروم صیدون، بستان و باغملک راه‌اندازی شد. بیش از 11 هزار نفر ساعت نیز دوره ضمن خدمت، برای آموزش تخصصی معلمان ما برگزار شد. طرح خدمات حمایتی برای حمایت مالی از دانش‌آموزانی که در بحث هزینه‌های دارو و درمان خود دچار مشکل هستند نیز بزودی آغاز می‌شود و بخشی از هزینه‌های دارویی و درمانی دانش‌آموزان را پرداخت می‌کنیم.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان خاطرنشان‌کرد: جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی برای دانش‌آموزان استثنایی هر ساله برگزار می‌شوند و دانش‌آموزان و همکاران ما توانسته‌اند رتبه‌های مناسب کشوری را در این جشنواره کسب کنند. طرح مداخله برای نوآموزانی که در بحث ارزیابی پیش‌دبستانی دچار مشکلاتی می‌شوند، آغاز شده است و 140 دیرآموز نیز شناسایی شده‌اند که با آغاز طرح مداخله، امیدواریم که مشکلات این دانش‌آموزان برای ورود به پایه اول ابتدایی به حداقل برسد.

ممبینی تصریح کرد: بیش از دو هزار دانش‌آموز عادی در استان از خدمات مراکز مشکلات یادگیری ما استفاده می‌کنند. امسال بیش از 50 نیرو از طریق فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در آموزش و پرورش استثنایی جذب شدند. با جذب این افراد کمبود نیرو در آموزش و پرورش استثنایی به حداقل رسید.

وی در خصوص انتظارات آموزش و پرورش استثنایی گفت: دانش‌آموزان استثنایی به ترحم نیاز ندارند، بلکه به مهربانی و احترام نیاز دارند. آموزش رایگان حق همه کودکان است. نباید در هیچ نقطه‌ای از استان، دانش‌آموز به دلیل معلولیت خانه‌نشین باشد. به جز کارون در 39 منطقه آموزشی دیگر، مدرسه و کلاس استثنایی وجود دارد. مشکل شهرستان کارون نیز تا سال آینده برطرف می‌شود.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان تصریح کرد: در قانون، سهم سه درصدی برای اشتغال معلولان از هر آزمون استخدامی تعریف شده است. امیدوارم که همه دستگاه‌ها این قانون را رعایت کنند. حدود 10 درصد از جامعه را این افراد تشکیل می‌دهند و حق دارند که در جامعه مشارکت داشته باشند.

ممبینی خاطرنشان‌کرد: خیابان‌ها و معابر ما باید برای معلولان مناسب‌سازی شوند. همچنین در بحث هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، دستگاه‌ها باید مشارکت داشته باشند که در شورای آموزش و پرورش اخیر، برخی دستگاه‌ها مسوول کمک در این زمینه شدند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار