تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۱۵۷۴۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برداشت 5.5 میلیون تن نیشکر از مزارع خوزستان
معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان گفت: امسال حدود 5.5 میلیون تن نیشکر از مزارع استان برداشت می شود که از این میزان نیشکر، نزدیک به 590 هزار تن شکر خام به دست می آید.

برداشت 5.5 میلیون تن نیشکر از مزارع خوزستان

حسین آمیلی روز دوشنبه درخصوص برداشت سبز از مزارع نیشکر استان، اظهار کرد: در سال گذشته تعهد این شرکت برای برداشت سبز نیشکر 20 درصد بود ولی این رقم را تا 24 درصد افزایش دادیم و امیدواریم امسال همه شرکت های زیر مجموعه توسعه نیشکر به رقمی بالاتر از تعهد 30 درصدی برداشت سبز دست یابند.

وی افزود: برای واحدهای دعبل خزاعی و دهخدا به دلیل نزدیکی به شهر، آیین نامه برداشت سبز تدوین شده و دو سال است که به صورت جدی این کار دنبال می شود تا مشکلات زیست محیطی به حداقل برسد.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان این که دستگاه های برداشت شرکت توسعه نیشکر دارای بالاترین تکنولوژی های روز هستند، عنوان کرد: عملیات برداشت در مزارع نیشکر استان به صورت صد در صد مکانیزه انجام می شود و هدف ما این است که برداشت ها را به صورت سبز انجام بدهیم.

وی ادامه داد: همچنین سیستم های آسیاب کارخانجات شرکت توسعه نیشکر طراحی شده اند تا کمترین آسیب های زیست محیطی را داشته باشند.

آمیلی با بیان این که برداشت سطح زیر کشت نیشکر نیز نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: بررسی های صورت گرفته از میزان قند نی نشان می دهد که شرایط کنونی نسبت به سال های قبل بهبود یافته و امسال می توانیم میزان استحصال قند، را افزایش دهیم. 

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان بیان کرد: زمان برداشت نیشکر در استان مصادف با فصل بارندگی است و این امر سبب می شود که عمل برداشت با سختی هایی همراه باشد اما برنامه ریزی شده که نیشکر به روش های خاصی برداشت شود تا پسماندها به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان ضایعات سبب اختلال در فرآیند برداشت نشود.

*جمع آوری و بسته بندی حدود 600 تن سرساقه و برگ نیشکر

وی با اشاره به جمع آوری و بسته بندی حدود 600 تن سرساقه و برگ نیشکر یادآور شد: این میزان، در بسته های 150 تا 300 کیلوگرمی به عنوان خوراک دام های سبک و سنگین به صورت رایگان به میزان 25 درصد در داخل استان و میزان 75 درصد در خارج از استان توزیع شد.

آمیلی تصریح کرد: به دلیل تعادل در میزان گاز دی اکسید کربن تولید و جذب شده در مزارع نیشکر، سوزاندن نیشکر گاز دی اکسید اضافی در محیط تولید نمی کند و همواره میزان جذب شده چندین برابر میزان تولید شده است.

وی افزود: میزان اکسیژنی نیز که در فرآیند سوختن نیشکر مصرف می شود، یک چهارم اکسیژن تولید شده توسط خود مزارع است که اکنون از نظر وجود اکسیژن در محیط ،سه چهارم جلو هستیم.

*سوختن نیشکر هیچ عارضه بهداشتی ایجاد نمی کند

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان با بیان این که سوختن نیشکر هیچ عارضه بهداشتی ایجاد نمی کند، گفت: تحقیق 35 ساله دانشگاه هاوایی آمریکا بر روی مزارع نیشکر، نتوانست ثابت کند که هنگام آتش زدن نیشکر مشکل تنفسی در افراد ایجاد می شود. 

وی ادامه داد: 56 سال از زمان فعالیت کشت و صنعت هفت تپه می گذرد و در دل آن تعدادی روستا وجود دارد و مردم این روستاها با وجود سال ها سکونت در کنار این کشت و صنعت، تا به امروز دچار مشکلی از نظر پزشکی، سلامت و بهداشت نشده اند و ریه های آن ها با مردم عادی تفاوتی نداشته و مشخص شده است که سر نی یا برگ سوخته شده نیشکر ممکن است فقط چشم آزار باشد.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در خصوص صحبت های مبنی بر آب بر بودن گیاه نیشکر، بیان کرد: در دنیا ارزش اقتصادی آب با ماده خشک یا ماده آلی که از آن تولید می شود، سنجیده می شود و بنابر آمار موجود، تولید ماده خشک آلی در شرکت توسعه نیشکر 2.5 برابر کل این میزان ماده در کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری در خوزستان است.

وی یادآور شد: بر اساس اطلاعات رسمی وزارت جهاد کشاورزی، به ازای هر متر مکعب میزان آبی که در فصل زراعی در سال 95-94 درخوزستان مورد استفاده قرار می گیرد، 485 گرم ماده خشک کشاورزی تولید می شود اما در شرکت توسعه نیشکر به ازای هر متر مکعب آب مصرفی، یک هزار و 200 گرم ماده خشک آلی تولید می شود.

آمیلی گفت: زراعت نیشکر 12 ماهه و پنج ساله است و آبیاری سالانه یک هکتار نیشکر به حدود 28 هزار متر مکعب آب نیاز دارد ولی کاشت سالیانه برنج یا ذرت در فصل تابستان و بهار به حدود 26 یا 30 هزار مترمکعب آب نیاز دارد که در مجموع نسبت به کشت نیشکر آب بیشتری مصرف می کنند. 

*افزایش راندمان آبیاری در شرکت توسعه نیشکر طی 9 سال گذشته

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان با بیان بر این که رسیدن به یک سیستم آبیاری درست برای استفاده از آب از اولویت های شرکت توسعه نیشکر است، بیان کرد: در حال حاضر استفاده بهینه از آب به صورت پایلوت در واحدهای توسعه نیشکر مورد بررسی و فرهنگ سازی قرار گرفته و دنبال این هستیم که بتوانیم به میزان یک یا دو درصد به راندمان کل آبیاری مزارع اضافه کنیم.

وی ادامه داد: طی 9 سال گذشته راندمان آبیاری در شرکت توسعه نیشکر از متوسط 48 درصد به 52 درصد رسیده که این رقم برای آبیاری سطحی در دنیا قابل توجه است.

آمیلی بیوماس تولید شده در مزارع نیشکر را نیز بسیار بالا دانست و گفت: بیوماس همان زیست توده بوده که یکی از منابع مهم انرژی های تجدید شونده محسوب می شود و به هر موجود زنده که قابلیت رشد و نمو داشته و بر مبنای قوانین طبیعی تقسیم شوند که بیوماس تولید شده در مزارع نیشکر حدود 10 برابر و بسیار بالاتر از بیوماس تولید شده در مزارع غیر نیشکری نسبت به آب مصرفی است.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان این که کاشت محصولات کشاورزی نیشکری از نظر تولیدی، سود آوری و ارزش اقتصادی آب بسیار با ارزش است، گفت: متوسط ارزش محصولات تولیدی در بخش کشاورزی نسبت به نیشکر حدود یک به 1.3 است، یعنی در ازای یک هزار ریال محصول تولید شده ، با همان میزان آب در بخش نیشکر یک هزار و سیصد ریال محصول تولید می شود. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار